Avatar billede ansu Nybegynder
18. november 2004 - 14:23 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Win 98+XP installationsproblem (svær & lang)

Okay, for et par måneder siden havde jeg et velfungerende XP-system, men da jeg blev tippet af en ven til at slette et helvedes masse filer via regedit.exe, fungerede intet mere. Alle programmer lukkede ned efter kort tid. Derfor formatterede jeg og lagde Win 98 ind, for derefter at lægge XP ind, for blot at finde ud af at XP-cd'en ikke virkede mere. Men igår fik jeg så endelig en ny XP-cd, så for at være sikker formatterede jeg igen mit win98-system.

Så begyndte win98-installation, som tog cirka 12 timer (!), muligvis pågrund af en skadet cd. Under installationen, da den kom til "installere nu hardware og evt. plug & play-enheder", blev skærmen pludselig blå og sagde "en alvorlig undtagelsestilstand OE opstod i VXD VMM". Jeg trykkede på en tast og teksten forsvandt. Nu var der kun musemarkøren som selskab, så jeg prøvede Ctrl+Alt+Delete, hvor det eneste aktive program var "Win 98 Installation", så jeg genstartede.

PC'en blev i slutningen af opstartsfasen afbrudt af en sort skærm med teksten "Windows beskyttelsesfejl. Genstart!", hvilket jeg så gjorde. Igen i slutningen af opstarten fremstod en sort skærm, som skrev, at vnetbios.vxd ikke blev fundet.

Jeg trykkede en tast og kom næsten ind i windows, stoppet af en fejlmeddelse; "MSGSRV32 forårsagede en ugyldig sidefejl i modul Kernel32.dll" Jeg havde nu fået nok og slukkede.

Næste dag prøvede jeg igen, og denne gang kom den helt ind i windows, med vnetbios.vxd-fejlen som den eneste fejl. Jeg ville nu installere XP. Installationen nåede frem til analysen af computeren, men blev så afbrudt af en blå skærm, som informereded om at en helvedes masse filer ikke kunne installeres. Man kunne dog vælge at springe over disse filer i installationen, men filerne inkludere bla. Kernel32.dll, som da vist er en vigtig fil. Jeg står nu på herrens mark og aner ikke, hvad jeg skal gøre...
Avatar billede Slettet bruger
18. november 2004 - 14:31 #1
Formatterede du inden du prøvede at installere XP den sidste gang?
Avatar billede mickey777 Nybegynder
18. november 2004 - 14:50 #2
Skal dette forstås således at din Xp-cd er en opgradering og derfor kræver win 98 installeret i forvejen ?
Avatar billede jimse Nybegynder
18. november 2004 - 14:59 #3
Normalt skulle du kunne starte op på din xp-cd uden først at installere 98 først.
Hvis det er fordi det er en opgraderings-cd skulle du stadig kunne starte direkte fra xp-cd'en og når den spørger hvor styresystemet du skal opgradere er installeret sætte du win 98-cd'en i maskinen indtil xp har fundet ud af at der er okay at opgradere.
Avatar billede ansu Nybegynder
18. november 2004 - 15:30 #4
Til "el barto": ja, jeg formatterede inden, men det skal lige siges, at jeg har opdelt min harddisk, så én del af den er til styresystemet, og en anden del er til spil og lign. Det var den med systemet jeg formatterede. Underholdnings-disken formatterede jeg ikke...

Til "mickey777": jeps, det ER en opgraderings-cd. Grunden til at jeg installerede Win 98 først er at XP-cd'ens setup ikke gider kører ude fra DOS...

Til "jimse": skal dette gøres ude i DOS???

PS: tak for den hurtige respons!
Avatar billede tubber Juniormester
18. november 2004 - 15:41 #5
Nej du skulle kunne sætte din XP cd i og boote på den, og når den så kommer til det med at den skal bruge win98 skal du bare sætte din win98 cd i og henvise til den....

Det med de 12 timer kunne også tyde på fejl på dit CD drev, og måske det er derfor din gamle XP ikke ville indlæses......pga. drevet altså.......

/Tubber
Avatar billede ansu Nybegynder
18. november 2004 - 15:49 #6
Til "tubber": aight, prøver det lige. tilbage om en halv time
Avatar billede ansu Nybegynder
18. november 2004 - 18:15 #7
Okay, tog lidt længere end beregnet. Jeg formatterede 98 væk, satte XP-cden i og bootede fra den. Installationen gik igang, men blev efter en halv time afbrudt af en blå skærm med meddelelsen;
"der er fundet en fejl, og windows er lukket for at forhindre beskadigelse af computeren. PAGE_FAULT_IN_NONPAGED_AREA"
Derefter genstartede jeg, gik igennem installationen igen, men med nøjagtig samme resultat.
Avatar billede ansu Nybegynder
18. november 2004 - 19:40 #8
ville lige høre, om nogen har et forslag???
Avatar billede Slettet bruger
18. november 2004 - 19:44 #9
I BIOS skal du vælge "LOAD SETUP DEFAULT" men jeg er bange for at dine ram er defekte prøv evt. at fjerne unødvendige indstikskort (lyd, netværk, etc.) under installationen
Avatar billede jimse Nybegynder
19. november 2004 - 07:30 #10
Det virker som om du har problemer med noget hardware der får driverfejl eller ramfejl. Prøv først om du har mulighed for at skifte ram eller hvis du har flere klodser at nøjes med en af gangen.

http://www.microsoft.com/resources/documentation/Windows/XP/all/reskit/en-us/Default.asp?url=/resources/documentation/Windows/XP/all/reskit/en-us/prmd_stp_ccgm.asp
http://www.eksperten.dk/spm/343840
Avatar billede ansu Nybegynder
19. november 2004 - 20:30 #11
Til Helgec: Du havde ret! RAM-blokken var defekt, og så snart en ny blev sat i, virkede hele lortet! Hvis du lige giver det som svar, får du point :)
Avatar billede Slettet bruger
19. november 2004 - 21:07 #12
:)