Avatar billede jorgenveisig Nybegynder
19. november 2004 - 16:22 Der er 22 kommentarer og
2 løsninger

Hvilke RAM kan køre i min PC?

Jeg vil gerne have minimum 512 MB Ram i min pc, genre flere hvis jeg kan bruge en eller begge af mine 128 mb SD blokke. Jeg har forsøgt 2 forskellige RAM, ingen har kunnet køre på min pc - og det er lidt besværligt med returneringer hele tiden + at det koster i gebyrer og forsendelser.

Først prøvede jeg med: 1 stk R-184-512A * 512 MB DDR 184 Pins PC2100 a 508 DKK = 508,00 DKK. Pc'en ville slet ikke starte og ej heller skærmen. Jeg prøvede i begge slots både med og uden de eksisterende RAM-blokke.

Dernest prøvede jeg:1 stk.  15220 RAM 512 MB PC-133 OEM 32x8 kr. 599,-

Jeg kører med Win XP pro og har lidt ekstra hardware end nedenstående data siger.

Mine PC-data:
PC:Mycom

Yderligere informationer om Bundkortet:

MYCOM PC modelnr.:  69111005120-S1

Chipset:  VIA P4M266

ATA:  33/66/100/133

Antal ISA/PCI/AGP:  0 / 2 / 1

Antal SDR/DDR Ram sokler:  2 / 2

Antal USB 1 / 2:  4 / 0

Antal IO:  2 PS/2, 1 Seriel, 1 Parallel

Ramtype:  PC-133 / PC-2100

OnBoard Grafikkort:  S3 Savage 4

OnBoard Audio:  AC'97

OnBoard LAN:  VIA VT6103

Diverse:

Beskrivelse:
Mere info:
Driver Placering:
Links:

CPU  Intel Celeron 2000 MHz

Bundkort Shuttle MV43N  X:\mainbrd

Ram  256 MB SD-Ram

Harddisk  30 GB, ATA-66

CD-ROM  52x IDE

Software  - Ikke medkøbt

Grafikkort  Point Of View, GeForce2 MX400, 64Mb

X:\

Modem  - Ikke medkøbt

Lydkort  Onboard AC97, 16 bit Stereo

X:\audio

Netkort  Onboard Lan 10/100 Mbit

X:\Lan

Tastatur  Cycon Keyboard - Win tast.

Andet  - Ikke medkøbt

Software pakke
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
19. november 2004 - 16:28 #1
Her er lidt info om hvordan du skal sætte ram i, hvis det er enten sdram eller ddr ram:
http://www.shuttle.com/share/fae/hq/faq/mainboard/qa/Mainboard%20MV43N.htm
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
19. november 2004 - 16:31 #2
Avatar billede vigilante Nybegynder
19. november 2004 - 16:33 #3
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
19. november 2004 - 16:35 #4
Avatar billede jorgenveisig Nybegynder
19. november 2004 - 16:35 #5
Hej Tonnybrandt

Der sidder sd-ram i min pc: 2 x 128MB

Den ene af de nye blokke jeg prøvede var også SD ram, skulle det så ikke være de samme indstillinger?
Avatar billede jorgenveisig Nybegynder
19. november 2004 - 16:37 #6
Passer de kingston ram sammen med en af mine 128 mb ramblokke?
Avatar billede jorgenveisig Nybegynder
19. november 2004 - 16:38 #7
altså SD ramene?
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
19. november 2004 - 16:40 #8
Det burde de gøre, men jeg kan ikke garantere det.

