Avatar billede a_forsmark Nybegynder
13. marts 2001 - 07:51 Der er 15 kommentarer og
1 løsning

Preloader med animation

Hvordan laver jeg en simpel preloader til at loade min *.swf og samtidig køre en lille animation?
Jeg har prøvet med diverse preloaders men synes at det går i kage.
Avatar billede kenneth_jakel Nybegynder
13. marts 2001 - 08:09 #1
hej
du kan f.eks lave en scene som du lægger øverst og kalder preloader. I den scene laver du den animation, som skal køre mens der loades. i den sidste frame laver du først en action der starter fra frame 1, sådan så din loading-anim står og looper. Derefter laver du en action, der når hele din fil er loaded går til den næste scene og player frame 1.

det ser ud som følger:

Go to and Play (Preloader, 1)
If Frame Is Loaded (_totalframes)
      Go to and Play (intro, 1)
End Frame Loaded

når filmen er helt loaded, går den videre til scenen: intro, og begynder at afspille frame nr. 1.

håber det kan bruges
/kenneth
Avatar billede kenneth_jakel Nybegynder
13. marts 2001 - 08:11 #2
...hov jeg glemte lige at sige at i ovenstående eksempel er preloader-scenen navngivet \"Preloader\" - bare hvis du skulle være i tvivl.

/kenneth
Avatar billede osku Nybegynder
13. marts 2001 - 08:44 #3
En simpel preloader:
Lad de tre første frames kun indeholde din preload-animation.
For første frame sætter du action: (dobbeltklik på framen)

If Frame Is Loaded (100)
      Go to and Play (4)
End Frame Loaded

På dansk == Hvis din movie som er på 100 frames er loadet, gå til frame 4 og afspil.

I frame 3 sætter du action:

Go to and Play (1)

for at loope indtil frame 100 er loadet.

Avatar billede kenneth_jakel Nybegynder
13. marts 2001 - 10:06 #4
osku -> kool forslag, men kræver du kun har én scene. Jeg vil helt sikkert bruge den fremover ved mindre film, som f.eks menuer og lign.

/kenneth
Avatar billede redbastard Nybegynder
13. marts 2001 - 10:21 #5
kenneth jakel du kan sagtens have flere scener med oskus forslag

If Frame Is Loaded (100)
      Go to and Play frame nr(4)
      scene 2
End Frame Loaded
Avatar billede kenneth_jakel Nybegynder
13. marts 2001 - 10:26 #6
nå ok - ja så er det jo faktisk et noget federe forslag end mit.
/kenneth
Avatar billede redbastard Nybegynder
13. marts 2001 - 10:27 #7
han skal bare tage sin flash movie
og sætte sin preloader ind i den første scene i filmen
gøres i modify>scenes
flyttes hans preloader bare op i toppen
så er det den der starter når swf.filen afspilles
og brug frame action til at få den til og loope hvis det er det man vil
ifFrame is loaded kan bruges flere steder i de forskellige scener så man når man når til et bestemt sted i filmen stopper indtil hele filmen er loaded eller en del af den dermed kan man lave en mega lang film uden at man skal loade alt på en gang
Avatar billede kenneth_jakel Nybegynder
13. marts 2001 - 10:28 #8
Er scene 2 så også loaded indtil frame 100 før man går til den og player frame4 eller hvordan??
Avatar billede redbastard Nybegynder
13. marts 2001 - 10:30 #9
men kenneth, det kan godt være at det er nemmere at holde styr på sin film ved at loade moviclips
men det er en anden historie
Avatar billede redbastard Nybegynder
13. marts 2001 - 10:34 #10
feks.ifFrame is loaded frame nr.100 scene2 goto and play frame nr.1 scene 2 kan man sætte endnu en IfFrameIsLoaded ind i frame nr 100 scene 2 der siger IfFrameIsLoaded frame nr. 300 scene4
gotoandplay frame nr.1 scene3
hvis men ellers kan holde styr på det
dele af filmen vil da afspilles mens man loader resten af filmen på den måde kommer dem der ser på den ikke til at kede sig mens de venter
Avatar billede kenneth_jakel Nybegynder
13. marts 2001 - 10:37 #11
OK
Det er en rigtig go\' løsning.

Avatar billede redbastard Nybegynder
13. marts 2001 - 10:39 #12
hvis frame nr.100 er den sidste frame i scene 2
er hele scene 2 loaded når man går til frame nr.1 scene 2
Avatar billede redbastard Nybegynder
13. marts 2001 - 10:50 #13
spørgsmålet var jo egentlig hvodan man lavede en preloader
hmmm.
1.lav en film i en scene(scene1)
2.klik på en frame i timelinen
3.tryk window oppe i toppen vælg actions>ifFrameIsLoaded
frame nr.20 scene 2(hvis din film i scene2 er 20 frames lang)
4.i actions panelet markerer du IfFrameIsLoaded
gå op og tryk på GoTo Frame nr.1 scene2(hvis det er der du vil have at filmen skal starte
5.dette skal gøres i en eller anden frame i din preloader, det mest normale ville være at gøre det i den sidste frame i din preloader, sådan at den ikke stopper midt i din preloader film og går videre til scene2 hvis den er loaded
Avatar billede redbastard Nybegynder
13. marts 2001 - 10:52 #14
husk at lave frame action sådan at din film looper
hvis den skal det
Avatar billede a_forsmark Nybegynder
13. marts 2001 - 17:33 #15
Tak for svarerne. Så kan jeg komme videre med min site...
:o)
Avatar billede souledout Nybegynder
14. marts 2001 - 00:02 #16
Et lille tip:
Lav din animation sådan, at den starter og slutter samme sted og med samme billede og farve og lign., for ellers kommer der et grimt \"hak\" hver gang animationen begynder forfra...

/SouledOut