Avatar billede tk2 Nybegynder
14. november 2004 - 20:45 Der er 30 kommentarer og
1 løsning

Listevalg til et fane fra 4 andre faner

Jeg sidder med et Excel-ark, der er en skabelon, hvor jeg har 4 faner. Den første fane er en tilbudsseddel med diverse information, samt 5 felter (Produkt, ID, Beskrivelse, Gruppe og Pris) der udfyldes med data fra et af de tre andre faner. De tre andre faner dækker over tre forskellige prislister, som er identiske i opbygning, samt cellerækkefølge som de 5 felter.
Kan man (uden macro) hente data fra de tre faner til de 5 felter vilkårligt, alene ved hjælp af Produkt-valg i første fane? En drop-down liste er fint nok, hvis den så også tager data med til de tre næste celler.
Da der kan være flere produkter på samme tilbudsseddel, skal man kunne vælge for hver kolonne.

Hvis man skal bruge en macro, skal den kunne gemmes i en skabelon-fil (xlt).
Hvis man skal benytte VBA, kræver det en grundig forklaring, da jeg ikke er super-haj.

Jeg gider ikke flandre rundt til 14 henvisninger til tidligere svar, medmindre éen (1) af disse henvisninger beskriver løsningen fuldstændigt. cut-and-paste fra disse svar er langt at foretrække.

<Adapt, Adopt and Improve>
Avatar billede sjap Praktikant
14. november 2004 - 22:06 #1
Hvordan bestemmer du hvilket faneblad, der skal hentes data fra?
Avatar billede sjap Praktikant
14. november 2004 - 22:28 #2
Måske kan nedenstående bruges som inspriation.

Selve opslaget kan laves med SLÅ.OP funktionen:

- skriv dit Produkt i A3
- den anden fane hedder Ark2
- i Ark2 står Produkt i kolonne A
- Hvis id står i kolonne B, kan den hentes med
=SLÅ.OP($A3;Ark2!$A$1:$A$100;Ark2!$B$1:$B$100)

- Hvis Beskrivelse står i kolonne C, kan den hentes med
=SLÅ.OP($A3;Ark2!$A$1:$A$100;Ark2!$C$1:$C$100)
Avatar billede tk2 Nybegynder
15. november 2004 - 06:39 #3
Den kræver jo netop, at der skal være forskellig funktion til hver celle i opslaget. Ark 2, 3 og 4 er ens i opbygning. Dvs. at kolonnerne hedder Produkt, ID, Beskrivelse, Gruppe og Pris. Disse 5 rækker er på ALLE 3 ark, men deres indhold af produkter er IKKE det samme som på de andre ark.
Ark 1 skal slå op på de et af de tre sidste ark, ud fra hvilket produkt man vælger.

Jeg kan lægge et eksempel op, hvis det ønskes.

Håber det hjælper. :o)
Avatar billede sjap Praktikant
15. november 2004 - 09:32 #4
Betyder det, at du slår op samtidigt på alle tre ark, og at dit valgte produkt kun står på ét ark?
Avatar billede sjap Praktikant
15. november 2004 - 11:16 #5
I Alle tre faneblade:

A1: Produkt
B1: ID
C1: Beskrivelse
D1: Gruppe
E1: Pris

I A2 skrives så et produkt. og i B2 skriver du så

=HVIS(ER.TAL(SAMMENLIGN($A2;Ark2!$A$2:$A$1001;0));LOPSLAG($A2;Ark2!$A$2:$E$1001;SAMMENLIGN(B$1;$A$1:$E$1;0);FALSK);HVIS(ER.TAL(SAMMENLIGN($A2;Ark3!$A$2:$A$1001;0));LOPSLAG($A2;Ark3!$A$2:$E$1001;SAMMENLIGN(B$1;$A$1:$E$1;0);FALSK);HVIS(ER.TAL(SAMMENLIGN($A2;Ark4!$A$2:$A$1001;0));LOPSLAG($A2;Ark4!$A$2:$E$1001;SAMMENLIGN(B$1;$A$1:$E$1;0);FALSK);"-")))

Denne formel kan kopieres til alle de øvrige celler. Hvis den ikke finder noget produkt skrives blot "-".
Avatar billede tk2 Nybegynder
17. november 2004 - 20:51 #6
Beklager at jeg ikke har fået svaret før, men jeg har haft noget travlt...

