Avatar billede biscon Nybegynder
15. november 2004 - 22:48 Der er 38 kommentarer

Skærmen vil ikke tænde på ny pc

Hey fellow nerds

Jeg har lige købt et "diamond system" fra multimediaworld på frederiksberg alle. Skulle bruge det hurtigt derfor valgte jeg selv at samle det. Det ville jeg dog ønske at jeg aldrig havde gjort.

Specs:

Amd 3100+ Sempron
K8Upgrade-760GX asrock motherboard
Radeon 9800 kort
Motherboard har også onboard gfx

Når jeg tænder den siger den ikke det rigtige bip, heller ingen fejl bip.
Skærmen nægter at tænde. Har prøvet alt jeg kan komme i tanke om. Har intet andet end det nødvendige til (ingen ide kabler i etc). Prøvet med onboard kortet alene.. Prøvet med et ældre Geforce 2 jeg havde liggende.. prøvet med andet ram. Prøvet 3 forskellige skærmen. Gået samtlige jumpere igennem i motherboard manualen og tjekket deres indstillinger.. tjekket alt hvad der er af stik. Hevet al frontside liret ud.. Stadigvæk det samme problem. Tror det er et defekt motherboard. Men ville høre om nogen af jer havde en ide til hvad det kunne være?
Avatar billede kalp Novice
15. november 2004 - 22:55 #1
lyser lyset i skærmen overhovedet? altså orange?
Avatar billede kalp Novice
15. november 2004 - 22:57 #2
okay dumt spørgsmål... hvis den ikke lyser overhovedet så går der selvfølgelig ikke skærm til skærmen.. du siger du har tested med forskellige grafikkort og det hjalp ikke så det er heller ikke problemet. Du tror det er motherboarded men hvad med ram?
Avatar billede biscon Nybegynder
15. november 2004 - 23:01 #3
hey Kalp, yeps der er strøm til skærmen, den blinker orange.
Har prøvet med ram jeg ved der virker i mine andre comps.
Undrer mig dog at jeg ikke kan stille motherboarders FSB nogle steder. Men så vidt jeg kan forstå
finder den selv ud af det.
Avatar billede kalp Novice
15. november 2004 - 23:06 #4
hmm.. det virker som om du har tested det hele.. så går jeg også ud fra du har tested skærmen på en anden pc?
Avatar billede biscon Nybegynder
15. november 2004 - 23:07 #5
yeps :)
Avatar billede biscon Nybegynder
15. november 2004 - 23:08 #6
har samlet en del computere før uden problemer.. eller de har altid kæmpet lidt men har aldrig løbet tør for ideer
Avatar billede dragonknight Juniormester
15. november 2004 - 23:15 #7
Er du 100 på at bundkort understøtter CPU ?
Avatar billede biscon Nybegynder
15. november 2004 - 23:28 #8
http://www.asrockamerica.com/Products/K8Upgrade760GX.htm

yeah som du kan se på ovenstående link :(
Avatar billede dragonknight Juniormester
15. november 2004 - 23:33 #9
Ok.
Og du er 100 på at bundkortet er monteret korrekt i kabinettet ?
Avatar billede kalp Novice
15. november 2004 - 23:35 #10
hmm...om det så var monteret ukorrekt i kabinettet ville det vel stadig virke?
Avatar billede biscon Nybegynder
15. november 2004 - 23:36 #11
har monteret seks motherboards før uden problemer.. Det er brugte de gode gamle guldskruer (eller kabinettet gjorde).. har også monteret boards i mere fancy systemer med underlige og irriterende systemet.. som metaldimser der skulle trykkes op igennem motherboardets huller også klikkes ned i riller.. så jeg vil mene at jeg kan finde ud af at montere et motherboard
Avatar billede biscon Nybegynder
15. november 2004 - 23:37 #12
der er ingen højtaler i kabinettet så det kan godt være den hyler som en besat når den bliver tændt. Men det er alligevel ikke til at finde en fortegnelse over "bip-koderne" idag så det ville hjælpe mig lige vidt hvis jeg kunne høre dem.
Avatar billede dragonknight Juniormester
15. november 2004 - 23:39 #13
Ikke nødvendigvis. Der er nogle messing-studser der skrues i kabinettet, som bundkortet hviler på, og som du skal skrue skruer i for at få bundkortet til at sidde fast. Der skal helst være messing-studser ud for alle skrue-hullerne i bundkortet, men heller ikke andre steder, da de kan kortslutte bundkortet.
Avatar billede bufferzone Praktikant
15. november 2004 - 23:39 #14
Nu kender jeg ikke ovennævnte diamond system, men der er vel ikke tale om en fladskærm???, for så kan du være ude for at skærmen ikke tænder hvis du har sat refresh raten for højt. Kan din fladskærm max klare 60 HZ og grafikkortet default starter med 75 HZ vil din skærm ofte være helt sort når systemet startes.

