Avatar billede mekawi Nybegynder
11. november 2004 - 15:35 Der er 7 kommentarer og
4 løsninger

DNS problem?

Hej alle
Jeg har lidt af et problem. Jeg bruger ColdFusion og skal have lagt en masse Scheduled Tasks ind. Problemet er at min 2003 server ikke kan finde "sig selv". Jeg har 3 websites liggende på serveren (1 domæne og 2 underdomæner) alle som bruger host headers.

Jeg har en PIX stående foran serveren, ved ikke om det skulle ha noget at sige?

Jeg har tilføjet en Host(A) record i min DNS (www , min eksterne ip), men det hjælper ikke, jeg kan ikke få fat i mit site med en almindelig browser.

Tak på forhånd!!!!!

Kim
Avatar billede holmus Nybegynder
11. november 2004 - 15:48 #1
Du skal huske at der kan opstå problemer, hvis dine interne clienter skal kunne se noget, skal de have det interne ip-nummer, ellers skal du lave en nat internt fra mellem det eksterne de får at vide de skal bruge over imod det interne de reelt skal benytte sig af! :)

/holmus
Avatar billede mekawi Nybegynder
11. november 2004 - 16:01 #2
Jeg har ikke nogen interne brugere, det er en ren Domain/Web/SQL Server. Hvis jeg ikke skulle bruge Scheduled Tasks fra ColdFusion ville dette problem være ligemeget, men CF er afhængigt af at kunne http-kalde de planlagte scripts...
Avatar billede holmus Nybegynder
11. november 2004 - 16:16 #3
Jeps, men så skal du også sørge for at din server kan resolve dens egne ipadresser, det kan du typisk ikke igennem en PIX.

Alternativt kan du manuelt lave ændringer i din hosts fil (c:\windows\system32\drivers\etc\hosts) - hvor du skriver dem ind, med Ip nummer et enkelt Tab, og herefter det fysiske navn. - det vil næsten sikker hjælpe dig! :)

/holmus
Avatar billede mekawi Nybegynder
11. november 2004 - 16:34 #4
Ok, skal jeg i hosts-filen skrive www.blablabla.dk eller bare blablabla.dk?
Kan jeg konfigurere min PIX til at kunne resolve adresserne?
Avatar billede holmus Nybegynder
11. november 2004 - 16:49 #5
Du skal i din host fil skrive det samme som der står i hostheaderen, altså står der blablabla.dk i hostheaderen så kan du også skrive dette. Er det meningen at der kun skal svares på eks. bla.blablabla.dk så skriver du det i host filen!

Ja, du kan godt konfigge din PIX til det, men jeg ved personligt ikke hvordan - umiddelbart vil det være en routnings protokol du skal sætte op, men hvis du ikke har vildt megen viden om PIX'en, så kør med host løsningen... Den er ligetil, og vedrører kun din konkrete server! :)

/holmus
Avatar billede mekawi Nybegynder
11. november 2004 - 17:00 #6
Jeg har ændret hosts-filen, det virker stadig ikke. Skal jeg fjerne www-recorden i DNS'en?
Avatar billede holmus Nybegynder
12. november 2004 - 00:36 #7
Prøv lige at fyr følgende commando af i en dos prompt;
ipconfig /flushdns

og så se om det ipnummer du får fra et simpelt ping er maskinen's eget interne ip nummer, hvis ikke, får den ikke læst i dine hostfiler, eller også har du ved en fejl fået skrevet det forkerte ipnummer...

Logikken med LAN er at maskiner vil altid først læse i host filen, hvis den finder noget der, er det fint - gør den ikke vil den gå videre til sin WINS server (hvis en slige er til stede), derefter vil den forsøge på sin DNS server, svarer prim dns ikke, vil den gå til sek. dns. Hvis DNS ikke kender noget til domænet vil den spørge den næste dns server i rækken - eller hvad du har sat den op til...

Men PC'en vil altså altid starte i hostfilen!

/holmus
Avatar billede squashguy Nybegynder
12. november 2004 - 12:44 #8
holmus, det er rigtig nok hvad du siger, den vil altid kigge i hosts-filen først. Derfor vil det heller ingen forskel gøre, at flushe dns-cachen :)
Avatar billede mekawi Nybegynder
12. november 2004 - 12:48 #9
Haps, så virker det! Men jeg skulle skrive min interne ip i Hosts-filen, ikke min eksterne (men det er jo klart). Tak for hjælpen!

Udover det er du velkommen til at kigge på siden http://www.netlampen.dk. Den åbner først på mandag, indtil videre er der password på.
Avatar billede holmus Nybegynder
12. november 2004 - 13:24 #10
Dejligt at høre! :)

Til en anden gang - så husk altid, at køre med det interne ipnummer i hostfiler hvis du har valgmuligheden! :) - det er selvfølgeligt også muligt at sætte et hvilket som helst eksternt ip nummer ind! :)

/holmus
Avatar billede mekawi Nybegynder
12. november 2004 - 14:20 #11
Tak skal du ha' Holmus. Hvis du skulle ha brug for en dygtig webprogrammør til noget, så kontakt mig endelig. km@ipoint.dk

Kim