Avatar billede benjif Nybegynder
11. november 2004 - 15:26 Der er 12 kommentarer

SOAP encodning

Jeg har en webservice som er skrevet i .NET den vil jeg gerne have adgang til i java applet jeg har fået lavet en applet som gør brug af webservicen, men når jeg modtager special karakter bliver og sender special karakter, bliver de ikke fortolket rigtigt.
Hvordan encoder og decoder jeg min special karakter som bliver modtaget og sendt?
Avatar billede arne_v Ekspert
11. november 2004 - 15:29 #1
Client og server skal vel bare være enige om encoding.¨ISO-8859-1 eller UTF-8.

Hvis du forklarer lidt mere om hvordan din kode ser ud på Java siden
og hvordan resulatet ser forkert ud, så kan vi sikkert hjælpe.
Avatar billede benjif Nybegynder
11. november 2004 - 16:03 #2
hvis jeg kigger på wsdl filen kan jeg se at kodningen er UTF-8.
<?xml version="1.0" encoding="utf-8" ?>

Jeg har gjort det at jeg har prøvet at encode med :
UrlEncoder.encode("æøåæ","UTF-8")
men når jeg har tastet et æ ind er det encoded til %C3%A6 men hvis jeg går ind og viser de data der ligger bliver det vist på samme måde i webservicen
Avatar billede arne_v Ekspert
11. november 2004 - 16:27 #3
æ = %C3%A6 lyder rigtig for URL encode med UTF-8 !

Hvis du decoder og udskriver bliver det vel også vist rigtigt ?

Hvis det bliver vist som 2 tegn, så er det fordi at det bliver fortolket som
ISO-8859-1.
Avatar billede benjif Nybegynder
11. november 2004 - 16:30 #4
oki hvis jeg går ind og hiver fat i webservicen i exploren bliver det stadig vist som %C3%A6, men hvis jeg tilføjer data der med æøå bliver det vist fint nok
Avatar billede arne_v Ekspert
11. november 2004 - 16:33 #5
Jeg tror altså du bliver nødt til at forklare/vise lidt mere.

Det er svært at gætte på hvad der går galt udfra de foreliggende oplysninger.
Avatar billede arne_v Ekspert
12. december 2004 - 20:28 #6
Kommet videre ?
Avatar billede benjif Nybegynder
14. december 2004 - 19:43 #7
ja det er jeg, jeg har fået det til at virke jeg har bare ikke haft internet det sidste lange stykke tid så jeg har glemt alt om dette spg.
Avatar billede arne_v Ekspert
12. januar 2005 - 22:46 #8
Når du har fået det til at virke så skulel du nok lukke dette spørgsmål.
Avatar billede benjif Nybegynder
15. januar 2005 - 13:38 #9
hvordan gør man det
Avatar billede arne_v Ekspert
15. januar 2005 - 15:21 #10
Du ligger selv et svar og accepterer det
Avatar billede arne_v Ekspert
15. januar 2005 - 15:21 #11
Og skriver evt. løsningen til glæde for dem som søger sig frem til tråden
her fordi de har det samme problem.
Avatar billede benjif Nybegynder
15. januar 2005 - 18:37 #12
Jeg fandt vist ikke rigtig en løsning men lod java generere wrapper classer ud fra webservicen så var der ingen problemer