Avatar billede alexander_j Nybegynder
12. november 2004 - 17:16 Der er 28 kommentarer og
2 løsninger

data fra gammel linux-HD til windows

Har haft en server stående med linux, hvor harddisken jo er formateret efter et bestemt format, men af en eller anden grund virker serveren pludselig ikke.

Derfor tog jeg harddisken fra maskinen over som slave til en anden computer ofr at hive diverse data ud - men det kunne jeg ikke, da windows overhovedet ikke kan finde harddisken (dvs den figurerer under enhedsorientering, men ellers ikke). Hvordan dælen får jeg fat i mine data?
Avatar billede sjuker Nybegynder
12. november 2004 - 18:03 #1
En mulighed er dette program: http://www.ext2fs-anywhere.com. Med det kan du mounte ext2/3 partitioner i Windows. Alternativt kan du forsøge dig med PartitionMagic (http://www.powerquest.com/partitionmagic), men jeg ved ikke om det kan hvad du søger.

Windows har ikke nogle indbyggede funktioner eller programmer der gør det muligt at mounte linux partitioner.
Avatar billede buran Nybegynder
12. november 2004 - 18:24 #2
En anden mulighed at starte linux fra en livecd fx. http://www.knoppix.org/ og så bruge det til at flytte de data. Jeg er ikke sikker på at knoppix kan skrive til NTFS (tror det ikke), men så kan du jo starte din server op med knoppix også sende de date over lan.  Jeg tror det er den mest sikre måde at gøre det på, stedet for at forsøge at windows til at mount en linux partion.
Avatar billede Slettet bruger
12. november 2004 - 19:10 #3
Den mulighed som "buran" skitserer er brugbar men jeg syntes alligevel tit der er en eller flere svipsere med Knoppix.
Jeg ville oprette en partition på min på min computer enten på den harddisk hvor windows er installeret eller måske har du plads på din syge harddisk, på denne partition installerer du et Linux system bare til dette formål herfra kan du mounte din Windows installation og overføre alle de filer du ønsker.
Når du er færdig  med at overføre filer genstarter du din computer på en Win98 startdiskette ved a-prompten skriver du
fdisk /mbr -> klik enter genstarter uden diskette så kører du Windows igen og så kan du slette den Linux installation du oprettede til projektet
Avatar billede alexander_j Nybegynder
13. november 2004 - 09:55 #4
Nu er jeg absolut ikke en haj til linux, men jeg er faktisk ikke engang sikker på at linux-harddisken er syg - jeg kan sagtens boote den!

Jeg har forsøgt at lave linux harddisken som slave til en windowshadrdisk, men kan som sagt ikke se linuxharddisken

Jeg har også forsøgt at lave linuxharddisken som master og windowsharddisken som slave, men ved ikke hvordan jeg finder windows harddisken fra linux!

Så helgec (eller andre) hvordan mounter jeg min windowsharddisk fra linux? (helst i kommandoer)

Ps. Jeg har to partitioner på windowsharddisken - en til styresystem og en der er tom(FAT32 eller bare FAT tror jeg den er formateret til) - det var den tomme jeg havde tænkt mig filerne skulle overføres til!
Avatar billede Slettet bruger
13. november 2004 - 14:27 #5
Hvis jeg forstår dig ret kan du boote og komme ind i Linux men du kan ikke finde Windows fra Linux.
Du skal gøre således
Sæt din Linux harddisk til master - dæt din Windowshaddisk til slave på det samme kabel - boot op i Linux - i konsollen skriver du
mkdir /windows -> klik enter
i /etc/fstab indsætter du følgende linie
/dev/hdb2  /windows  vfat  noauto,user  0 0
Husk at gemme
Nu kan du skrive i konsollen
mount /dev/hdb2  /windows  -> klik enter
så kan du overføre alle de filer du ønsker enten via konsol eller mrd musen
Du kan ikke mounte Linux fra Windows
Avatar billede alexander_j Nybegynder
13. november 2004 - 14:39 #6
Det afprøver jeg en af de nærmeste dage og så vender jeg tilbage!

Skal det være på samme kabel? eller må windowsharddisken være master på IDE-kabel 2?
Avatar billede Slettet bruger
13. november 2004 - 16:37 #7
SAMME KABEL
Avatar billede alexander_j Nybegynder
14. november 2004 - 13:23 #8
Damm jeg kan ikke starte X . jeg får fatal dataerror!

