Avatar billede thomasogcharlotte Nybegynder
15. november 2004 - 14:43 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

virus! joblisten minimeres og forsvinder

Jeg har et problem med at min jobliste bliver minimeret lige så snart jeg starter den op. Når jeg så trykker på ikonet nede i bunden, forsvinder den helt. Jeg har Norton Antivirus 2004 og den har ikke fundet noget.
Jeg har også været udsat for at skærmen bliver helt blå, og der står at den må genstarte pga. noget med "bad - cool - ???".
jeg har kørt en "e-scan" og den finder nogle forskellige fejl bla.: ISEAKA.exe - jauvcc.exe + nogle andre. Jeg smider lige en logfil fra e-scan:

File C:\WINDOWS\System32\ISEAKA.EXE infected by "Backdoor.Win32.Spyboter.gen" Virus. Action Taken: No Action Taken.
File C:\WINDOWS\system32\ISEAKA.EXE infected by "Backdoor.Win32.Spyboter.gen" Virus. Action Taken: No Action Taken.
File C:\WINDOWS\System32\iseaka.exe infected by "Backdoor.Win32.Spyboter.gen" Virus. Action Taken: No Action Taken.
File C:\WINDOWS\System32\jauvcc.exe infected by "Backdoor.Win32.Spyboter.gen" Virus. Action Taken: No Action Taken.
File C:\WINDOWS\System32\msnmgr16.exe infected by "Backdoor.Win32.Rbot.gen" Virus. Action Taken: No Action Taken.
File C:\Documents and Settings\Thomas og Charlotte\Lokale indstillinger\Application Data\IM\Identities\{15247E13-6C46-4797-B44B-20805ACAE757}\Message Store\Attachments\cover71.exe tagged as not-a-virus:Tool.Win32.Reboot. No Action Taken.
File C:\Documents and Settings\Thomas og Charlotte\Lokale indstillinger\Temp\lesdi.exe infected by "Backdoor.Win32.Rbot.gen" Virus. Action Taken: No Action Taken.
File C:\Documents and Settings\Thomas og Charlotte\Lokale indstillinger\Temp\shqskji.exe infected by "Backdoor.Win32.Rbot.gen" Virus. Action Taken: No Action Taken.
File C:\WINDOWS\system32\iseaka.exe infected by "Backdoor.Win32.Spyboter.gen" Virus. Action Taken: No Action Taken.
File C:\WINDOWS\system32\jauvcc.exe infected by "Backdoor.Win32.Spyboter.gen" Virus. Action Taken: No Action Taken.
File C:\WINDOWS\system32\msnmgr16.exe infected by "Backdoor.Win32.Rbot.gen" Virus. Action Taken: No Action Taken.

Jeg har også kørt hijackthis. Her smider jeg også lige en logfil:

Logfile of HijackThis v1.98.2
Scan saved at 14:39:12, on 15-11-2004
Platform: Windows XP SP1 (WinNT 5.01.2600)
MSIE: Internet Explorer v6.00 SP1 (6.00.2800.1106)

