Avatar billede anne-m Nybegynder
19. november 2004 - 10:37 Der er 26 kommentarer og
5 løsninger

går fra OS 9,2 til OS X kikser

Hjælp ... ;o/

Jeg har både OS 9,02 og OSX installeret på min mac. Og jeg har indtil nu brugt 9... men nu må det være tid til at komme videre.

Jeg gik ind i indstillinger og valgte at starte i OSx og satte den til at genstarte.

Det lignede at den skulle til at starte i 9 igen (lille glad firkantet mand) men går så gik den i sort skærm med eneste besked:
/ect/master.passwd: No such file or directory
*
... og så er det vel meningen at jeg skal skrive noget nedenunder...den forstår. Men hvad?
og hvad er der egentlig galt?

Lige nu kan jeg hverken komme ind i det ene eller det andet system ... er der nogen der kan hjælpe mig med dette.. jeg er ikke så teknisk (det har du nok gættet...) så derfor er jeg lost her.
Avatar billede aeblenet Nybegynder
19. november 2004 - 14:39 #1
Start fra den CD du installerede OSX fra.

Gå i file og vælg "Change Password"
-skriv et du kan huske.

Vupti.
Så skulle den gerne starte.
Avatar billede anne-m Nybegynder
19. november 2004 - 14:47 #2
så har den stadig alle mine dokumenter og programmer liggende?
Avatar billede anne-m Nybegynder
19. november 2004 - 14:48 #3
Jeg har ikke skulle skrive noget password...så den kan vel ikke sige at det ikke eksisterer...?
Avatar billede anne-m Nybegynder
19. november 2004 - 14:50 #4
kan man ikke få den umiddelbart til at starte i OS9 igen?
Avatar billede aeblenet Nybegynder
19. november 2004 - 14:55 #5
du er nødt til at ændre dit password, da den sikkert har smidt filen ud der indeholdt det gamle.
-så opretter den selv en ny fil og er klar til start.

Du kan ALTID starte OS9 direkte fra OSX.
-f.eks ved at starte et OS9 program.

Den spørger om du vil åbne OS9 og siger du "JA"
-så er den igang. Selvom du ikke umiddelbart kan se nogen forskel.
OSX bliver stadig det dominrende OS, men dine OS) programmer kører som fra OS9.
Avatar billede anne-m Nybegynder
19. november 2004 - 15:23 #6
men nu når der er sort skærm hver gang jeg tænder, kan jeg så ikke på en eller anden måde (ved at holde et eller andet nede...) få den til at starte i system 9 ?

Eller starte op så den spørger hvilket system jeg vil bruge?

Jeg kan først få fat i cdén på søndag.
Avatar billede aeblenet Nybegynder
19. november 2004 - 16:42 #7
har du heller ikke OS9-CD'en ?
-du er nødt til altid at have en liggende (et absolut must - desværre)

for at skifte mellem OS'rne - læs her;
http://eksperten.dk/spm/287853
Avatar billede hoejrup Nybegynder
19. november 2004 - 22:27 #8
Hvis du holder X knappen nede, så vil den starte op under
Mac OS X.

Derefter kan du lave en oprydning med et gratis program.

Link: http://www.titanium.free.fr/english.html

/per
Avatar billede anne-m Nybegynder
21. november 2004 - 12:23 #9
Hej Per. Jeg har lige forsøgt at holde x nede.. men den starter stadig ikke op. Den går i sort igen efter 3 sek, med samme "besked" som tidligere.

Kan man holde noget nede for at den åbner i OS9 ?? (håber håber...)

Jeg har ikke system-cd erne da jeg har fået denne computer fra et sted jeg arbejdede... men jeg har kontaktet min gamle chef som har dem. Han kan så måske komme med dem.

Jeg
Avatar billede anne-m Nybegynder
21. november 2004 - 12:34 #10
aeblenet --- tak for dit link, jeg har lige læst det. Jeg kan ikke forstå at den ikke kan finde det password.. for jeg har været inde på system 10 før... kan den smide det password væk selv? eller hvordan?

men - men det virker i hvert fald ikke.
Avatar billede aeblenet Nybegynder
21. november 2004 - 14:02 #11
Prøv med at holde "Æble+Shift" nede mens den starter - til du får en rigtigt opstartsfase at se.
-det er normalt OS9 med "Udvidelserne slået fra" du beder om med den kommando.

