Avatar billede lem Nybegynder
12. november 2004 - 12:47 Der er 21 kommentarer

Lidt hjælp til OSX.

Jeg har en Quick Silver G4 med OS 10.3 og OS 9.22 Har netop lige købt en printer HP Photosmart 7760 og en extern firewire harddisk Maxtor 200 GB. Harddisken er formateret på PC i NTFS (partioneret)og printeren bruger jeg også på min pc (xp professionel). Nu vil jeg gerne også kunne bruge begge på min Mac. Vedr. harddisken: Men når jeg tilslutter Maxtor oplyses der at: Du har indsat en disk som ikke indeholder nogen enheder, som Mac OSX kan læse. Klik på ignorer for at fortsætte med den indsatte disk. Men der sker intet derefter. Vedr. printeren: Troede at man kunne foretage "plug & play" i OSX, men der sker intet. Måske der i samme moment er nogen der kan fortælle mig hvordan jeg laver et netværk de 2 imellem. Har en linksys router. På forhånd tusind tak. Point evt. til deling 60 point for hvert spørgsmål.
Avatar billede Spotgun Seniormester
12. november 2004 - 13:23 #1
Prøv at find driver-cd'en frem til printeren, der burde være en OSX-driver på cd'en. Jeg har før oplevet at man skulle installere driveren, før den kunne se printeren ordentlig på OSX.

Netværket burde være relativt nemt at sætte op. Sæt shares og brugere op som sædvanligt på pc'en, og forbind dig til den fra mac'en vha æble+k. Indtast "smb://" og din ip-adresse på pc'en, så skulle du kunne komme på, og se de shares der findes.

Mht. harddisken, så har jeg en kammerat der kører med samme setup. Så vidt jeg husker så skal harddisken være formatteret som NTFS for at det virker på både mac og pc.

Checker lige op på nogle af tingene og tester dem af, for at være helt sikker!
Avatar billede Spotgun Seniormester
12. november 2004 - 13:27 #2
Ang. netværket, så virker det fint som jeg har beskrevet. Har lige testet det mellem OSX 10.3 og WinXP Pro.

Venter lige på svar fra min kammerat omkring den eksterne harddisk.
Avatar billede Spotgun Seniormester
12. november 2004 - 13:32 #3
Ang. harddisken, så virker det perfekt, hvis den er formatteret som NTFS. Data kan uden problemer ses på både Mac og PC.

Printeren kan jeg af gode grunde ikke sige noget om, men driver-cd'en burde være et oplagt sted at starte.
Avatar billede Spotgun Seniormester
12. november 2004 - 13:36 #4
Hvis din harddisk er formatteret som FAT32, så burde det være muligt at konvertere til NTFS uden datatab, ved at koble den på pc'en og køre følgende kommando fra en kommando-prompt.

convert x: /FS:NTFS

X: er selvfølgelig drevbogstaver for din partition på disken.
Avatar billede Spotgun Seniormester
12. november 2004 - 13:37 #5
Vær dog opmærksom på, at man ikke kan konvertere tilbage igen!
Avatar billede lem Nybegynder
12. november 2004 - 16:10 #6
Harddisken er formatteret som NTFS, hva' så?
Der fulgte desværre ikke nogen cd med printeren og hver gang jeg prøver at downloade software fra http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/softwareCategory?product=305375&lang=en&cc=us&lc=en&dlc=en&
går den i stå lige inden den er downloadet færdigt, jeg kan sagtens downloade OSX driveren til pc'en, men kan så ikke bruge den på mac'en da den laver sig om til et eller andet (har pc icon)!
Netværket er jeg desværre ikke helt med på, da jeg bestemt ikke er en ørn til at sætte hverken den ene eller den anden op til det, så hvis du gider være venlig at beskrive mere udførlig vil jeg være taknemmelig. Lars
Avatar billede lem Nybegynder
14. november 2004 - 21:27 #7
Kom jeg til at give dig point før jeg var parat dertil?? Håber nu alligevel på at få de 3 spørgsmål besvaret, trods min bummert!
Avatar billede Spotgun Seniormester
14. november 2004 - 22:58 #8
Der er ikke givet point endnu.

Mht. opsætning af netværk på din PC, så kig rundt her på eksperten, der er masser af spørgsmål og sikkert også en artikel eller to, der forklarer hvordan det skal gøres.