Hvordan kan jeg så gøre det?
Avatar billede alexander_j Nybegynder
14. november 2004 - 13:53 #9
Hmm har brugt VI til at rette i filen fstab, men den melder fejl når jeg forsøger at mount - noget med forkert gæt på filsystem!
Avatar billede alexander_j Nybegynder
14. november 2004 - 13:57 #10
Kan linux ikke læse fat32? Prøver lige at formatere partitionen til FAT i stedet!
Avatar billede Slettet bruger
14. november 2004 - 14:14 #11
Jo Linux kan læse FAT32
og du skrev vfat  ???
Avatar billede alexander_j Nybegynder
14. november 2004 - 14:34 #12
Kan det være fordi jeg har tre partioner på min windows harddisk og prøver at finde den tredje hdb3?
Avatar billede alexander_j Nybegynder
14. november 2004 - 15:01 #13
Hvis jeg køre en "fdisk -l /dev/hdb", så får jeg:
/dev/hdb1 (FAT16)
/dev/hdb2 (win95 udvidet(LBA))
/dev/hdb5 (HPFS/NTFS)
/dev/hdb6 (win95 FAT32)

Jeg regner med at det er hdb6 jeg skal have fat i - og det ser ud til at jeg har mountet den rigtige partition nu - jeg kan i hvertfald se en lille tjekfil jeg lagde på drevet(minfil.txt).

Jeg har nu forsøgt at kopiere hele mappen "home" til min "windows" - men den skriver fejl gentagne gange fx:
"cp: kan ikke oprette almindelig fil '/windows/home/kr/Billeder/thai nyt\206r.jpg': Ugyldigt eller ufuldstændigt multibyte eller bredt tegn"

Kan jeg gøre noget for at få disse med?
Avatar billede Slettet bruger
14. november 2004 - 15:03 #14
/dev/hdb1  /windows  vfat  noauto,user  0 0    -> 1. partition
/dev/hdb2  /windows  vfat  noauto,user  0 0    -> 2. partition
/dev/hdb3  /windows  vfat  noauto,user  0 0    -> 3. partition

Windowsdisken skal være den primære slave
Avatar billede Slettet bruger
14. november 2004 - 15:04 #15
Så skal det ændres til
/dev/hdb6  /windows  vfat  noauto,user  0 0
Avatar billede Slettet bruger
14. november 2004 - 15:07 #16
og det bliver naturligvis
mount /dev/hdb6  /windows  -> klik enter
Avatar billede alexander_j Nybegynder
14. november 2004 - 15:08 #17
Jep det ændrede jeg det også til i fstab (/dev/hdb6  /windows  vfat  noauto,user  0 0) - og maskinen står og knokler lige nu med at kopiere fra harddisk til harddisk - så tror vi er godt på vej! Men ved du hvad jeg kan gøre ved fejlen: "cp: kan ikke oprette almindelig fil '/windows/home/kr/Billeder/thai nyt\206r.jpg': Ugyldigt eller ufuldstændigt multibyte eller bredt tegn"?

Og dropper den bare de filer, eller hvad gør den ved dem?
Avatar billede Slettet bruger
14. november 2004 - 16:03 #18
Nej det lyder lidt kryptisk hvor mange drejer det sig om
Avatar billede alexander_j Nybegynder
14. november 2004 - 16:05 #19
rigtig mange og jeg formoder at det er æ, ø og å der er problemer med og/eller måske mellemrum!
Avatar billede Slettet bruger
14. november 2004 - 16:17 #20
Prøv at oprette en mappe i /home
mkdir /home/test - Enter
chmod 777 /home/test - Enter
chmod 777 /home/kr/Billeder/thai nyt - Enter
cp /home/kr/Billeder/thai nyt /windows
Avatar billede Slettet bruger
17. november 2004 - 19:08 #21
Har du stadig problemer eller har du bare "glemt" det der med point
Avatar billede alexander_j Nybegynder
17. november 2004 - 19:51 #22
Har stadig problemer, men har ikke haft tid til at ændre rettighederne på den der fil - men tror nu heller ikke at det er det der gør det - men prøver i morgen eller overmorgen!
Avatar billede alexander_j Nybegynder
21. november 2004 - 11:11 #23
Damm det tog desværre en rum tid før jeg fik det efterprøvet (pga. meget arbejde besøgende osv.).

