Avatar billede noerdar-dilling Nybegynder
11. november 2004 - 20:28 Der er 1 kommentar og
1 løsning

Angående PHPMYADMIN med opsætning af ralations feature

Jeg har det problem at jeg ikke kan få PHPMYADMIN til at aktiverer den feature der gør det muligt at arbejde med Foreigns keys, altså at der er nogle værdier i en tabel der bliver repræsenteret automatisk i en anden tabel som en foreign key. Jeg har prøvet at følge denne vejledning men PHPMyadmin bliver ved med at sige at denne feature ikke er aktiveret.

http://thedesignspace.net/MT2archives/000043.php

Jeg bruger MySQL version 4.0 men jeg ved ikke om man skal have en version der er højerer for at det virker f.eks. 4.2 eller 4.1, Håber der er nogle der kan hjælpe mig med at få sat det op

Hilsen Christian.
PS. Svarer først imorgen men skriv bare nogle forslag til hvad jeg kabn gøre
Avatar billede brianman Nybegynder
14. november 2004 - 01:38 #1
De features der bliver snakket om i den artikel er rimelig godt beskrevet i dokumentation til phpMyAdmin..

Først skal du sørge for at du har de tabeller den skal bruge oprettet i databasen. Evt. oprette en seperat database blot til formålet, hvis du har adgang til dette.

Hvis det er din egen server etc. kan dette hurtigt og nemt gøres med den SQL fil der ligger i "scripts" mappen. Det er en god idé lige at se om alle ting (brugernavn, databasenavn, og hostnavn) er korrekte.
``create_tables.sql´´ er til MySQL version < 4.1.2
``create_tables_mysql_4_1_2+.sql´´ er til MySQL version => 4.1.2

Når de tabeller er oprettet, og kontrolbrugeren (den bruger der i MySQL skal have rettigheder til at skrive og læse fra disse tabeller) givet rettigheder (skulle ske automatisk i den SQL fil der evt. er blevet importeret), kan du gå videre med at rette din ``config.inc.php´´ fil til.

Den er også rimelig hurtig at rette til da kommentarerne allerede skriver hvad der skal stå.
Hvis du har brugt standardindstillingerne i SQL filen er disse de relevante felter der skal være sat rigtigt i din ``config.inc.php´´ fil:
``
$cfg['Servers'][$i]['controluser']  = 'pma';
$cfg['Servers'][$i]['controlpass']  = '';
$cfg['Servers'][$i]['pmadb']        = 'phpmyadmin';
$cfg['Servers'][$i]['bookmarktable'] = 'pma_bookmark';
$cfg['Servers'][$i]['relation']      = 'pma_relation';
$cfg['Servers'][$i]['table_info']    = 'pma_table_info';
$cfg['Servers'][$i]['table_coords']  = 'pma_table_coords';
$cfg['Servers'][$i]['pdf_pages']    = 'pma_pdf_pages';
$cfg['Servers'][$i]['column_info']  = 'pma_column_info';
$cfg['Servers'][$i]['history']      = 'pma_history';
´´

Det er ikke rigtig håndtering af fremmednøgler, da der ikke er support for dette i MySQL endnu, men det er en løsning man kan lade sig nøjes med hvis man bruger MySQL og phpMyAdmin.

Håber du kan bruge min første løsning her på Eksperten ;)
Avatar billede noerdar-dilling Nybegynder
16. november 2004 - 14:03 #2
Svar