Avatar billede gadebarnet Nybegynder
13. november 2004 - 15:12 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

dato spørgsmål igen.

Hvordan laver jeg en where, hvor den skal tage den seneste dato i tabelen og så 1 måned baglens ?
Avatar billede hossein Nybegynder
13. november 2004 - 16:46 #1
Du skal anvende getdate() + Dateadd funktioner:

select *  from minTable
where datediff(m,dato,getdate()) <= 1  ' dato er en kolonne navn
Avatar billede gadebarnet Nybegynder
13. november 2004 - 16:49 #2
Jamn, det skal ikke være dato idag, det skal være den seneste dato i databasen og så 1 måned baglens fra den dato? eller er det mig der misforstår noget?
Avatar billede hossein Nybegynder
13. november 2004 - 17:01 #3
Nej jeg var ikke opmærksomme på seneste dato!
Avatar billede gadebarnet Nybegynder
13. november 2004 - 17:12 #4
Okay... OK... Men kan det ikke ladesig gøre ??? Heller skal man ud og lave noget ved hele queryen???
Avatar billede hossein Nybegynder
13. november 2004 - 18:59 #5
Ok, jeg ku'ikke finde bedre end det her:

SELECT g.dato
FROM tabel2 as g where g.dato >  Dateadd('m',-1,(SELECT MAX(h.dato) from tabel2 h));

du kan oxo vælge >= og se om det giver en bedre svar
Avatar billede gadebarnet Nybegynder
13. november 2004 - 19:05 #6
Måske du lige kunne afprøve det der selv... Der er intet af det der virker.
Avatar billede hossein Nybegynder
13. november 2004 - 19:10 #7
aahhhhhhh
SELECT g.dato
FROM tabel2 as g where g.dato >  Dateadd(mm,-1,(SELECT MAX(h.dato) from tabel2 h))

se om det er mm det giver svar eller 'mm'
Avatar billede gadebarnet Nybegynder
13. november 2004 - 19:14 #8
Det var bedre...

Mange tak...
Avatar billede hossein Nybegynder
13. november 2004 - 19:16 #9
selv tak!
Avatar billede gadebarnet Nybegynder
13. november 2004 - 19:17 #10
kig her:

Det er min:

select str_dato from tbl_steder_overview join tbl_steder on tbl_steder_overview.str_sted_id = tbl_steder.str_id join tbl_steder_type on tbl_steder_overview.str_type_id = tbl_steder_type.str_id where str_type='{8BCA978D-FB2A-46B3-B205-DF430B91E619}' and DATEDIFF(d, str_dato, GETDATE()) < 31 group by str_dato order by str_dato desc

Hvis du kan få din where ind i min datediff blabla så giver jeg point
Avatar billede hossein Nybegynder
13. november 2004 - 19:25 #11
Javol, det må være dette:

select str_dato from tbl_steder_overview join tbl_steder on tbl_steder_overview.str_sted_id = tbl_steder.str_id join tbl_steder_type on tbl_steder_overview.str_type_id = tbl_steder_type.str_id
where str_type='{8BCA978D-FB2A-46B3-B205-DF430B91E619}'
and tbl_steder_overview.dato >  Dateadd(mm,-1,(SELECT MAX(h.dato) from tbl_steder_overview h)) group by str_dato order by str_dato desc
Avatar billede hossein Nybegynder
13. november 2004 - 19:27 #12
dato skal blive til str_dato:

select str_dato from tbl_steder_overview join tbl_steder on tbl_steder_overview.str_sted_id = tbl_steder.str_id join tbl_steder_type on tbl_steder_overview.str_type_id = tbl_steder_type.str_id
where str_type='{8BCA978D-FB2A-46B3-B205-DF430B91E619}'
and tbl_steder_overview.str_dato >  Dateadd(mm,-1,(SELECT MAX(h.str_dato) from tbl_steder_overview h)) group by str_dato order by str_dato desc