Avatar billede jrisskov Nybegynder
15. november 2004 - 13:51 Der er 17 kommentarer og
2 løsninger

Kommandoknap til åbning af hyperlink

Hejsa

Jeg har et felt i min formular som indeholder et bundet (tror jeg nok det hedder) hyperlink. Altså som skifter når man skifter post. Ved at trykke på hyperlinket åbnes en Autocad-tegning. Nu kunne jeg godt tænke mig en knap der kunne åbne samme hyperlink i stedet. Jeg har prøvet at oprette en kommandoknap men kan ikke lige finde ud af at kæde det sammen med det rigtige felt i min tabel. Nogen der kan hjælpe?

Hilsen Jesper
15. november 2004 - 13:54 #1
Kan du bruge denne:

Application.FollowHyperlink Me!DitFelt
Avatar billede jensen363 Forsker
15. november 2004 - 13:55 #2
Private Sub cmdFollowLink_Click()
On Error Resume Next

1    Dim strUrl As String

2    Me.WebAdresse.SetFocus
3    strUrl = Me.WebAdresse

4    If Not strUrl = "" Then
5        Application.FollowHyperlink Address:="http://" & strUrl, NewWindow:=True, AddHistory:=False
6    Else
7        MsgBox "Kan ikke finde et gyldigt link til emnet: '" & Me.WebAdresse.Text & "'." & _
            vbCrLf & "Du kan eventuelt selv prøve dig frem på Internettet."
8    End If

Exit Sub

End Sub
Avatar billede mugs Novice
15. november 2004 - 14:02 #3
Eller:

Me.Kommandoknap28.HyperlinkAddress = Me.felt1

Hyperlinket bliver jo åbnet når du skifter post (formens Current), så er der nogen dybere mening med også at have en knap der åbner syperlinket?
Avatar billede jrisskov Nybegynder
15. november 2004 - 14:04 #4
--> thomasjepsen:

Jeg får en fejlmeddelelse når jeg bruger dit forslag. Min kode for knappen hedder bare:

Private Sub Kommandoknap755_Click()
Application.FollowHyperlink Me!Hyperlink

End Sub

Er det rigtigt?
15. november 2004 - 14:08 #5
Som Jensen også viser i sit eksempel, så kan det være, at du mangler "http://" foran.

Hvis der bare står www.adresse.dk, så skal du have "http://" foran.

Application.FollowHyperlink "http://" & Me!Hyperlink

Men hvis feltet allerede er gemt som hyperlink i tabellen, så plejer Access selv at indsætte http foran.

Hvilken fejl får du?
Avatar billede mugs Novice
15. november 2004 - 14:09 #6
Hvilken fejlmeddelelse får du?
Avatar billede jrisskov Nybegynder
15. november 2004 - 14:12 #7
--> mugs:

Grunden til at jeg gerne vil have en knap er bare at stien til filen er så lang - det ville bare rent visuelt være pænere med en knap.

Men jeg kan heller ikke få dit forslag til at virke desværre. Er dette rigtigt:

Private Sub Kommandoknap755_Click()
Me.Kommandoknap755.HyperlinkAddress = Me.Hyperlink

End Sub
Avatar billede jrisskov Nybegynder
15. november 2004 - 14:15 #8
Fejlmeddelse med mugs eksempel:

...kan ikke følge hyperlinken til "den rigtige filplacering"
Avatar billede mugs Novice
15. november 2004 - 14:19 #9
Ja koden er korrekt.

Mit forslag er afprøvet i en anden sammenhæng og fungerer fint.
Jeg tror det har noget at gøre med det programtype du prøver at åbne, eller som også jensen363 er inde på, hyperlunket ligger på internettet.

Prøv evt. at indsætte hyperlink til en normal wordfil på din harddisk.
Avatar billede jrisskov Nybegynder
15. november 2004 - 14:19 #10
Fejlmeddelse med thomasjepsens eksempel:

Runtime error 7971:

...kan ikke følge hyperlinken til "den rigtige filplacering"
Avatar billede jrisskov Nybegynder
15. november 2004 - 14:24 #11
Mugs:

Filtypen er .dwg - altså autocad-fil og placeringen af filen er på et lokalt fælles-drev.
Avatar billede mugs Novice
15. november 2004 - 14:27 #12
Jeg har indsat min kode i en lille db, og det fungerer perfekt med de filtyper jeg har til rådighed. Hvis du lægger din e-mail, kan jeg sende dig filen og vi kan så se om den fungerer med .dwg filtyper.
15. november 2004 - 14:29 #13
Jeg tror forøvrigt heller ikke, at .FollowHyperlink kan håndtere fil-hyperlinks!

Jeg ville nok bruge ShellExecute i stedet:
Du kan finde ShellExecute-funktionen på min hjemmeside her: http://www.nyholm.dk/makeiteasy/Home.asp?ContentID=39

Denne funktion lægger du blot i et modul og derefter lægger du denne kode på knappen:

ShellExecute Me!Hyperlink, WIN_NORMAL
Avatar billede jrisskov Nybegynder
15. november 2004 - 14:31 #14
ok tak - du kan sende til:

jesper.risskov.pedersen@risoe.dk
Avatar billede mugs Novice
15. november 2004 - 14:35 #15
Sendt.
Avatar billede jrisskov Nybegynder
15. november 2004 - 15:16 #16
Jeg har prøvet din db nu og det virker jo fint også med .dwg-filer. Bare ikke når jeg gør nøjagtig det samme i min db....! Mærkeligt. Den kommer med samme fejlmeddelelse. Jeg prøver lige at rode lidt mere med det....
Avatar billede jrisskov Nybegynder
15. november 2004 - 15:22 #17
Har fundet fejlen nu.. Dataene i min tabel var i formatet hyperlink og det må de åbenbart ikke være.

Tak for hjælpen :) Mugs og thomasjepsen i får begge lidt point.
15. november 2004 - 15:24 #18
takker :o)
Avatar billede mugs Novice
15. november 2004 - 15:27 #19
Tak for point. Jeg sad netop og så lidt på dit tidligere spørgsmål, hvor vi talte om at lagre stien som en tekststreng, og det kunne jeg ikke rigtig få til at stemme overens med teksten i dit spørgsmål her.

Men ligegyldigt - Blot du har fået det til at fungere, så er alle vel glade.