Avatar billede anno Nybegynder
16. november 2004 - 18:26 Der er 16 kommentarer og
2 løsninger

C5 datafiler på et andet drev

Jeg har installeret C5 light på mit C-drev, men jeg ønsker at alle min datafiler gemmes på mit E-drev.

Er dette muligt? Og hvis, hvordan gøres dette?
16. november 2004 - 18:35 #1
Efter at have flyttet datafilerne tilføjer du følgende parameter til genvejen, der starter C5:

-dE:\C5data\
Avatar billede illemann Novice
16. november 2004 - 18:35 #2
Med parameter styring kan du vælge hvilke bibliotker der indeholder dine datafiler.
parameteren  "-de:\"  vil f.eks. pege på dit e-drev.
Den skal indsættes efter exefilen altså
c5w32.exe -de:\
Du kan også bruge c5w32.exe -? så for du en oversigt over parameterne.
Illemann
Avatar billede anno Nybegynder
16. november 2004 - 19:20 #3
Hvilke filer er så mine datafiler? For de skal vel først kopieres til den nye mappe der hedder C5data på mit E-Drev?
Avatar billede illemann Novice
16. november 2004 - 19:37 #4
Din datafil hedder c5data.dat.
16. november 2004 - 19:45 #5
Det er ikke kun C5data.dat, der skal flyttes.

Jeg har ikke lige listen her; men hvis ikke andre kommer ind med en liste over hvilke filer, der skal flyttes, kan du prøve at kigge på datostemplet på filerne. Det er de filer, der løbende ændres.
Avatar billede anno Nybegynder
16. november 2004 - 20:43 #6
Jeg har nu lavet en mappe på mit E-drev der hedder C5data,
og jeg har kopieret filerne:

C5data.dat, C5util.usr, C5direct.sys, Usr0000.tbl, Usr0001.tbl

over i denne mappe.

Jeg lavede en genvej på skrivebordet der hedder:

C:\Programmer\Navision\C5 2.1\C5W32.EXE -usupervisor -df:\C5data\

Da jeg startede denne genvej, kon den op og sagde at filerne:

C5txtdat.*, F1024256.win, C5codes.sys, C5sort.sys

manglede.

Jeg kopierede herefter disse filer over i mappen, og forsøgteigen at starte,
men den C5 startede ikke rigtigt op, men der kom heller ikke nogen fejlmelding.
Avatar billede Slettet bruger
16. november 2004 - 22:43 #7
Du mangler en sti til programmet i -d

Prøv: C:\Programmer\Navision\C5 2.1\C5W32.EXE -usupervisor
-d"C:\Programmer\Navision\C5 2.1\;f:\C5data\"

- eller

C:\Programmer\Navision\C5 2.1\C5W32.EXE -usupervisor -d.;f:\C5data\

Du behøver kun at have filen c5data.dat i mappen f:\c5data
Avatar billede tommypedersen Nybegynder
20. november 2004 - 09:57 #8
rahps svar er ikke helt rigtigt - sorry

I fællelsmappen skal selvfølgelig ligge alle de filer som alle brugere benytter og som kan ændre sig.

Det gælder:
Databaser (C5DATA.*)
Databasedefinition (C5Direct.sys)
Brugerfiler (*.tbl)
Applikationslag (C5UTIL.* - primært usr laget)

C5 skal ved opstart vide hvor den kan finde sine filer.
Det gør du med -d kommandoen - start med at angive det drev hvor de fællels data er og skil med semikolon. Dvs. -d<fællelsdrev>;<lokalt drev>

Man kan faktisk godt have databasen på 1 drev, de andre fællelsfiler på et andet drev og lokale filer på et treide. På den måde kan man forhindre (brugerrettigheder i filsystemet) at folk ved et uheld kommer til at slette databasen.

//Tommy
Avatar billede anno Nybegynder
20. november 2004 - 10:05 #9
tommypedersen>>>>>> vil du prøve at skrive den genvej, der skal laves her?
Når jeg ønsker at gemme mine data som beskrevet ovenover.
Avatar billede tommypedersen Nybegynder
20. november 2004 - 10:18 #10
C:\Programmer\Navision\C5 2.1\C5W32.EXE -usupervisor -df:\C5data\;.

Det skulle være nok "." betyder den mappe C5 er startet op i.

//Tommy
Avatar billede tommypedersen Nybegynder
20. november 2004 - 10:21 #11
Hvis du har bestemte parametre der er ens for flere brugere kan du placerer dem i C5.INI:

-p-
-usupervisor
-df:\C5data\;.

Men måske er det bedre at starte det hele fra dit fællels drev - det gør det meget lettere ved opdatering - så skal du ikke rundt til alle brugere.

//Tommy
Avatar billede anno Nybegynder
20. november 2004 - 10:22 #12
Er det nok at kopiere filerne:

C5data.dat, C5util.usr, C5direct.sys, Usr0000.tbl, Usr0001.tbl

over i F:\C5data mappen?
Avatar billede tommypedersen Nybegynder
20. november 2004 - 10:47 #13
Læg alle applikationslag i mappen (c5util.*) - jeg ar ikke prøvet at skille lagene af - måske virker det)

Eller er det rigtigt!

//Tommy
Avatar billede anno Nybegynder
20. november 2004 - 11:15 #14
Det er jeg ikke helt med på hvad du mener med?

Hvilke filer skal jeg have på mit C-drev
og hvilke skal jeg have på mit F-drev
Avatar billede tommypedersen Nybegynder
20. november 2004 - 14:02 #15
Følgende filer skal være på dit F: drev (resten på dit C: drev)

Databaser (C5DATA.*) -> Alle filer der hedder C5DATA.xxx -> C5Data.DAT, C5DATA.DMO osv. (hvis der er flere)
Databasedefinition (C5Direct.sys) -> det er 1 fil
Brugerfiler (*.tbl) -> Usr0000.tbl, Usr0001.tbl osv.
Applikationslag (C5UTIL.* - primært usr laget) -> Alle filer der hedder C5UTIL.xxx -> C5UTIL.SYS, C5UTIL.SYP, C5UTIL.USR osv. (hvis der er flere)

Det var det TT
Avatar billede anno Nybegynder
20. november 2004 - 16:11 #16
Så virker det....
Jeg kopierede filerne: C5data.dat, C5util.usr, C5direct.sys, Usr0000.tbl, Usr0001.tbl
over i F:\C5data mappen.
Så lavede jeg en genvej på skrivebordet der hedder:
C:\Programmer\Navision\C5 2.1\C5W32.EXE -usupervisor -df:\C5data\;.

Så tommypedersen, du kom med løsningen...Du får point.
Avatar billede illemann Novice
24. november 2004 - 12:03 #17
Kan man bruge disse parametre på et serverdrev som er skjult for brugerne.
Med andre ord:
jeg vil have et share på serveren som ikke mappet. dvs det findes ikke som et drevbogstav. Så skulle parameteren lyde -d\\server\c5    men det vil den ikke.
Jeg er interesset i at brugerne ikke kan kopiere eller slette datafilen.
Avatar billede tommypedersen Nybegynder
24. november 2004 - 21:02 #18
C5 kan ikke køre på ikke mappede drev. - det er jo en gammel dame!!!

med selve datafilen kan godt være i en mappe hvor brugeren ikke har ret til at slette filer.

Start f.eks. C5 med C5W32.exe -usupervisor -p5 -d<databasedrev>;<fællelsdrev>;lokaldrev

//Tommy