Nå, men... Den formel ser dælme tung ud. Endvidere fungerer den ikke, da jeg har en formodning om at indholdet i cellerne ikke svarer overens med formlen. Jeg tror at jeg lige beskriver nærmere.

Regnearket har 4 faner (Kalkark, C2, C8 og T).
C2, C8 og T er bygget på på samme måde (Name [Tekst], ID.NO [tal ####.####.##], PG [Tekst], Description [Tekst], Price [Valuta]). Jeg har anført formatet af cellerne i [].
Kalkark består af diverse administrativ information, samt plads til de 5 rækkeceller. Data fra Name starter i B:11, ID.NO i C:11 osv. Jeg ville nu gerne kunne hente data til rækken fra de tre faner ved enten en dropdown-liste til Name og efterfølgende ID.NO eller Description, da nogle produkter har samme Name, men forskelligt ID.NO, da det drejer sig om detaljer i produktet. Eller også skal den blot komme med data fra et Name og så en dropdown-liste ved ID.NO eller Description for at kunne vælge det rigtige.

Med den givne formel, er ingen af tingene muligt, da jeg blot får #I/T (som jeg er blevet oplyst om betyder "ikke tilgængelig". Jeg er ret analfabet til det formelræs her, så en forklaring til en formel vil jeg være ret begejstret for.

<The faster a stupid idea comes against you, the more logic it seems>
Avatar billede tk2 Nybegynder
17. november 2004 - 21:05 #7
RETTELSE

ID.NO [Tekst ####.####.##], da ID.NO er en talrække, men Excel vil ikke godtage formatet, hvorfor den er formateret til Tekst
Avatar billede sjap Praktikant
17. november 2004 - 21:05 #8
Prøv lige først uden dropdown-listen. Ifølge de oplysninger du har givet skal du kunne kopiere nedenstående til din celle C11. Så skriver du et Name i celle B11 og så skulle formlen straks returnere ID.NO på det valgte name.

=HVIS(ER.TAL(SAMMENLIGN($B12;'C2'!$A$2:$A$1001;0));LOPSLAG($B12;'C2'!$A$2:$E$1001;SAMMENLIGN(C$11;$B$11:$F$11;0);FALSK);HVIS(ER.TAL(SAMMENLIGN($B12;'C8'!$A$2:$A$1001;0));LOPSLAG($B12;'C8'!$A$2:$E$1001;SAMMENLIGN(C$11;$B$11:$F$11;0);FALSK);HVIS(ER.TAL(SAMMENLIGN($B12;T!$A$2:$A$1001;0));LOPSLAG($B12;T!$A$2:$E$1001;SAMMENLIGN(C$11;$B$11:$F$11;0);FALSK);"-")))
Avatar billede tk2 Nybegynder
18. november 2004 - 08:39 #9
Hvis jeg retter B12 til B11 (da det er denne celle, der er opslagscellen/Name input), så får jeg et 0 (nul), uanset hvilket Name jeg giver fra et af de tre andre ark...
Ved en evaluering med et Name fra T-ark, ender jeg med HVIS(FALSK;#I/T;"2079.6003.03"), som ved næste klik giver et 0 (nul)?
Avatar billede sjap Praktikant
18. november 2004 - 08:57 #10
Ja det var vist lige mig, der klumrede i det, og fik rykket det hele en tand for langt ned. Formlen er (som du måske allerede har fået det rettet til):