Det kan være at det fungerer . . .
Avatar billede anne-m Nybegynder
21. november 2004 - 14:27 #12
det virker heller ikke ;o/ "suk"!

den går i sort igen... tusinde tak fordi du har mod på foreslag!! ;o)
Avatar billede aeblenet Nybegynder
21. november 2004 - 15:16 #13
Du skal have fat i CD'en.
-den er "syg" og beder om en reperation af styresystemet.
Avatar billede anne-m Nybegynder
21. november 2004 - 15:20 #14
ok.jeg får fat i den. tusinde tak.

lige et sidste spm. Tror du jeg vil miste mine data?
Avatar billede aeblenet Nybegynder
21. november 2004 - 16:29 #15
Nej. Du skal bare "Ændre password" (så du får en fil der indeholder et password)

-lad nu være med at spekulere mere på det, før du får CD'en.
Det er spild af tid.
-både din og min!
Avatar billede anne-m Nybegynder
21. november 2004 - 16:54 #16
okay ;o)
Avatar billede aeblenet Nybegynder
22. november 2004 - 00:33 #17
takker for point.

Du spørger bare videre her, når du har CD'en.
-dine point dækker rigeligt for det næste skridt på vejen . . .
Avatar billede anne-m Nybegynder
22. november 2004 - 19:00 #18
Nu har jeg hentet system cdér til system-OSX
Avatar billede anne-m Nybegynder
22. november 2004 - 19:08 #19
Jeg kan ikke åbne selve cdrom drevet. Men jeg har forsøgt via et eksternt drev og starte fra cden: har proppet cden i og holdt X nede samtidig... intet resultat.
Avatar billede aeblenet Nybegynder
22. november 2004 - 19:20 #20
Det er "C" du skal holde nede . . .
Avatar billede anne-m Nybegynder
22. november 2004 - 19:26 #21
har prøvet det også..
Avatar billede anne-m Nybegynder
22. november 2004 - 19:30 #22
jeg har forsøgt at starte i system 9 - og holde c nede.
system 10 og holde c nede og forsøgt med at holde x nede...

der er ingen respons. Den ser ud som om den skal til at starte op... og så går den igen i sort og giver samme besked.

Hvis man skal have fat i en der skal lave den... så kommer det til at koste en bondegård ikke? jeg kan bare ikke se hvad h... der er galt! ;O(
Avatar billede aeblenet Nybegynder
22. november 2004 - 19:43 #23
Hvis du kan undvære dine data fra den gamle harddisk . . .

Lyder det som en ny harrdisk til en flad tusse.
-de fleste små PC-shops bytter ofte gerne den gamle uden problemer.

Det bekymrer mig bare at du ikke kan benytte dit indbyggede CD'drev ! ! !
-har det været sådan længe eller er det kommet i forbindelse med disse problemer ?
Avatar billede anne-m Nybegynder
22. november 2004 - 19:48 #24
Det er opstået i forbindelse med det her.. det har virket fint det hele indtil jeg genstartede i system x.

Jeg har fået sådan en "Apple Hardware Test" med som den heller ikke kan starte fra ... !

jeg vil gerne betale for noget support... kender du et sted hvor man kan få noget mac-hjælp? jeg bor i København.
Avatar billede anne-m Nybegynder
22. november 2004 - 19:50 #25
er det muligt at finde ud af hvad /ect/master.passwd:no such file or directory... helt præcist betyder?
Avatar billede anne-m Nybegynder
22. november 2004 - 19:54 #26
Hvordan kan harddisken gå i stykker af at genstarte i et andet system - selv om der har været en evt. fejl i den forbindelse... skulle man da ikke tro at det hele ville bryde sammen ...! (inkl. mig!!)
Avatar billede anne-m Nybegynder
22. november 2004 - 20:01 #27
Jeg kan ikke undvære den gamle hd...!! ;o( for jeg har ikke programmerne så jeg kan installere dem igen. Dem havde jeg på det reklamebureau jeg arbejdede... men der er jeg ikke mere.
Avatar billede anne-m Nybegynder
22. november 2004 - 20:10 #28
Jeg har lige læst på apple.dk´s hjemmeside... de skal have 400 kroner for en henvendelse bare... og så skal man sikkert også betale for at de siger: køb en ny hd.
:o(
Avatar billede aeblenet Nybegynder
23. november 2004 - 05:52 #29
Det betyder at din disk er syg ellers ville den have kunnet finde .passwd-filen, som er en nødvendig fil.

Harddiske kan gå i stykker af mange ting - især af at blive brugt flittigt!

Det er vist sundest at du begynder helt forfra. Så slipper du også for så megen ulovligt kopieret software.

Du skal ikke henvende dig til Apple, men blot den lokale PC-doktor.
-han kan også skifte harddisk i din maskine.
Avatar billede anne-m Nybegynder
23. november 2004 - 08:08 #30
okay. Tak for hjælpen aeblenet ...så må jeg tage den derfra.
Avatar billede anne-m Nybegynder
04. januar 2005 - 11:40 #31
nu er den i vinkel – den manglede en master fil.. .men det kunne min gamle boss unix-kode sig ud af. så nu virker det hele igen.

lukker.