Avatar billede asdffdsa Nybegynder
12. november 2004 - 12:55 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Headers problem

Jeg har et problem med headers (yes, banebrydende!). Er der noget i følgende filer der ser ud til at kunne være problemet? Se fejlmeddelelsen længere nede...

login.php:

<?php
session_start();
require("define.php");
include_once(CLASSES . "class.login.php");

// login med form
if (isset($_POST['login'])) {
    if (!$_POST['brugernavn']) {
        $fejl = "Du skal skrive dit brugernavn";
    } else if (!$_POST['password']) {
        $fejl = "Du skal også skrive dit password";
    } else {
        $brugernavn = trim($_POST['brugernavn']);
        $password     = md5(trim($_POST['password']));

        // gem login-info i cookie, hvis valgt
        if (isset($_POST['gem_info'])) {
            setcookie("login[brugernavn]", $brugernavn, time()+60*60*24*365, "/", server_addr);
            setcookie("login[password]", $password, time()+60*60*24*365, "/", server_addr);
        }

        $login = new login();
        $login->brugernavn = $brugernavn;
        $login->password = $password;
        $login = $login->loginMedForm();
        if ($login == 0) {
            $fejl = "Fejl i brugernavnet";
        } else if ($login == 1) {
            $fejl = "Fejl i passwordet";
        } else if ($login == 2) {
            $fejl = "Du blev logget ind";
            header("Location: http://" . SERVER . "/admin/");
// Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /sti/til/class.mysql.php:305) in /sti/til/login.php on line 33
// linje 305 er filen sidste (tomme) linje
        }
// login med cookies
else if (isset($_COOKIE['login']['brugernavn'],$_COOKIE['login']['password'])) {
    $login = new login();
    $login->brugernavn = $_COOKIE['login']['brugernavn'];
    $login->password = $_COOKIE['login']['password'];
    $login->loginMedCookie();
}

include_once(INCLUDES . "hoved_top.inc");
include_once(INCLUDES . "hoved_bund.inc");
include_once("submenu.inc");

?>

<div class="login_form">

<?php
if (isset($fejl)) {
    echo '<span id="fejl" style="color:red;">* ' . $fejl . '</span><br /><br />';
}
?>

    <form action="<?=$_SERVER['PHP_SELF']?>" method="post">
        <label for="brugernavn">Brugernavn:</label> <input name="brugernavn" id="brugernavn" type="text" value="<?=$_REQUEST['brugernavn']?>" /><br />
        <label for="password">Password:</label> <input name="password" id="password" type="password" /><br />
        <label for="gem_info">Gem information:</label> <input type="checkbox" name="gem_info" id="gem_info" title="Gem information" /><br />
        <input type="submit" name="login" value="Login" />
    </form>
</div>

<?php
include_once(INCLUDES . "fod.inc");
?>

----------------------------------------

class.login.php:

<?php
include_once("class.sql_manager.php");

class login {
    var $brugernavn;
    var $password;

    /**
    * Forsøger at logge ind via en cookie
    * Returnerer adminrolle hvis login lykkes, ellers null.
    */
    function loginMedCookie() {
        $sql_mngr = new sql_manager();
        $sql = $sql_mngr->forbered_sql($sql_mngr->tjek_login_og_hent_admin_rolle, $this->brugernavn, $this->password);
        $res = $sql_mngr->sql_select($sql);
        if (is_string($res)) {
            $_SESSION['adminrolle'] = $res;
            $_SESSION['brugernavn'] = $_COOKIE['login']['brugernavn'];
        }
        return;
    }

    /**
    * Logger ind via formen, tjekker loginoplysninger, og finder adminrolle
    * Returnerer 0, 1 eller 2, hhv. hvis brugernavnet ikke eksisterer, forkert password, eller succesfuldt login.
    */
    function loginMedForm() {
        $sql_mngr = new sql_manager();
        $sql = $sql_mngr->forbered_sql($sql_mngr->hent_bruger_info, $this->brugernavn);
        $res1 = $sql_mngr->udfoer_sql_returner_assoc_array($sql);
        if ($res1[0]['username'] != $this->brugernavn) {
            // brugernavnet findes ikke
            return 0;
        } else if ($res1[0]['password'] != $this->password) {
            // forkert password
            $_SESSION['brugernavn'] = $this->brugernavn;
            return 1;
        } else {
            // finder og gemmer adminrolle
            $sql = $sql_mngr->forbered_sql($sql_mngr->hent_admin_rolle, $res1[0]['id']);
            $res2 = $sql_mngr->udfoer_sql_returner_assoc_array($sql);
            $_SESSION['adminrolle'] = $res2[0]['rolle'];
            $_SESSION['brugernavn'] = $this->brugernavn;
            return 2;
        }
?>
Avatar billede sukos Juniormester
12. november 2004 - 13:00 #1
Mellemrum, "tom luft", linieskift, før du starter med <?php og efter du slutter med ?> kan opfattes som output.

og ved ikke, men denne

/**
    * Logger ind via formen, tjekker loginoplysninger, og finder adminrolle
    * Returnerer 0, 1 eller 2, hhv. hvis brugernavnet ikke eksisterer, forkert password, eller succesfuldt login.
    */

ville jeg lave til

/*
    * Logger ind via formen, tjekker loginoplysninger, og finder adminrolle
    * Returnerer 0, 1 eller 2, hhv. hvis brugernavnet ikke eksisterer, forkert password, eller succesfuldt login.
    */
Avatar billede asdffdsa Nybegynder
12. november 2004 - 13:15 #2
Skyldes ikke whitespace :(
Hvorfor ikke /** ?
Avatar billede sukos Juniormester
12. november 2004 - 13:41 #3
Fordi /* betyder jo "her starter kommentar"
Og for at være på den sikre side, så kun /*

Men tjek også for luft i class.sql_manager.php
Men hvad gør din $fejl ???
Avatar billede asdffdsa Nybegynder
12. november 2004 - 14:06 #4
Skulle jo gerne med i doc'en :) Men - nu sagde jeg nok det ikke skyldtes whitespace; cvs-update -> whitespace. Doh.
Smider du lige et svar? :) Og tak for hjælpen.
Avatar billede sukos Juniormester
13. november 2004 - 09:40 #5
Ja, selvf. (det med $fejl) :O(
Og et svar! :O)