Avatar billede mortency Nybegynder
16. november 2004 - 16:28 Der er 10 kommentarer og
2 løsninger

Tricky SQL/Rapport som skriver ut ant pr mnd

Hente ut data pr måned uavhengig om det er registrert biler den måneden eller ei....

http://www.cyren.no/diagram.gif

Jeg skal hente ut alle biler og sjekke hvor mange dager de har vært aktive i en akktuell måned. Hvis en bil er reg. 01.01.2004 og sies opp 31.12.2004 så har den vært aktiv 31 dager i januar. 30 i februar osv... hvis den blir sagt opp så skal den telle alle mnd men trekke ifra dager i mnd den ble sagt opp.

//Morten
17. november 2004 - 14:50 #1
Morten,
Jeg plejer at lave en kalender tabel, med én row per dag. Så er det nemt at tælle antal dage og group'ere per måned.
mvh
Henrik
Avatar billede mortency Nybegynder
17. november 2004 - 15:12 #2
Kan du hjelpe meg litt igang?
Avatar billede mortency Nybegynder
17. november 2004 - 15:12 #3
18. november 2004 - 15:31 #4
lav en calender tabel, med et dato felt; adate
fyld denne tabel med records, een for hver dag i året, for alle de år du har data for.
select bid, year(adate), month(adate), count(distict calendar.adate)
from tblbiler b
inner join calendar c on b.opprettetdato >= c.adate and b.slettetdato <= c.adate
group by bid, year(adate), month(adate)
order by bid, year(adate), month(adate)
Avatar billede mortency Nybegynder
18. november 2004 - 15:57 #5
Mener du sånn?

Det som er litt tricky er hvis bilen ikke er sagt opp så skal den telle alle dager frem tom dagens dato.

Dvs: Hvis en bil er OppretteDato 01.01.2004 og ikke er sagt opp så er den aktiv
31 dager i januar
30 dagger i februar
31 dager i mars osv........ til å med idag.

***** SCRIPTET *********

SET dateformat dmy

Declare @datoFOM datetime
Declare @datoTOM datetime
Declare @period as datetime

-- Perioden rapporten skal kjøre på
Set @datoFOM = '01jan2004'
Set @datoTOM = '01feb2004'
Set @period = @datoFOM

If(object_id('tempdb.dbo.#calendar')<>1)
drop table #calendar

Select @period as adate
into #calendar
while @Period < @datoTOM
begin
  Select @Period = dateadd(day,1,@period)
  Insert into #calendar
  Select @period
End

SELECT BID, year(adate), month(adate), count(distict calendar.adate)
from tblBiler b
inner join Calendar c on b.opprettetdato >= c.adate and b.SlettetDato <= c.adate
group by bid, year(adate), month(adate)
order by bid, year(adate), month(adate)

Og må jeg ikke ha med noe lignende som dette?

CASE
  WHEN SiOppForsikringFra is null THEN DateDiff(d, GjelderFra, getdate())
  ELSE DateDiff(d, GjelderFra, SioppForsikringFra)
END AS DageSidenOprettelse
19. november 2004 - 10:05 #6
så de biler som ei er sagt opp har SioppForsikring som null?
Da må du gøre sånn:
inner join Calendar c on b.opprettetdato >= c.adate and coalesce(b.SlettetDato, getdate()) <= c.adate

Jeg ville ikke lage Calender som en Temporær tabell (#Calender). Den er alt for værdifull til ikke å ha som permanent tabell. Ta alle dager fra 1/1/1970 til 1/1/2070, og det er kun 36500 records. Fylder ingenting, og har mange anvendelser.
Avatar billede mortency Nybegynder
19. november 2004 - 10:43 #7
Hvordan får jeg opprettet tabellen calender så den legger inn alle data automatisk?

Dette virker ikke:

Declare @datoFOM datetime
Declare @datoTOM datetime
Declare @period as datetime

-- Perioden rapporten skal kjøre på
Set @datoFOM = '01jan1970'
Set @datoTOM = '01feb2070'
Set @period = @datoFOM

Select @period as adate
into calendar
while @Period < @datoTOM
begin
  Select @Period = dateadd(day,1,@period)
  Insert into calendar
  Select @period
End
Avatar billede mortency Nybegynder
19. november 2004 - 10:49 #8
Sorry det var en tabell som het calendar
Avatar billede mortency Nybegynder
19. november 2004 - 10:50 #9
Når jeg kjører:

select bid, year(adate), month(adate), count(distict calendar.adate)
from tblbiler b
inner join Calendar c on b.opprettetdato >= c.adate and coalesce(b.SlettetDato, getdate()) <= c.adate
group by bid, year(adate), month(adate)
order by bid, year(adate), month(adate)

Får jeg feilmeldingen:
Server: Msg 170, Level 15, State 1, Line 1
Line 1: Incorrect syntax near 'calendar'.
Avatar billede mortency Nybegynder
19. november 2004 - 11:06 #10
Hadde skrevet distinct feil:

select bid, year(adate), month(adate), count(distinct adate)
from tblBiler b
inner join Calendar c on b.opprettetdato >= c.adate and coalesce(b.SlettetDato, getdate()) <= c.adate
group by bid, year(adate), month(adate)
order by bid, year(adate), month(adate)

Får ingen treff på denne spørringen. Det er over 10.000 poster i denne db. Hva kan være feil?
Avatar billede mortency Nybegynder
19. november 2004 - 11:45 #11
Nå er jeg veldig mye nermere.

Men denne virker ikke: and coalesce(b.SiOppforsikringFra, getdate()) <= c.adate

select
BID,Regnr,ANavn,OpprettetDato,SiOppforsikringFra,
year(adate) as ÅR,
month(adate) as MÅNED,
count(distinct adate) as Antalldager

from tblBiler b
    inner join Calendar c on b.GjelderFra >= c.adate --and coalesce(b.SiOppforsikringFra, getdate()) <= c.adate
    inner join tblAvdeling a on b.FKBrAvdeling = a.AID
group by bid,Regnr,ANavn,OpprettetDato,SiOppforsikringFra, year(adate), month(adate)
order by bid,Regnr,ANavn,OpprettetDato,SiOppforsikringFra, year(adate), month(adate)
Avatar billede mortency Nybegynder
06. januar 2005 - 15:43 #12
Deler point