Avatar billede breindahl Nybegynder
20. november 2004 - 00:10 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Installation af IE6 afvises ('nyere version er installeret')

Efter en noget kompliceret installation af ServicePack4 ville jeg også ny-installere IE6.
Jeg afinstallerede den bestående IE6, og rensede registreringsdatabasen (med V-com's RegistryFixer), men alligevel får jeg stadig følgende melding, når jeg forsøger at installere IE6: "En nyere version er allerede installeret. Installationsprogrammet kan ikke fortsætte."

Har nogen forslag til, hvad jeg skal gøre?
Avatar billede mazey Praktikant
20. november 2004 - 10:52 #1
Har du evt prøvet med en version 5.5... mener den har et andet installationsinterface som gør det muligt at overskrive den eksisterende version.
Avatar billede breindahl Nybegynder
22. november 2004 - 21:58 #2
Tak for dit forslag - og undskyld, at jeg ikke er kommet tilbage før. Men jeg er bange for, at sagen er lidt mere kompliceret.  -  Det er muligt, du har ret i, at
installering af IE 5.5 vil løse problemet. Men jeg har ikke turdet gøre det endnu, fordi jeg er bange for, at det kan komplicere det hele endnu mere.

Her er en beskrivelse af baggrunden for problemet:
Maskinen, jeg har problemer med, er min PRINTERSERVER. Jeg har et lille netværk med en arbejdsstation, som jeg arbejder fra nu (og hvor IE6 fungerer uden problemer), en bærbar, og en lidt ældre PC, som jeg bruger som printerserver for mine tre printere. Indtil for en uges tid siden havde jeg ikke behov for at kunne gå på internettet fra printerserveren. Men for en uge siden installerede jeg noget software på printerserveren, som jeg gerne ville have opdateret. På printerserveren lå en IE5. Den installerede jeg, gik på internettet og til WindowsUpdate og opdaterede fra IE5 til IE6, samt Win2000 fra ServicePack2 til ServicePack4.

MEN (og her begyndte problemerne): Efterfølgende anvendte jeg min (tidligere etablerede) Win2000 Reparationsdiskette i et forsøg på at reparere nogle systemfiler (eller måske snarere boot-sektoren), som jeg havde en mistanke om var beskadiget.  -  Hvad jeg imidlertid ikke havde gjort mig klart ( - eller man kan også sige: jeg havde ikke tænkt mig godt nok om), var, hvad det indebærer at køre parationsdiskette-forløbet: Man indsætter jo som led heri den oprindelige Win2000 program-CD, hvorfra der kopieres et større antal filer ned på harddisken - !!!

ALTSÅ:  Nu stod jeg med en maskine hvor Win2000-installationen var en blanding af den oprindelige Win2000 og ServicePack 4  !!!!
Dét gav nogle besynderlige konsekvenser (fx når jeg printede fra tekstbehandling !).

Jeg løste problemet ved at hente en ServicePack4 fra Syddansk Universitet og installere den.  Nu fungerer maskinen igen normalt  - bortset fra, at jeg ingen brugbar Internet Explorer har på den. Og jeg kan, som sagt, ikke få lov til at installere en IE6.

Jeg har  - som sagt -  kørt en Registreringsdatabase-editor (V-com's RegistryFixer, som har været Pc Magazine's "Editor's Choice").  Og RegtryFixer fandt et større antal (over 300) inconsistencies, som den rettede. RegistryFixer viser imidlertid stadig en del inconsistencies, som den ikke automatisk vil rette, men  hvor den givetvis fornuftigt nok) kræver, at brugeren medvirker til at beslutte, hvad der skal ske. - Og her er jeg næsten på herrens mark. Min viden om registreringsdatabasen er desværre alt for ringe.

Jeg har kigget i registreringsdatabasen og har bl.a. set følgende:

HKEY_LOCAL_MCAHINE\SOFTWARE\Microsoft\Advanced INF Setup\IE6SETUP
  Her ligger der 4 værdier, bl.a.:  ComponentVersion  - hvor Data-kolonnen lyder:  6.0

Dette gav mig jo straks den tanke, at hvis jeg sletter de 4 værdier, der ligger her, så kunne problemet måske være løst. - Jeg går her ud fra, at "ComponentVersion 6.0" hentyder til IE6.

MEN MEN:  Efterfølgende opdager jeg, at denne værdi (ComponentVersion  -  6.0)  ligger i en lang række undernøgler !!!
- - - -

SÅ:  Hvad gør jeg?
Installerer IE version 5.5 ?
Eller kender du en anden registreringsdatabase-editor, som du mener vil være bedre til at fjerne de mange henvisninger til IE6 ?

Til sidst:  Kan du anbefale en god bog  - eller et godt websted -  hvor jeg kan blive klogere på redigering af registreringsdatabasen?
Avatar billede breindahl Nybegynder
22. november 2004 - 22:19 #3
Endnu en ting:
I Kontrolpanelets ”Tilføj / Fjern programmer” vises et større antal programmer (omkring 40 !!) - langt flere end jeg har installeret på maskinen. Men INGEN AF DEM viser programmets NAVN!! - der er kun ikoner.  Jeg kan genkende 4 af ikonerne. Resten siger mig ingenting.

Dette er jo igen et tegn på, at registreringsdatabasen er blevet et forfærdelig sammensurium.
Avatar billede breindahl Nybegynder
22. november 2004 - 22:50 #4
Endnu en tilføjelse: Jeg finder nu ud af, at de mange installerede programmer er WindowsUpdate opdateringer (et større antal patches).

Men:  Installationen af ServicePack4 fra Syddansk Universitet  - som løste problemerne (bortset fra IE6) -  vises ikke !
Avatar billede breindahl Nybegynder
28. november 2004 - 12:48 #5
Jeg har forsøgt forslaget om at installere IE version 5.5. Men også dén blev afvist.

LØSNINGEN blev:
Jeg GENINSTALLEREDE Windows2000 og IE6. Dét løste problemet.