Avatar billede vixmix Nybegynder
17. november 2004 - 16:24 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Random billede skift?

Hej alle sammen.

Jeg skal have dette billede til at ændre, ikke at den tæller fra 1-100 men at den tæller 1,8,9,1,3,44,89,13 osv osv f.eks. hvordan får jeg den til det:

<?php
//sti til mappen som skal åbnes for læsning. I dette tilfælde den aktuelle mappe
$path = opendir("rpicstole/");

//filerne skal i et array for at kunne tælles
$billeder = array();

//Vi læser dir igennem for filer
while (false !== ($dir = readdir($path))){

//Laver et array med de filer i mappen som ikke skal vises
$ejvist = array(".", "..", "rand.php", "README.html", "HEADER.shtml", "rand.zip");

//Er filen i arrayet ejvist fortsætter vi
    if (in_array($dir, $ejvist)) {
continue;
    }else{

//"tilegner" filerne til arrayet billeder vi definerede tidligere
    $billeder[] = $dir;
    }
closedir($path);

//Tæl billeder og brug rand
$vistbillede = rand(0, count($billeder) -1);
?>

er det ikke noget med den her:

$vistbillede = rand(0, count($billeder) -1);
Avatar billede jaw Nybegynder
17. november 2004 - 16:48 #1
Og ovenstående virker ikke? Så prøv: rand(0, (count($billeder)-1));
Avatar billede jaw Nybegynder
17. november 2004 - 16:49 #2
Men den funktion vil jo give et tilfældigt tal mellem 0 og det antal billeder du nu har. Hvad er det du vil have den til med det tal?
Avatar billede vixmix Nybegynder
17. november 2004 - 16:52 #3
Hej.

Jeg tror jeg ved problemet.. det er fordi jeg har 3 billede som naturligvis bruger det samme script.. men jeg skal have de 3 billeder til at være anderledes fra hinanden .. hvordan gør jeg det :/?

mvh vixmix
Avatar billede jaw Nybegynder
17. november 2004 - 17:00 #4
Jeg ved ikke helt om jeg forstår... Men hvis jeg forstår, så må du jo lave noget hvor du gemmer det nummer den sidste rand udvalgte.

F.eks.:

$brugtetal = array();

//kører en rand
$brugtetal .= $det_tal_fra_dit_array

//næste rand
if(!in_array($det_nye_rand_tal, $brugtetal)) {
  $brugtetal .= $det_nye_rand_tal;
} else {
  //så må den udvælge igen
}

etc. etc.
Det skal nok laves smartere i virkelighedens verden, men forståelsesmæssigt... :)
Avatar billede jaw Nybegynder
17. november 2004 - 17:00 #5
$brugtetal .= $det_tal_fra_dit_array <- Det skal være: $brugtetal .= $det_tal_fra_din_rand
Avatar billede vixmix Nybegynder
17. november 2004 - 17:20 #6
jeg vil lige prøve :).
Avatar billede vixmix Nybegynder
17. november 2004 - 18:41 #7
Jo det virker nu :o).. smider du et svar :D?
Avatar billede jaw Nybegynder
17. november 2004 - 19:34 #8
Jamen det var da godt :)
Avatar billede vixmix Nybegynder
17. november 2004 - 19:53 #9
mange tak.

-lukket-