ENEste løsning jeg kan komme på er at starte op med en almindelig skærm, og så sætte refresh raten net, hvorefter fadskærmen igen monteres
Avatar billede biscon Nybegynder
15. november 2004 - 23:41 #15
har prøvet tre forskellige skærme.. en flad.. en moderne 19 tommers.. og ældre 15 tommer.. 19 tommeren æder 85 og der er ingen computere der starter med mere.. faktisk er der ingen der starter med mere end 60.. der er ingen os på den her.. vil bare have den til at starte så jeg kan se bios initialisering, ram optælling etc
Avatar billede dragonknight Juniormester
15. november 2004 - 23:43 #16
Er der liv i diske og fans ?
Avatar billede biscon Nybegynder
15. november 2004 - 23:45 #17
dragon: yeps hele lortet kører.. og det ser fint ud.. desto mere undre det mig. Måske skulle i prøve at tjekke linket til spec siden for motherboardet.. se om der er nogle ting der siger jer mere end det siger mig. Men har som sagt samlet en del computere for folk før og har aldrig været ude for at jeg ikke kunne få systemet op at køre.
Avatar billede dragonknight Juniormester
15. november 2004 - 23:49 #18
Så er der tilsyneladende liv i skidtet, og grafik og ram har du også checket.

I min checkliste er der kun CPU bundkort og BIOS tilbage der kan lave rav i den !

Var det en ide at resette CMOS ? ?  Hvis ja, så husk at frakoble 220 volt, og batteriet inden du gør det. !
Avatar billede biscon Nybegynder
15. november 2004 - 23:51 #19
har resettet bios, uden netstrøm til.. min checkliste er også nede på cpu og bundkort.. grunden til at jeg skriver her er fordi det ville være så skide pinligt hvis butikken fik den op at køre når jeg nu ikke kan.. laver den for en ven.. derudover havde vi planlagt at game lidt nogle stykker i aften så det er i forvejen nederen
Avatar billede dragonknight Juniormester
15. november 2004 - 23:51 #20
Du er også 100 på at kablet fra skærm til grafikkort sidder rigtig, og at "pindene" i stikker er der alle sammen ?
Avatar billede biscon Nybegynder
15. november 2004 - 23:53 #21
dragon: yups det var det første jeg virkelig rodede med.. havde gfx kortet ude.. for at køre på onboard.. tjekket kablet på kryds og tværs.. forskellige skærme.. argh *g*.. hvad er egentlig default behaviour når man sætter agp gfx kort i et der allerede har onboard? slår den automatisk det onboard fra?
Avatar billede the_email Nybegynder
15. november 2004 - 23:58 #22
Prøv at tage bundkortet ud af kabinettet og stil det så det ikke rør noget :) i overført betydning. Sæt skruerne i og stil så noget ikke-ledende under dem.

Prøv at starte den nu.

Vent lige.
Inden du gør det så tjek lige at du ikke har sat en af pærerne/dioderne på kabinettet på RESET-knappen på bundkortet :)

Prøv evt. også et PCI-gfxkort.