Running processes:
C:\WINDOWS\System32\smss.exe
C:\WINDOWS\system32\winlogon.exe
C:\WINDOWS\system32\services.exe
C:\WINDOWS\system32\lsass.exe
C:\WINDOWS\system32\svchost.exe
C:\WINDOWS\System32\svchost.exe
C:\Programmer\Fælles filer\Symantec Shared\ccSetMgr.exe
C:\WINDOWS\Explorer.EXE
C:\Programmer\Fælles filer\Symantec Shared\SNDSrvc.exe
C:\Programmer\Fælles filer\Symantec Shared\SPBBC\SPBBCSvc.exe
C:\Programmer\Fælles filer\Symantec Shared\ccEvtMgr.exe
C:\WINDOWS\system32\spoolsv.exe
C:\Programmer\Analog Devices\SoundMAX\SMTray.exe
C:\Program Files\ASUS\Probe\AsusProb.exe
C:\WINDOWS\System32\RUNDLL32.EXE
F:\Programmer\PowerDVD\PDVDServ.exe
F:\Programmer\iTouch\iTouch.exe
C:\WINDOWS\System32\ISEAKA.EXE
C:\WINDOWS\System32\ctfmon.exe
C:\WINDOWS\System32\rundll32.exe
F:\Programmer\WinTV\Ir.exe
C:\Programmer\VIA\RAID\raid_tool.exe
F:\Programmer\Office 2003\OFFICE11\ONENOTEM.EXE
F:\PROGRA~1\INCRED~1\bin\IMApp.exe
C:\Programmer\Norton AntiVirus\navapsvc.exe
C:\Programmer\Norton AntiVirus\IWP\NPFMntor.exe
C:\WINDOWS\System32\nvsvc32.exe
C:\WINDOWS\System32\snmp.exe
C:\Programmer\Analog Devices\SoundMAX\SMAgent.exe
C:\WINDOWS\System32\svchost.exe
C:\Programmer\Fælles filer\Symantec Shared\CCPD-LC\symlcsvc.exe
C:\WINDOWS\System32\wuauclt.exe
c:\programmer\internet explorer\iexplore.exe
C:\Programmer\Fælles filer\Symantec Shared\ccApp.exe
C:\DOCUME~1\THOMAS~1\LOKALE~1\Temp\mwavscan.com
C:\DOCUME~1\THOMAS~1\LOKALE~1\Temp\kavss.exe
C:\WINDOWS\system32\NOTEPAD.EXE
C:\Documents and Settings\Thomas og Charlotte\Skrivebord\hijackthis.exe

R0 - HKCU\Software\Microsoft\Internet Explorer\Toolbar,LinksFolderName = Hyperlinks
O2 - BHO: AcroIEHlprObj Class - {06849E9F-C8D7-4D59-B87D-784B7D6BE0B3} - f:\programmer\Reader\ActiveX\AcroIEHelper.ocx
O2 - BHO: (no name) - {53707962-6F74-2D53-2644-206D7942484F} - F:\PROGRA~1\SPYBOT~1\SDHelper.dll
O2 - BHO: NAV Helper - {BDF3E430-B101-42AD-A544-FADC6B084872} - C:\Programmer\Norton AntiVirus\NavShExt.dll
O3 - Toolbar: Norton AntiVirus - {42CDD1BF-3FFB-4238-8AD1-7859DF00B1D6} - C:\Programmer\Norton AntiVirus\NavShExt.dll
O3 - Toolbar: &Radio - {8E718888-423F-11D2-876E-00A0C9082467} - C:\WINDOWS\system32\msdxm.ocx
O4 - HKLM\..\Run: [Smapp] C:\Programmer\Analog Devices\SoundMAX\SMTray.exe
O4 - HKLM\..\Run: [ASUS Probe] C:\Program Files\ASUS\Probe\AsusProb.exe
O4 - HKLM\..\Run: [Symantec NetDriver Monitor] C:\PROGRA~1\SYMNET~1\SNDMon.exe
O4 - HKLM\..\Run: [NvMediaCenter] RUNDLL32.EXE C:\WINDOWS\System32\NvMcTray.dll,NvTaskbarInit
O4 - HKLM\..\Run: [RemoteControl] F:\Programmer\PowerDVD\PDVDServ.exe
O4 - HKLM\..\Run: [NeroFilterCheck] C:\WINDOWS\system32\NeroCheck.exe
O4 - HKLM\..\Run: [zBrowser Launcher] F:\Programmer\iTouch\iTouch.exe
O4 - HKLM\..\Run: [Windows Config] ISEAKA.EXE
O4 - HKLM\..\Run: [NvCplDaemon] RUNDLL32.EXE C:\WINDOWS\System32\NvCpl.dll,NvStartup
O4 - HKLM\..\Run: [nwiz] nwiz.exe /install
O4 - HKLM\..\Run: [KernelFaultCheck] %systemroot%\system32\dumprep 0 -k
O4 - HKLM\..\Run: [ccApp] "C:\Programmer\Fælles filer\Symantec Shared\ccApp.exe"
O4 - HKCU\..\Run: [ctfmon.exe] C:\WINDOWS\System32\ctfmon.exe
O4 - HKCU\..\Run: [IncrediMail] F:\PROGRA~1\INCRED~1\bin\IncMail.exe /c
O4 - HKCU\..\RunOnce: [Windows Config] ISEAKA.EXE
O4 - Startup: Hurtig start af Microsoft Office OneNote 2003.lnk = F:\Programmer\Office 2003\OFFICE11\ONENOTEM.EXE
O4 - Global Startup: AutoStart IR.lnk = F:\Programmer\WinTV\Ir.exe
O4 - Global Startup: Hurtig start af Microsoft Office OneNote 2003.lnk = F:\Programmer\Office 2003\OFFICE11\ONENOTEM.EXE
O4 - Global Startup: VIA RAID TOOL.lnk = C:\Programmer\VIA\RAID\raid_tool.exe
O8 - Extra context menu item: &Add animation to IncrediMail Style Box - F:\PROGRA~1\INCRED~1\bin\resources\WebMenuImg.htm
O8 - Extra context menu item: E&ksporter til Microsoft Excel - res://F:\PROGRA~1\OFFICE~1\OFFICE11\EXCEL.EXE/3000
O16 - DPF: {2BC66F54-93A8-11D3-BEB6-00105AA9B6AE} (Symantec AntiVirus scanner) - http://security.symantec.com/sscv6/SharedContent/vc/bin/AvSniff.cab
O16 - DPF: {644E432F-49D3-41A1-8DD5-E099162EEEC5} (Symantec RuFSI Utility Class) - http://security.symantec.com/sscv6/SharedContent/common/bin/cabsa.cab

