Avatar billede dl Nybegynder
21. november 2004 - 12:07 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Oprettelse af listbox via code

Jeg har en tekstbox på min formular.
Når jeg så stiller mig i tekstboxen, så skal jeg have lavet sådan, at der kommer en popup listbox som en help til, hvilken ting man kan skrive i tekstboxen.

Jeg ved fra Pascal/Delphi at man laver sådan en listbox sådan her:
MyLbox := TListbox.create(self);  // eller  create(nil)
MyLBox.Show; // for at vise den.

Hvordan laver jeg den så i access 2000 i en formular?
Det skal lige siges, at jeg skal kunne skrive og slette i den også.

Hvordan gør jeg det ?

//dl
Avatar billede ernstsauer Nybegynder
21. november 2004 - 12:50 #1
Private Sub txtparfilnavn_GotFocus()
txtparfilnavn.SelStart = 0
  txtparfilnavn.SelLength = Len(txtparfilnavn.Text)
        lblStatus.BackColor = &HC0FFFF
        Call StatusShow("Tast PT-filnavn for ønsket Fil[MAX 20 tegn!].  START det altid med PT-  .")
End Sub
.
Private Sub StatusShow(sMsg As String)
  lblStatus.Caption = sMsg
End Sub

'Opret et lbl-felt, som du "tænder, slukker eller sætter farve på"
'I forbindelse med hvert felt der får focus kan du da have en ledetekst
'stående, samtidig med, at du taster data ind i.h.t. din ledetekst i lbl-feltet
Avatar billede dl Nybegynder
21. november 2004 - 13:08 #2
Jeg skal i forbindelse med at jeg har fokus på mit teskbox. Lave en popup listbox med en liste med varenr og en vare tekst.

ernstsauer >> jeg kan ikke rigtig bruge det eksempel.

PS. til andre... jeg er newbie i VB, har dog en lavet en god del i det.
    Men de hjælpe filer som MS giver med: er ikke 5 øre vær.
Avatar billede ernstsauer Nybegynder
21. november 2004 - 14:10 #3
?Skal du vælge items fra listboxen?
Avatar billede dl Nybegynder
21. november 2004 - 14:20 #4
nej, jeg skal lave den via kode. hvis kan lave sig gøre ?
Avatar billede ernstsauer Nybegynder
21. november 2004 - 14:39 #5
Sub Form_Load
.
Par1er.AddItem (nr & " " & UCase$(vare(f).navn))'fyld "listbox" med nr og navn
end sub

.
Par1er.Visible = False
.
Par1er.Visible = True
.
Jeg bruger ovenstående til at vælge data til nr og navne-feltet på formularen,
men kan også blot i selve felterne skrive nr. og navn

prøv, det skal virke.
Avatar billede dl Nybegynder
21. november 2004 - 14:41 #6
Jeg har IKKE nogen listbox på min form... Det er den jeg selv SKAL lave.
Og få kan jeg ikke rigtig bruge AddItem osv.
//dl
Avatar billede joern Nybegynder
21. november 2004 - 15:15 #7
Hej.

Dette er Visual Basic, og dit spørgsmål er i VBA.  Det hører nok mere hjemme under Access.  I VB ville jeg lave den skjult så den kun blev synlig, når den skulle bruges.  list1.visible = false  list1.visible = true.
Jeg mener ikke, du kan lave en ny listboks i runtime.

M.v.h. Jørn
Avatar billede dl Nybegynder
21. november 2004 - 15:19 #8
k, jeg vil så flytte mit sp, have ikke set det andet punkt. tak
sp er flyttet til : http://www.eksperten.dk/spm/563548