Jeg kigger lige på hvordan du får løst driver-problemet imorgen engang...
Avatar billede lem Nybegynder
14. november 2004 - 23:27 #9
Tak det vil jeg se frem til. Måske du også har en løsning på Harddisk problemet, der er formateret i NTFS. Jeg kigger lidt rundt, men vil selvfølgelig være mest taknemmelig for en samlet udførelse her.
Avatar billede Spotgun Seniormester
15. november 2004 - 08:13 #10
Jeg kan ikke rigtigt se at der skulle være problemer med harddisken. Jeg prøvede at tage en 200gb lacie firewire-disk, formatterede den som NTFS på pc'en, smed noget data på den. Koblede den fra pc'en, satte den på en mac med OSX 10.3 og vupti så dukkede disken op på skrivebordet, hvor jeg kunne se alt data.
Avatar billede lem Nybegynder
15. november 2004 - 14:54 #11
OK, men så ved du ikke hvad det betyder, når Mac'en skriver at den ikke kan finde  nogen enheder MacOSX kan læse?
Avatar billede Spotgun Seniormester
15. november 2004 - 14:58 #12
Ikke umiddelbart, jeg kan ikke genskabe dit problem her...
Avatar billede lem Nybegynder
15. november 2004 - 15:32 #13
Burde Mac OSX kunne se Harddisken, uden at der behøver at blive installeret driver til maxtor/harddisken?
Avatar billede Spotgun Seniormester
15. november 2004 - 15:50 #14
Ja, for den kører vel via firewire stikket, ikke? Jeg har i hvert fald ikke oplevet nogle firewire-harddisks der har krævet installation af driver på OSX.

Du er 100% sikker på at din eksterne disks partition er formatteret som NTFS, ikke?
Avatar billede lem Nybegynder
15. november 2004 - 15:59 #15
Jo, den kører gennem firewire port og den er NTFS formatteret, begge partioner! Under "properties" står der "File system "NTFS", så den skulle vel være go' nok, ik'?
Avatar billede Spotgun Seniormester
15. november 2004 - 16:17 #16
Jo, det skulle jeg mene... Meget mystisk at det ikke virker. Inden du begyndte på alt det her, var disken så formatteret som FAT32, eller hvad?
Avatar billede lem Nybegynder
15. november 2004 - 16:24 #17
Jep, den blev partioneret, hvor jeg kunne se den ene partition på Mac'en (FAT32) og begge partioner på PC'en, men så stod harddisken af og der var en del besvær med at få den op at køre igen. Men det lykkedes og nu virker den fint på PC'en men ikke på Mac'en!!
Øhhh, må jeg stille dig et tillægs spørgsmål? Har du en ide om hvilket internt dvd drev jeg skal købe til min Mac, gerne et dvd brænde drev? Jeg skal nok være gavmild med point....
Avatar billede Spotgun Seniormester
15. november 2004 - 17:27 #18
En stor del af de fleste IDE-baserede dvd-brændere der kan fås til PC, virker også på mac, så find bare en eller anden tilfældig model, og hør forhandleren ad om den også virker til mac. Ved han ikke noget om det, så prøv at skrive navnet og produktnummer på drevet her, så skal vi såmænd nok finde ud af det.

Mht. netværk, hvordan ser dit nuværende setup ud? Er begge maskiner på internettet på samme tid?
Avatar billede lem Nybegynder
15. november 2004 - 21:58 #19
Jeg checker en brænder ud, kunne være du havde et forslag. Jep, de er begge på internettet på samme tid, gennem en Linksys router.
Avatar billede Spotgun Seniormester
15. november 2004 - 22:10 #20
Okay - siden du skriver at du ikke har det vilde forstand på netværk, så går jeg ud fra at du kører vha DHCP, ikke?

Prøv lige fra din PC at gå ud i en kommando-prompt (gå ned i kør, skriv "cmd" og tryk ok. Her skriver du "ipconfig /all". Her får du en liste over hvilken ip-adresse, subnet, gateway og dns-server(e) din pc er sat op til.

Dem skal du ha' sat permanent ind i din tcp/ip-opsætning på pc'en. Herefter skal mac'en sættes op nøjagtigt magen til - dog med en anden IP-adresse. Bare vælg en adresse der er en højere til sidst.

F.eks. hvis din pc's ip-adresse er 192.168.1.5, så sæt mac'ens ip-adresse til 192.168.1.6. Resten er ens for de to maskiner.

Når det er gjort (maskinerne skal evt. genstartes), så skal du ha' delt en mappe på din pc. Derefter burde du fra din mac kunne trykke æble+k, og skrive "smb://" efterfulgt af din pc's ip-adresse ind i feltet og oprette forbindelse mellem de to. Du skal højest sandsynligt nu angive et brugernavn og password. Prøv i første omgang med det brugernavn/password du normalt logger på din pc med. Du skulle nu få en liste over de delte mapper der måtte findes på din pc, og burde kunne hente og smide filer som det passer dig.
Avatar billede lem Nybegynder
15. november 2004 - 22:24 #21
Sorry Spotgun, du mistede mig allerede på den første linie........DHCP?