Håber der er en dygtig ekspert der kan hjælpe.
På forhånd tak!!!
Avatar billede victor-1 Nybegynder
15. november 2004 - 14:45 #1
Jeg kigger lige på den *S*
Avatar billede thomasogcharlotte Nybegynder
15. november 2004 - 14:45 #2
!
Avatar billede victor-1 Nybegynder
15. november 2004 - 14:46 #3
Øhh - hva' betød det svar ?
Skal jeg gå i gang eller hva' ? *S*
Avatar billede thomasogcharlotte Nybegynder
15. november 2004 - 14:49 #4
hehe! jeg havde egt. skrevet det før jeg fik dit svar :-) Men du må meget gerne kigge på problemet tak!
Avatar billede victor-1 Nybegynder
15. november 2004 - 14:59 #5
Ok - går i gang så *S*
Vender tilbage med en procedure om lidt.
Avatar billede victor-1 Nybegynder
15. november 2004 - 15:20 #6
Download denne engangsscanner - den skal du bruge senere - tryk på gem.
http://www.spywareinfo.dk/download/mwav.exe
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Du skal nu i gang med at fixe, men først skal du lige gøre følgende:

Opret en mappe KUN til HijackThis - programmet skal køres derinde fra fordi der under fix, dannes nogle backupfiler.

Åbn en mappe, klik i menuen på Funktioner > Mappeindstillinger > Vis.
Fjern flueben ved "Skjul beskyttede operativsystemfiler".
Fjern flueben ved "Skjul filtypenavne for kendte filtyper".
Sæt prik i "Vis skjulte filer og mapper".

Hiv dit netværkskabel ud af netkortet, så der fysisk ingen forbindelse er.

Derefter genstarter du i fejlsikker tilstand (fejlsikret tilstand kommer du i, ved at trykke på <F8> når maskinen starter op, lige inden den begynder at indlæse Windows) og kører programmet HijackThis:
Du får herunder nogle filer som du skal fixe og det du skal gøre er, at sætte vinge ud for alle disse filer. Når du har gjort det så lukker du alle andre vinduer ned. Det er meget vigtigt, at det eneste vindue som er åbent er HijackThis vinduet. Husk også at lukke dette vindue (din Internet browser) når du har markeret filerne. Nu må du fixe. Klik på <Fix cheked>.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Her er de filer, du skal fixe :

R0 - HKCU\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main,Local Page =

O4 - HKLM\..\Run: [Windows Config] ISEAKA.EXE
O4 - HKLM\..\Run: [KernelFaultCheck] %systemroot%\system32\dumprep 0 -k
O4 - HKCU\..\RunOnce: [Windows Config] ISEAKA.EXE

Og denne hvis du ikke ved hvad det er:
O4 - Global Startup: AutoStart IR.lnk = F:\Programmer\WinTV\Ir.exe
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Derefter genstarter du (stadig i fejlsikker tilstand) - finder og sletter følgende filer.