=HVIS(ER.TAL(SAMMENLIGN($B11;'C2'!$A$2:$A$1001;0));LOPSLAG($B11;'C2'!$A$2:$E$1001;SAMMENLIGN(C$10;$B$10:$F$10;0);FALSK);HVIS(ER.TAL(SAMMENLIGN($B11;'C8'!$A$2:$A$1001;0));LOPSLAG($B11;'C8'!$A$2:$E$1001;SAMMENLIGN(C$10;$B$10:$F$10;0);FALSK);HVIS(ER.TAL(SAMMENLIGN($B11;T!$A$2:$A$1001;0));LOPSLAG($B11;T!$A$2:$E$1001;SAMMENLIGN(C$10;$B$10:$F$10;0);FALSK);"-")))

Hvis det stadig volder problemer, så er du velkommen til at sende regnearket til mig, så skal jeg se nærmere på det engang i aften.

sjap9000 snabela hotmail punktum com
Avatar billede tk2 Nybegynder
18. november 2004 - 09:31 #11
Jeg har mailet det til dig
Avatar billede sjap Praktikant
18. november 2004 - 19:26 #12
OK. Fejlen lå i, at jeg troede dine overskrifter i Kalkark var i række 10, men der har du indsat en tom kolonne, og overskrifterne er i kolonne 9.

Denne lille ting gør at formlen blot skal ændres til

=HVIS(ER.TAL(SAMMENLIGN($B11;'C2'!$A$2:$A$1001;0));LOPSLAG($B11;'C2'!$A$2:$E$1001;SAMMENLIGN(C$9;$B$9:$F$9;0);FALSK);HVIS(ER.TAL(SAMMENLIGN($B11;'C8'!$A$2:$A$1001;0));LOPSLAG($B11;'C8'!$A$2:$E$1001;SAMMENLIGN(C$9;$B$9:$F$9;0);FALSK);HVIS(ER.TAL(SAMMENLIGN($B11;T!$A$2:$A$1001;0));LOPSLAG($B11;T!$A$2:$E$1001;SAMMENLIGN(C$9;$B$9:$F$9;0);FALSK);"")))
Avatar billede tk2 Nybegynder
18. november 2004 - 19:39 #13
Cool. Nu funker det.

Og så kommer så den næste hurdle; når nu jeg har produkter, hvor der er varianter af den samme, hvordan kan jeg så vælge den korrekte? Der er forskelligt ID.NO på varianterne. Er det muligt at lave en dropdown på enten Name eller ID.NO, så man kan vælge? (Det er det vel, da Excel jo kan en masse...)
Avatar billede tk2 Nybegynder
18. november 2004 - 19:49 #14
Jeg kom lige til at tænke på, at funktionen jo egentlig skal ligge på Name-cellen, da der ved flere muligheder skal være en dropdown, hvor man kan vælge den korrekte. Dermed vil den korrekte option blive valgt for alle felter på en gang...
Avatar billede sjap Praktikant
18. november 2004 - 20:02 #15
Det gør det måske lidt nemmere. Det andet vil umiddelbart være meget nemmere at lave i en database. Det kan sikkert også laves i Excel, men jeg kan ikke lige få den smarte ide, der gør det (måske fordi jeg også lige kæmper med en hovepine).

Jeg laver lige et eksempel så du kan se hvordan det evt. kommer til at virke. For at "fylde" comboboksen kræves nok noget porgrammering, men jeg sender lige ideen, så du kan fortælle om vi skal fortsætte.
Avatar billede tk2 Nybegynder
18. november 2004 - 21:03 #16
Jeg sidder pt. og roder med formlen, da jeg kun får ID.NO i de andre celler. Ved at rode lidt med den, kan jeg på PG efter følgende formel:
=HVIS(ER.TAL(SAMMENLIGN($C11;'C2'!$B$2:$B$1001;0));LOPSLAG($C11;'C2'!$B$2:$E$1001;SAMMENLIGN(C$9;$B$9:$F$9;0);FALSK);HVIS(ER.TAL(SAMMENLIGN($C11;'C8'!$B$2:$B$1001;0));LOPSLAG($C11;'C8'!$B$2:$E$1001;SAMMENLIGN(C$9;$B$9:$F$9;0);FALSK);HVIS(ER.TAL(SAMMENLIGN($C11;T!$B$2:$B$1001;0));LOPSLAG($C11;T!$B$2:$E$1001;SAMMENLIGN(C$9;$B$9:$F$9;0);FALSK);"- -")))
Jeg har lidt problemer med både Description og Price...
Avatar billede sjap Praktikant
18. november 2004 - 21:04 #17
Har du prøvet det fremsendte ark?
Avatar billede tk2 Nybegynder
18. november 2004 - 21:18 #18
Så fik jeg løst det. Jeg går med PG, Description og Price ind og checker på ID.NO, da den er unik for hvert produkt med option. Formlerne hedder nu:

