Avatar billede mmj741 Nybegynder
14. november 2004 - 02:18 Der er 4 kommentarer

Problem med hjemmesides bredde ved forskellige skærmopløsninger

Hej!

Jeg har forsøgt at lave en hjemmeside (www.lonne-biler.dk).

Det bør nok nævnes, at jeg arbejder med FrontPage 2003, da mit kendskab til hjememsideprogrammering desværre ikke er stort nok til at kunne lave en side uden sådan et "hjælpeprogram".

Jeg har dog i første omgang to problemer som jeg desværre ikke er i stand til at løse:

1) Det er min hensigt, at siden altid skal være 90% af brugerens skærm-bredde, uanset hvilken opløsning den besøgende på hjemmesiden så end har på sin skærm. Det kunne jeg formentligt også godt klare, hvis ikke det var fordi dem jeg har lavet siden for ønsker at der skal være et logo øverst på siden, som også skal være 90% af sidens bredde. Som udgangspunkt er dette logo alt for stort, så når jeg indsætter det på min side, virker det som om alt hvad der hedder tabel-bredde bliver sat ud af drift - også selvom jeg rette logoet til i størrelse efterfølgende. Jeg er klar over, at jeg i et billedbehandlingprogram vi lkunne lave logoet mindre, men hvis det så kommer til at passe med 90% sidebredde ved en opløsning på 800x600, så vil der jo stadig være problemer, hvis der kommer en bruger med en opløsning på f.eks. 1280x1024. I FrontPage man man sætte billedets bredde til 90% så det troede jeg jo umiddelbart blot at jeg skulle gøre, men det virker af en eller anden grund ikke.

2) Hvordan laver man det en gang for alle således, at alle links alle steder på siden altid har den samme farve, uanset om de er ubenyttede, mouseover, aktive eller besøgte?

På forhånd mange tak!

PS: Jeg ville blive meget taknemmelig, hvis der var en dygtig person derude, som jeg måtte sende en mail med et par filer til hjememsiden. For en ekspert vil jeg ikke tro, at der er tale om nogen voldsom stor opgave, men jeg har bøvlet rundt med det i flere uger, og jeg tror jeg har stirret mig helt blind på disse problemer :-(
Avatar billede popsy Novice
14. november 2004 - 03:12 #1
Hmm, ikke fordi jeg kan hjælpe med andet end input... I min opløsning (1024x768) skal jeg scrolle sidelæns på siden.

Hvis du nu laver den side til enten 800X600 eller 1024x768 så rammer du en ret bred del af "surferbefolkningen", ingen er nogensinde lykkedes med at gøre alle tilfredse :)
Avatar billede reino Nybegynder
14. november 2004 - 06:09 #2
Pkt 1:  Grafik kan ikke reskaleres på den måde medmindre du på webserveren har et modul som feks. aspimage (Såfremt siden ligger på en nt server). Men du kan løse det på en anden samt nemmere måde, beskær siderne omkring logoet så det kun er lønnes biler der står der på sort baggrund, derefter læg den i en tabel for sig selv hvor du angiver at border samt bordercolor passer til det nuværende look, det skulle kunne gøre det.

Pkt2: Brug stylesheet eller smid dette stykke kode op i header på siden (Du skal selvfølgelig lige selv tilrette de i forvejen angivne variabler):

a:link {  font-family:  Arial;

        font-size: 11px;
        font-weight: bold;
        color: #000000;
        text-decoration: none}

a:visited { font-family:  Arial;
        font-size: 11px;
        font-weight: bold;
        color: #000000;
        text-decoration: none}

a:hover { font-family:  Arial;
        font-size: 11px;
        font-weight: bold;
        color: #000000;
        text-decoration: none}
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
14. november 2004 - 09:25 #3
Du bør rydde gevaldigt op i din HTML-kode, der er helt i skoven. Du skal ikke regne
med at forskellige browsere eller browserversioner, eller søgemaskiner, kan finde
ud af det.

Logoet skal være mindre i bredden, helt ned til det essentielle "Lønne Biler Aps".
Hvis man vil have en sort bjælke på begge sider kan det laves med baggrund i en
tabel celle. På den måde vil du kunne opnå  at logoet (dvs. tabelcellen) tilpasser
sig bredden.

Et andet lille trick er at putte logoet i en tabel for sig, og teksten i en anden.
Bliver bredden for lille kan det så gå ud over logoet, mens resten af teksten kan
tilpasse sig.

Iøvrigt kan jeg personligt ikke li' logoet (farve osv), men det er kun en smagssag ;)
Avatar billede mmj741 Nybegynder
14. november 2004 - 14:07 #4
Popsy -> Jeg tror man skal op i 1280x1024 eller højere for at få fuld sidebredde med det eksisterende logo.

Reino -> Mange tak for dine forslag, dem vil jeg prøve! Idéen med sort baggrund lyder som en god løsning på problemet.

Erikjacobsen -> Jeg betvivler ikke dit udsagen om rod i koderne, men min viden er desværre så begrænset på området, at jeg ikke er i stand til at gøre alverden ved det. Hovedparten af koderne genereres til mig af FrontPage 2003. Hvad angår logoet, så kan jeg bestemt heller ikke lide det, men det er nu en gang det som "man" har ønsket anvendet på siden.