C:\WINDOWS\System32\ISEAKA.EXE >>>> FILEN

Og denne hvis du ikke ved hvad det er:
F:\Programmer\WinTV\Ir.exe >>>> MAPPEN

TØM nedenstående mappe - slet den IKKE:
C:\temp
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Kør nu engangsscanneren du downloadede i starten. Aktiver ALT i opsætningen og lad den arbejde helt færdig. Det kan godt ta' lang tid.

Derefter genstarter du normalt og sender en ny, frisk log herind så vi kan konstatere, om vi har fået den helt ren.
Avatar billede yahiihans Nybegynder
15. november 2004 - 16:08 #7
Bare gør som victor-1 skriver...

Derefter så giver du pointene til mig, da jeg ikke har så mange
Avatar billede thomasogcharlotte Nybegynder
15. november 2004 - 16:42 #8
Hej Victor-1
Det ser rigtigt godt ud. min jobliste er komme tilbage til mig. Jeg sender lige de sidste log liste, hvis du gider tjekke om der er mere der skal fjernes. Men ellers mange tak og husk at give mig et svar så du kan få  dine point.

Forresten hvad mener du om Windows SP 2 Har hørt meget skidt og meget dårligt - hvad mener du?

Tak igen

Log liste fra e-scan:
  File C:\WINDOWS\System32\jauvcc.exe infected by "Backdoor.Spyboter.gen" Virus. Action Taken: File Renamed.
File C:\WINDOWS\System32\msnmgr16.exe infected by "Backdoor.Win32.Rbot.gen" Virus. Action Taken: File Renamed.
File C:\Documents and Settings\Thomas og Charlotte\Lokale indstillinger\Application Data\IM\Identities\{15247E13-6C46-4797-B44B-20805ACAE757}\Message Store\Attachments\cover71.exe tagged as not-a-virus:Tool.Win32.Reboot. No Action Taken.
File C:\Documents and Settings\Thomas og Charlotte\Lokale indstillinger\Temp\lesdi.exe infected by "Backdoor.Win32.Rbot.gen" Virus. Action Taken: File Renamed.
File C:\Documents and Settings\Thomas og Charlotte\Lokale indstillinger\Temp\shqskji.exe infected by "Backdoor.Win32.Rbot.gen" Virus. Action Taken: File Renamed.

og her er den fra hijackthis:

Logfile of HijackThis v1.98.2
Scan saved at 16:39:12, on 15-11-2004
Platform: Windows XP SP1 (WinNT 5.01.2600)
MSIE: Internet Explorer v6.00 SP1 (6.00.2800.1106)

