Avatar billede elvis_ Nybegynder
17. november 2004 - 19:33 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Forskellige undernetmaske

Har 2 computere koplet op i et switch, for at dele internetforbindelsen (tdc). Nu kan jeg pludselig ikke få forbindelse mellem de 2 computere, internettet virker fint, på dem begge to. Det har virket før.

Så var det jo lige jeg kom til at se, de 2 computere har forskellige undernetmaske, det har de ikke haft før.
Den ene har  255.255.255.0
Den anden har 255.255.254.0

Har det noget at sige ?
Avatar billede foxhound Nybegynder
17. november 2004 - 20:07 #1
Ja, det har bestemt noget at sige - men det kommer også an på hvilke ip-adresser du har på PC'erne. Find lige dem - så finder vi uf at få det til at spille :)
Avatar billede elvis_ Nybegynder
17. november 2004 - 20:40 #2
Ip-adresserne er jo bestemt af tdc
Avatar billede foxhound Nybegynder
17. november 2004 - 20:50 #3
Hvis du finder ipadressen på den ene maskine, kan du så pinge den fra den anden maskine? Altså ved at gå i Start og Kør og skrive "ping xx.xx.xx.xx  Hvis det virker kommer den med "Svar fra xx.x" ellers kommer den med timeout. Hvis det virker så prøv igen at gå i Start og Kør og skriv \\ip-adresse  - så burde du komme ind på den anden maskine...
Avatar billede leif Seniormester
17. november 2004 - 22:23 #4
Du skal kigge på http://cubus-adsl.dk/elteknik/netvaerk/ipxspx_netbeui.php eller kigge på at købe en router så dine maskiner får interne IP adresser og ikke offentlige som de får nu af TDC.
Avatar billede venturer Nybegynder
18. november 2004 - 13:02 #5
Du skal sikre dig at begge maskiner er sat til at automatisk få IP adresse.
Åben så en kommandoprompt på begge maskiner og skriv først:

ipconfig /release
og derefter
ipconfig /renew  (her kan den godt hænge lidt, men det er normalt)

Hvis du så stadig ikke kan få maskinerne til at snakke sammen må du manuelt tildele dem den samme konfiguration som de får af TDC (og hvis de har fået tildelt forskellige subnetmasker SKAL disse også gengives korrekt... De kan altså godt være forskellige).

Når du konfigurer dine maskiner manuelt kan du så tildele dem en ekstra ip (under avanceret dér hvor du plejer at sætte IP-adressen). Giv dem en ekstra adresse som lyder: 192.168.21.2 og 192.168.21.3 (blot et eksempel) og brug subnetmasken 255.255.255.0 for disse adresser.

inden alt det her arbejde kan du evt. også bare prøve at tilgå den anden maskine via IPadressen i stedet for computernavnet (hvis det da ellers via computernavnet at du ikke kan finde den anden maskine.

Alt andet lige vil den optimale løsning være at anskaffe en lille NAT/router som fox skriver. Dette vil gøre det MEGET lettere at konfigurere din maskine, samt gøre dit netværk MEGET mere sikkert. Det kan gøres for under 500,- :)
Avatar billede venturer Nybegynder
18. november 2004 - 13:03 #6
heh... Det var vist leif der skrev om routeren. Fox foreslog det samme som jeg med hensyn til at tilgå maskinen via. IP-adressen :)
Avatar billede elvis_ Nybegynder
18. november 2004 - 16:31 #7
Mange tak for svarene, må se om jeg får tid til at rode med det i aften.

Kan man købe en hvilken som helst router ?
Routeren erstatter både Adsl-modem (som de kalder det) og switch ?
Avatar billede leif Seniormester
18. november 2004 - 17:48 #8
elvis -> Nej, den erstatter ikke dit ADSL modem, er det en TDC privat forbindelse så kan du købe hvilken som helst router der understøtter at få tildelt DHCP WAN adresse, hvilket alle skulle gøre. I de fleste routere er der gerne en 4 ports switch man kan bruge, men er ikke i alle routere.