ID.NO
=HVIS(ER.TAL(SAMMENLIGN($B11;'C2'!$A$2:$A$1001;0));LOPSLAG($B11;'C2'!$A$2:$E$1001;SAMMENLIGN(C$9;$B$9:$F$9;0);FALSK);HVIS(ER.TAL(SAMMENLIGN($B11;'C8'!$A$2:$A$1001;0));LOPSLAG($B11;'C8'!$A$2:$E$1001;SAMMENLIGN(C$9;$B$9:$F$9;0);FALSK);HVIS(ER.TAL(SAMMENLIGN($B11;T!$A$2:$A$1001;0));LOPSLAG($B11;T!$A$2:$E$1001;SAMMENLIGN(C$9;$B$9:$F$9;0);FALSK);"")))

PG
=HVIS(ER.TAL(SAMMENLIGN($C11;'C2'!$B$2:$B$1001;0));LOPSLAG($C11;'C2'!$B$2:$E$1001;SAMMENLIGN(C$9;$B$9:$F$9;0);FALSK);HVIS(ER.TAL(SAMMENLIGN($C11;'C8'!$B$2:$B$1001;0));LOPSLAG($C11;'C8'!$B$2:$E$1001;SAMMENLIGN(C$9;$B$9:$F$9;0);FALSK);HVIS(ER.TAL(SAMMENLIGN($C11;T!$B$2:$B$1001;0));LOPSLAG($C11;T!$B$2:$E$1001;SAMMENLIGN(C$9;$B$9:$F$9;0);FALSK);"")))

Description
=HVIS(ER.TAL(SAMMENLIGN($C11;'C2'!$B$2:$B$1001;0));LOPSLAG($C11;'C2'!$B$2:$E$1001;SAMMENLIGN(D$9;$B$9:$F$9;0);FALSK);HVIS(ER.TAL(SAMMENLIGN($C11;'C8'!$B$2:$B$1001;0));LOPSLAG($C11;'C8'!$B$2:$E$1001;SAMMENLIGN(D$9;$B$9:$F$9;0);FALSK);HVIS(ER.TAL(SAMMENLIGN($C11;T!$B$2:$B$1001;0));LOPSLAG($C11;T!$B$2:$E$1001;SAMMENLIGN(D$9;$B$9:$F$9;0);FALSK);"")))

Price
=HVIS(ER.TAL(SAMMENLIGN($C11;'C2'!$B$2:$B$1001;0));LOPSLAG($C11;'C2'!$B$2:$E$1001;SAMMENLIGN(E$9;$B$9:$F$9;0);FALSK);HVIS(ER.TAL(SAMMENLIGN($C11;'C8'!$B$2:$B$1001;0));LOPSLAG($C11;'C8'!$B$2:$E$1001;SAMMENLIGN(E$9;$B$9:$F$9;0);FALSK);HVIS(ER.TAL(SAMMENLIGN($C11;T!$B$2:$B$1001;0));LOPSLAG($C11;T!$B$2:$E$1001;SAMMENLIGN(E$9;$B$9:$F$9;0);FALSK);"")))

Jeg håber det måske afklarer nogle sideeffekter, men hvad ved jeg? HVis jeg vidste det selv, havde jeg jo selv klaret det hele ;o)
Avatar billede sjap Praktikant
18. november 2004 - 21:23 #19
Kan nu godt se problemet, da mine formler jo går efter den først fundne værdi, og det fungerer jo ikke, når der findes flere identiske names.