Running processes:
C:\WINDOWS\System32\smss.exe
C:\WINDOWS\system32\winlogon.exe
C:\WINDOWS\system32\services.exe
C:\WINDOWS\system32\lsass.exe
C:\WINDOWS\system32\svchost.exe
C:\WINDOWS\System32\svchost.exe
C:\Programmer\Fælles filer\Symantec Shared\ccSetMgr.exe
C:\WINDOWS\Explorer.EXE
C:\Programmer\Fælles filer\Symantec Shared\SNDSrvc.exe
C:\Programmer\Fælles filer\Symantec Shared\SPBBC\SPBBCSvc.exe
C:\Programmer\Fælles filer\Symantec Shared\ccEvtMgr.exe
C:\WINDOWS\system32\spoolsv.exe
C:\Programmer\Norton AntiVirus\navapsvc.exe
C:\Programmer\Norton AntiVirus\IWP\NPFMntor.exe
C:\WINDOWS\System32\nvsvc32.exe
C:\WINDOWS\System32\snmp.exe
C:\Programmer\Analog Devices\SoundMAX\SMAgent.exe
C:\WINDOWS\System32\svchost.exe
C:\Programmer\Fælles filer\Symantec Shared\CCPD-LC\symlcsvc.exe
C:\Programmer\Analog Devices\SoundMAX\SMTray.exe
C:\Program Files\ASUS\Probe\AsusProb.exe
C:\WINDOWS\System32\RUNDLL32.EXE
F:\Programmer\PowerDVD\PDVDServ.exe
F:\Programmer\iTouch\iTouch.exe
C:\Programmer\Fælles filer\Symantec Shared\ccApp.exe
C:\WINDOWS\System32\ctfmon.exe
C:\WINDOWS\System32\rundll32.exe
F:\Programmer\WinTV\Ir.exe
F:\Programmer\Office 2003\OFFICE11\ONENOTEM.EXE
C:\Programmer\VIA\RAID\raid_tool.exe
F:\PROGRA~1\INCRED~1\bin\IMApp.exe
C:\WINDOWS\System32\wuauclt.exe
F:\PROGRA~1\INCRED~1\bin\IncMail.exe
C:\Programmer\Internet Explorer\iexplore.exe
F:\Programmer\Office 2003\OFFICE11\ONENOTE.EXE
C:\Kaspersky\mwavscan.com
C:\Kaspersky\kavss.exe
C:\Documents and Settings\Thomas og Charlotte\Skrivebord\hijackthis\hijackthis.exe
C:\Programmer\Messenger\msmsgs.exe

O2 - BHO: AcroIEHlprObj Class - {06849E9F-C8D7-4D59-B87D-784B7D6BE0B3} - f:\programmer\Reader\ActiveX\AcroIEHelper.ocx
O2 - BHO: (no name) - {53707962-6F74-2D53-2644-206D7942484F} - F:\PROGRA~1\SPYBOT~1\SDHelper.dll
O2 - BHO: NAV Helper - {BDF3E430-B101-42AD-A544-FADC6B084872} - C:\Programmer\Norton AntiVirus\NavShExt.dll
O3 - Toolbar: Norton AntiVirus - {42CDD1BF-3FFB-4238-8AD1-7859DF00B1D6} - C:\Programmer\Norton AntiVirus\NavShExt.dll
O3 - Toolbar: &Radio - {8E718888-423F-11D2-876E-00A0C9082467} - C:\WINDOWS\system32\msdxm.ocx
O4 - HKLM\..\Run: [Smapp] C:\Programmer\Analog Devices\SoundMAX\SMTray.exe
O4 - HKLM\..\Run: [ASUS Probe] C:\Program Files\ASUS\Probe\AsusProb.exe
O4 - HKLM\..\Run: [Symantec NetDriver Monitor] C:\PROGRA~1\SYMNET~1\SNDMon.exe
O4 - HKLM\..\Run: [NvMediaCenter] RUNDLL32.EXE C:\WINDOWS\System32\NvMcTray.dll,NvTaskbarInit
O4 - HKLM\..\Run: [RemoteControl] F:\Programmer\PowerDVD\PDVDServ.exe
O4 - HKLM\..\Run: [NeroFilterCheck] C:\WINDOWS\system32\NeroCheck.exe
O4 - HKLM\..\Run: [zBrowser Launcher] F:\Programmer\iTouch\iTouch.exe
O4 - HKLM\..\Run: [NvCplDaemon] RUNDLL32.EXE C:\WINDOWS\System32\NvCpl.dll,NvStartup
O4 - HKLM\..\Run: [nwiz] nwiz.exe /install
O4 - HKLM\..\Run: [ccApp] "C:\Programmer\Fælles filer\Symantec Shared\ccApp.exe"
O4 - HKCU\..\Run: [ctfmon.exe] C:\WINDOWS\System32\ctfmon.exe
O4 - HKCU\..\Run: [IncrediMail] F:\PROGRA~1\INCRED~1\bin\IncMail.exe /c
O4 - Startup: Hurtig start af Microsoft Office OneNote 2003.lnk = F:\Programmer\Office 2003\OFFICE11\ONENOTEM.EXE
O4 - Global Startup: AutoStart IR.lnk = F:\Programmer\WinTV\Ir.exe
O4 - Global Startup: Hurtig start af Microsoft Office OneNote 2003.lnk = F:\Programmer\Office 2003\OFFICE11\ONENOTEM.EXE
O4 - Global Startup: VIA RAID TOOL.lnk = C:\Programmer\VIA\RAID\raid_tool.exe
O8 - Extra context menu item: &Add animation to IncrediMail Style Box - F:\PROGRA~1\INCRED~1\bin\resources\WebMenuImg.htm
O8 - Extra context menu item: E&ksporter til Microsoft Excel - res://F:\PROGRA~1\OFFICE~1\OFFICE11\EXCEL.EXE/3000
O16 - DPF: {2BC66F54-93A8-11D3-BEB6-00105AA9B6AE} (Symantec AntiVirus scanner) - http://security.symantec.com/sscv6/SharedContent/vc/bin/AvSniff.cab
O16 - DPF: {644E432F-49D3-41A1-8DD5-E099162EEEC5} (Symantec RuFSI Utility Class) - http://security.symantec.com/sscv6/SharedContent/common/bin/cabsa.cab
Avatar billede msamsing Nybegynder
15. november 2004 - 17:01 #9
servicepack 2 stinker! Det konflikter med allemulige prg. Du skal ihvertfald ikke installere noget som helst SP2 før pc'en er 200% Clean!!!
hils derhjemme :-D
Avatar billede victor-1 Nybegynder
15. november 2004 - 17:02 #10
SP2 kører jeg selv med uden problemer, men det er er vigtigt med den er, at den kun installeres på en "ren" maskine - allerhelst på en nyinstalleret maskine.

