Avatar billede danskforum Nybegynder
21. november 2004 - 14:02 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Side marging

er det muligt at lave lige side i både venstre og højre side i html dukoment ?

eks:
istede for:
tekstteksttekstteksttekst
teksttekstteksttekst
tekstteksttekstteksttekst
teksttekst
teksttekstteksttekst

vil jeg gerne have fuldet html kode på:

teksttekstteksttekst

håber en der kan hjælpe :D mig
Avatar billede Jman Praktikant
21. november 2004 - 14:07 #1
<p align="justify">
teksttekstteksttekst
</p>
Avatar billede Slettet bruger
21. november 2004 - 14:18 #2
Hvorfor ikke bruge en metode, der ikke blev forældet i forrige årtusind?

p { text-align: justify; }

eller

<p style="text-align: justify;">
Avatar billede olebole Juniormester
21. november 2004 - 16:32 #3
<ole>

Undgå lige marginer ... specielt i HTML. HTML er katastrofal dårlig til at håndtere typografi ... endnu værre en f.eks. Word, der i den forbindelse kun er elendig  :)

Lige marginer er noget af det mest komplicerede at lave indenfor typografi. Det er næsten umuligt at undgå 'floder' - hvide felter, der snor sig lodret ned gennem teksten og ser _meget_ grimt ud.

Er du i tvivl, så se på avis-spalter. Flere aviser bruger bevidst kun lige marginer ganske sjældent - og det på trods af, de har virkelig gode layout programmer. QuarkExpress evaluerer således teksten over seks linier, når den fordeler teksten - Adobe InDesign evaluerer hele 12 linier - og alligevel bliver det ofte ikke godt nok.
HTML evaluerer kun én linie ...! Så skal det jo naturligvis gå helt galt  ;o)

/mvh
</bole>
Avatar billede danskforum Nybegynder
21. november 2004 - 16:47 #4
tak det var alt :D