Avatar billede challenger Nybegynder
13. november 2004 - 16:08 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Relativ sti til AssignFile

Nogen der ved om det er muligt at undlade at skrive en direkte sti til filen i assignFile?
Jeg havde håbet på at Delphi selv kunne finde ud af, at filen lå sammen med programmet, hvis man skrev assignFile(F, 'fil.txt');
Men det virker kun, hvis jeg skriver den komplette sti. Absolutte sti.
Feks: assignFile(F, 'C:\Dokumenter\Delphi\projekt\Filprogram\fil.txt');
Hvor C:\Dokumenter\Delphi\projekt\Filprogram\ er der hvor .pas m.m. ligger...
Det jeg savner er en relativ sti.
Avatar billede arne_v Ekspert
13. november 2004 - 16:13 #1
Delpi gør det samme som alle mulige andre sprog.

Relative stier er relative i forhold til hvor programmet køres fra -
ikke relative i forhold til hvor programmet ligger.

Mest oplagte muligheder:

1)  sørg for at current dir = dir hvor EXE ligger

2)  få stien til EXE og prefix filnavn med den
Avatar billede arne_v Ekspert
13. november 2004 - 16:23 #2
stien til EXE kan fiskes med ExtractFilePath(Application.ExeName)
Avatar billede challenger Nybegynder
13. november 2004 - 16:28 #3
Det lyder jo indlysende(!), men i mit tilfælde ligger programmet (.exe) der hvor det køres fra. Måske jeg misforstår?
I HTML skriver man blot src="blabla", og så er det underforstået, at "blabla" ligger samme sted som html-filen.
Er der en Delphi kommando der kan fortælle hvorfra programmet er eksekveret, er det jo enkelt nok, at lave et prefix..
Avatar billede challenger Nybegynder
13. november 2004 - 16:29 #4
Ok ja der kan man bare se! Jeg tester det lige af og kommer tilbage til dig :)
Avatar billede challenger Nybegynder
13. november 2004 - 16:32 #5
Jeps ExtractFilePath(Application.ExeName) var lige det jeg søgte!
Svar, så accepterer jeg.
Tak for hurtig hjælp!
Avatar billede arne_v Ekspert
13. november 2004 - 16:51 #6
svar