Så vidt jeg kan bedømme, er loggen nu ren.

Efter sådan en tur skal der ryddes grundigt op - følg derfor nedenstående:

Sæt dine mappeindstillinger tilbage til standard:
Åbn en mappe, klik i menuen øverst oppe på Funktioner > Mappeindstillinger > Vis
Sæt flueben ved "Skjul beskyttede operativsystemfiler"
Sæt flueben ved "Skjul filtypenavne for kendte filtyper"
Fjern prik i "Vis skjulte filer og mapper"

Browser cachen skal også renses - gør følgende:
1. Klik i menuen øverst oppe på Funktioner > Internetindstillinger
2. Under midlertidige filer, klik på "Slet cookies"
3. Under midlertidige filer, klik på "Slet filer" – sæt flueben i "Slet alt offline indhold"
4. Under Oversigten, klik på "Ryd oversigten"
5. Klik på "Ok"

Slut af med, at tømme papirkurven.

Til sidst skal du deaktivere systemgendannelsen - (http://www.spywarefri.dk/virusscannere.htm#alle) - genstart din computer og aktiver systemgendannelsen igen.

Lidt råd med på vejen herfra skal du da også have:
For at sikre din pc fremover ville det være en god idé at bruge nogle af programmerne fra pakken som du kan se her - http://www.spywarefri.dk/pakken.htm

Jeg anbefaler:
Spybot/og eller Ad-Aware, SpywareBlaster, IE Privacy Keeper/eller EmtyTempFolders, IE-Spyad og SpywareGuard som minimum. De er alle gratis, fylder ikke meget, sløver ikke din pc og konflikter ikke med dine andre programmer.

Ønsker du ikke mange små programmer kan du i stedet købe et program som Spy Sweeper. Det ligger også i pakken, hvor du kan læse lidt mere om det. Der ligger også et link til en dansk manual. Jeg kan varmt anbefale programmet.
Avatar billede victor-1 Nybegynder
15. november 2004 - 17:04 #11
Du får lige et svar også *S*
Takker på forhånd for pointene og anbefaler dig endnu engang, at kigget meget nærmere på "Pakken" ;-)
Avatar billede msamsing Nybegynder
15. november 2004 - 17:04 #12
victor-1, hvorfor smider du ikke et svar?
Avatar billede thomasogcharlotte Nybegynder
15. november 2004 - 17:18 #13
Tak igen for hjælpen Victor-1 - god søndag
Avatar billede victor-1 Nybegynder
15. november 2004 - 17:19 #14
*S*
Selv tak og i lige måde ;-)