Ram er lidt fintfølende engang imellem og man kan få 2 blokke med samme specikationer, som bare ikke vil køre sammen, uden man egentligt kan sætte en finger på hvor og hvad problemet egentligt er.
Avatar billede jorgenveisig Nybegynder
19. november 2004 - 16:40 #9
Hvad vil køre bedst? 512 DDR ram, eller 512+128 SDram?
Avatar billede jorgenveisig Nybegynder
19. november 2004 - 16:42 #10
Hvis du skulle investere, vile du DDR eller i SD? som jo er noget dyrere
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
19. november 2004 - 16:43 #11
DDR ram, også fordi at du så er lige på forkant. Hvis dit bundkort engang gå istykker vil du blot kunne smide dine sdram ud, da du sikke kan skaffe et sådant bundkort længere, der kan tage sdram.
Desuden aflevere ddrram data to gange ved hver "puls" og er dermed dobbelt så hurtig i teorien som pc133 ram.
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
19. november 2004 - 16:44 #12
Stadig DDR-ram, hurtigst, billigst og fremtidssikret *s*
Avatar billede jorgenveisig Nybegynder
19. november 2004 - 16:47 #13
Thanks du fortjener pointene så læg du bare et svar - hvordan kan man egentlig se at det lige er den type RAM som passer og ikke dem jeg satte i?? Skal jeg ændre på strøm eller noget når jeg sætter DDR Rammene i?
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
19. november 2004 - 16:55 #14
Det kan man faktisk ikke se. Ram ligner hinanden og det eneste man kan kende forskel på er single sidet og doublesidet ram fordi der kun sidder klodser på den ene side ved singlesidet ram.

Ifølge det første link jeg lagde, så skal du udføre det på billederne, altså fjerne jumperen på jp1, og jumpe rækken nede i bunden.

Her kommer svaret :)
Avatar billede jorgenveisig Nybegynder
19. november 2004 - 17:04 #15
Jeg er ikke helt sikker på jeg forstod din vejledning:

På det øverste billede sidder junperen så den passer til SD ram, jumperen skal fjernes fra denne position?

Andet billede forstår jeg ikke.

Tredje billede synes jeg ligner det første billede, men jumperen skal så sidde på en anden måde, hvor den giver 2,5 v?

Fjerde billede forstår jeg ikke helt meningen med.
Avatar billede jorgenveisig Nybegynder
19. november 2004 - 17:15 #16
Jeg har lige fået det her svar fra shuttle:

Dear Sir,

It is not possible to use mixed RAM. You should exchange completely and buy new DDR266 (PC2100) RAM for your machine.

Best Regards
Shuttle Support - Germany
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
19. november 2004 - 17:16 #17
Det er også lidt dårligt vist på billederne. Billede 1 og 3 er ens, og for at køre ddr-ram skal jumperen FJERNES. Man gør normalt det at man blot sætter den ned over det ene ben, men ikke over det andet. Så bliver jumperen ikke væk.

Mht, den 2 og fjerde billede, så er den lange række af kontakter også jumpere.
Hvis man kører sdram, skal kontakterne være frie og altså ikke jumpede.
Det er det der vises på billede 2.

Kører man sdram, skal kontakterne være dækket og dermed jumpede. Det er det der vises på billede 4.

(Jeg har et defekt ECS bundkort med den samme række jumpere på. Det kan også køre enten sdram eller ddrram)
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
19. november 2004 - 17:18 #18
Mht, svaret fra Shuttle, så troede jeg du vidste at man ikke kunne blande sdram og ddrram. Det er meget få bundkort hvor det er muligt.
Avatar billede jorgenveisig Nybegynder
19. november 2004 - 17:20 #19
DDR Ram skal være som billede 4?, sidde der en jumper inde på bundkortet til det tror du?
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
19. november 2004 - 17:41 #20
Normalt plejer man at lade jumpererne sidde på det ene ben, så den er der, hvis nu man skal bruge den.
Du er simplethen nødt til at åbne den og kigge efter om den er der.

Det defekte bundkort jeg har, havde kørt med ddrram, så der var jumpererne på, og jumperen på P1 var sat ned over det ene ben, præcis som jeg skrev at det var kotyme at gøre.
Avatar billede jorgenveisig Nybegynder
19. november 2004 - 17:43 #21
har du fået pointene??
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
19. november 2004 - 17:46 #22
Nej, endnu ikke *s*

Man tildeler point, ved at markere navnet nede til venstre og klikke accepter-knappen.
(hvis du ikke vidste det)
Avatar billede jorgenveisig Nybegynder
19. november 2004 - 17:51 #23
Yes, but i must have forgotten to mark your name.

Thanks and have a nice evening..
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
19. november 2004 - 17:53 #24
Thank you for point's. You're welcome and the same to you :)