Jeg forsøgte at ændre rettighederne, men desværre virkede det ikke :-( Hvilket betyder at jeg nu har kontakt til windows harddisken, men ikke kan kopiere de fleste af filerne derover pga fejl:
"cp: kan ikke oprette almindelig fil '/windows/lb/lb/\217rsplan i Natek 1.kl.doc': Ugyldigt eller ufuldstændigt multibyte eller bredt tegn"

Tror selv at det enten har noget at gøre med mellemrum, æ, ø, å, eller lange filnavne!

Er der nogen der kan hjælpe?
Avatar billede Slettet bruger
21. november 2004 - 11:40 #24
Hvad er det for en Linux distro du har Redhat - Mandrake ??
har du noget disponipel plads på Linux harddisken ?
Avatar billede alexander_j Nybegynder
21. november 2004 - 13:10 #25
Redhat

Ved ikke hvordan jeg finder ud af om jeg har disponibel plads på linux harddisken - hvis jeg kan ændre formationerne, så burde disken være stor nok!
Avatar billede Slettet bruger
21. november 2004 - 13:25 #26
Så vil mit råd være !
Download Next Generation http://www.bootitng.com/bootitng.html
overfør den til en diskette -> boot op på denne diskette -> klik annuller til at installere -> på næste skærm får du alle de valgmuligheder du har brug for
Så kan du resize din installation og gøre plads til at oprette en ny partition installere redhat der og så har du fuld adgang til begge diske GRAFISK vel at mærke du kan naturligvis også gøre plads og installere på din Windows disk ved siden af windows når du er færdig med din filredning kan du jo blot slette igen
Avatar billede alexander_j Nybegynder
21. november 2004 - 13:37 #27
Jeg afprøver lige noget andet først - det ser nemlig ud til at jeg pludselig kan få forbindelse til linuxserveren via netværket - og derfor forsøger jeg mig lige først med at kopiere linuxserverens indhold til en klientmaskines(w2k) harddisk - så medmindre den nægter at overføre så store datamængder over netværket, så kunne det jo være en løsning (håber jeg) - jeg vender lige tilbage senere!
Avatar billede alexander_j Nybegynder
21. november 2004 - 21:43 #28
Jeg beholder 50 af pointene, da løsningen ikke var 100% skudsikker og ikke den brugte!
Avatar billede Slettet bruger
21. november 2004 - 21:55 #29
Jo løsningen på hvordan du kom i kontakt Windows <-> Linux fejlede nu ikke noget det virkede som det skulle hvorfor du ikke kan kopiere de filer det må jeg sige er lidt af en gåde. At du selv holder 50 point er helt OK men jeg vil knagme gerne hvis du gider reagere når og hvis og navnlig hvordan problemet løses eller ikke løses
Avatar billede alexander_j Nybegynder
21. november 2004 - 22:16 #30
Ja jeg fik en halv løsning og tusinde tak for den hjælp - dejligt at du gider :-)

Mit spørgsmål gik jo på hvordan jeg fik fat i mine data fra min gamle linux-harddisk - og det lykkedes jo ikke helt, da en stor del af filerne ikke kunne kopieres over på min windows harddisk, pga. af ovennævnte fejlmeddelelse (også en gåde for mig) - Jeg tror aldrig jeg finder en løsning på det specifikke problem!

Men det der skete for mig var, at jeg pludselig igen kunne få forbindelse til linuxserveren via netværket - og derfor kopierede jeg bare hele molevitten ned på en klientmaskine, for bagefter at kopiere det hele op til den ny server (windows NT 4.0) - og havde pludselig ikke længere brug for kopiering fra linux-harddisk til windows-harddisk!

Men tusinde tak for din hjælp - det er altid rart at kunne få hjælp fra kompetente og flinke folk her på eksperten :-)

Forøvrigt er jeg bedøvende ligeglad med point, så hvis du på nogen måde føler dig snydt, så åbner jeg gerne et nyt spørgsmål med de 50 point til dig! Jeg fordelte dem kun sådan, fordi jeg ikke mente jeg havde fået et fyldestgørende svar, men alligevel havde fået en kæmpe hjælp!