/TheEmail
Avatar billede dragonknight Juniormester
16. november 2004 - 00:02 #23
Slår fra automatisk ? Ved ikke, men man kan i BIOS vælge hvor den skal søge efter GFX,    PCI eller AGP.
Avatar billede biscon Nybegynder
16. november 2004 - 01:46 #24
the_email: ingen forskel.. brugte den antistatiske måtte der fulgte med fra kassen.. Den gør det samme, og har tjekket knapperne.. har endda prøvet at starte den uden nogle leds til kun med power button connectoren.. ingen forskel.. bytter lortet imorgen, må være et defekt motherboard
Avatar billede che0ps Nybegynder
16. november 2004 - 08:49 #25
hmm.. måske kan det være at bios'en ik understøtter din cpu.. altså den skal flashes først, der er samme problem med amd64 0,9micron.. de skal os flashes før du kan bruge dem til noet.. og ved fx. abit kan du ik komme til det fordi du ik kan se noet på skærmen, kan du høre om den starter op? ellers kunne du prøve og sende kortet tilbage fordi så er det jo der fejlen ligger.. mit første ASRock til amd64 failede i en raid controler, så der var os fejl på mit.
Avatar billede dragonknight Juniormester
16. november 2004 - 11:24 #26
Jeg hælder til che0ps synspunkt. Du skal nok opdatere BIOS til 1.30.

Her er hvad der står om BIOS 1.30:
1. Flexibility function should be working correctly.
2. K8 Sempron 3100+ should be working with 2 DIMM of memory installed.
3. Cool' n' Quiet function should be working with K8 Sempron 3100+, Athlon 64 FX-53 and FX-55 CPU.

Ja, tilbage med det, og få en med den nye BIOS.
Avatar billede dragonknight Juniormester
21. november 2004 - 12:21 #27
Er der udvikling her ? ? ? ? ? ? ? ?
Avatar billede biscon Nybegynder
22. november 2004 - 05:50 #28
nej har ikke fået lortet tilbage fra multimedia world
Avatar billede kalp Novice
03. januar 2005 - 22:47 #29
det tager sin tid hehe
Avatar billede kalp Novice
30. januar 2005 - 15:44 #30
har du fået den tilbage?
Avatar billede kalp Novice
05. februar 2005 - 15:45 #31
biscon?
Avatar billede kalp Novice
26. februar 2005 - 00:47 #32
biscon det er urealistisk du stadig ikke har fået den tilbage:)
Avatar billede merenuser Nybegynder
26. februar 2005 - 06:19 #33
Hej kalp

Har fuldt denne tråd, siden den tog sin begyndelse, og jeg må anerkende, at du har mere tålmodighed end de fleste. :-)

Med venlig hilsen

merenuser
Avatar billede kalp Novice
26. februar 2005 - 10:23 #34
Man bliver jo nød til at hænge ved:) også selv om brugeren kun har stillet dette ene spørgsmål så mon ikke han er lidt ligeglad med hvad der videre sker med han spørgsmål:)
Avatar billede merenuser Nybegynder
26. februar 2005 - 10:29 #35
Det var sådan set også lidt det jeg mente. Men jeg tager sgu hatten af for dig, da jeg ofte, har set dig gøre en ekstra indsats, uden at få en rimelig respons, og det ville jeg nok personligt,ikke kunne leve med i længden. :)

Mvh. merenuser
Avatar billede dragonknight Juniormester
26. februar 2005 - 10:43 #36
Det ender jo med, at det er forældet inden han får det tilbage.
Avatar billede merenuser Nybegynder
26. februar 2005 - 11:39 #37
Hmm. Det er del vel næsten allerede!!! :-) :-)
Avatar billede allison Nybegynder
12. august 2006 - 13:31 #38
hmm jeg har faktisk akurat samme problem, øv der var bare ingen løsning her :(