Jeg kan se du selv har løst den del af problemet. Godt gået :0)
Avatar billede tk2 Nybegynder
18. november 2004 - 21:44 #20
Nu har jeg testet det fremsendte. Det ser umiddelbart ok ud, MEN... Når man vælger et af de tre ens Name og derefter skifter til en anden med samme Name, opdaterer den ikke resten af data-cellerne.
Avatar billede sjap Praktikant
18. november 2004 - 22:25 #21
Har lige sendt en opdateret version, som skulle klare problemet med flere forekomster af Names.
Avatar billede tk2 Nybegynder
19. november 2004 - 11:11 #22
Det ser interessant ud, men et par enkelte spørgsmål

1. Hvad er gør alt det i K - P kolonnerne?
2. Hvad gør indholdet i cellerne under dropdown listen (kommer frem, når der er flere linier i Description?
3. Hvordan kopierer jeg dropdown funktionen over i det reelle kalkark, hvor der selvfølgelig er væsentligt flere rækker?

Ellers flot arbejde indtil videre
Avatar billede sjap Praktikant
19. november 2004 - 17:18 #23
1. Det er kolonner som det bruges til at få Names og ID.NO ind i comboboksene, der ikke accepterer at listen findes i flere ark, så de skal stå samlet. Du kan vælge at skjule kolonnerne, hvis du ikke gider se på dem.

2. Indholdet i cellerne under Comboboksen, er det indhold, der svarer til overskriften, og er det der vises på udskriften (hvor boksene ikke medtages). Det står der hele tiden, men du kan kun se det, når rækken bliver højere end normalt eller ved Vis udskrift.

3. Det vil faktisk være lettere hvis du kopierer dine data over i det ark som jeg har sendt til dig. Hvis det ikke er hensigtsmæssigt, kan jeg lave en (lidt omstændelig) beskrivelse af hvordan du selv laver boksene. Samtidigt skal du så også kopiere makroen "LavComboNameList".
Avatar billede tk2 Nybegynder
19. november 2004 - 21:22 #24
OK. Jeg kigger lige på det hen over weekenden, så vender jeg tilbage i starten af næste uge. Indtil videre er både jeg og min kollegaer imponeret :o)

Ha' en go' weekend
Avatar billede sjap Praktikant
19. november 2004 - 22:00 #25
I lige måde :0)
Avatar billede tk2 Nybegynder
23. november 2004 - 09:18 #26
Jeg kan ikke få det til at virke, når jeg indsætter de fulde faneblade i dit ark. Den kigger kun på det antal, som er i "prototype-arket". Endvidere er jeg nødt til at indsætte to kolonner efter J.
Jeg har prøvet at rode med både makroen og formlerne i Kalkark fanen, men kan ikke få det til at fungere.
Jeg har sendt dig det komplette regneark, med de ark jeg har indsat.
30. november 2004 - 21:28 #27
Det lyder som noget der kan løses. Hvis du vil sende mig dit ark vil jeg kigge på det. Klik på mit navn og få vist brugerinfo for at få min email.
Avatar billede tk2 Nybegynder
06. december 2004 - 09:00 #28
sjap

Det fungerer nu. Der er nogle småting, som vi sagtens kan leve med indtil videre.
Lav et svar, så får du point
Avatar billede sjap Praktikant
06. december 2004 - 14:45 #29
Så er det da i orden. :0)
Avatar billede tk2 Nybegynder
06. december 2004 - 15:52 #30
Skal vi også lave en til de 100 ekstra point eller er du ligeglad? Jeg har rigeligt at give af og de står bare...
Avatar billede tk2 Nybegynder
06. december 2004 - 15:53 #31
og her er for svaret