Avatar billede flashlearner Nybegynder
11. november 2004 - 09:32 Der er 12 kommentarer

Tvinge lag øverst

Hvordan kan jeg tvinge et lag til at ligge øverst i Flash?
Avatar billede ask-m Nybegynder
11. november 2004 - 09:40 #1
ved at lave et movieclip on the fly i et "højtliggende" lag og så 'swapDepth' eller ved at give det pågældende movieClip et 'linkage'-navn i library'et og så attache det til et "højtliggende" lag i timeline'n når du skal bruge det.

Ask-M
Avatar billede rohaje Nybegynder
11. november 2004 - 09:48 #2
du kan også bare

mit_mc.swapDepths(_root.getNextHighestDepth());
Avatar billede rohaje Nybegynder
11. november 2004 - 09:57 #3
Du spurte om du kunne tvinge et lag øverts, det kan du ikke, men du kan tvinge et movieClip

swapDepths behøver ikke to movieClips som navnet elers antyder. du kan også swap'e til et tal. Vær opmærksom på at hvis der ligger noget i den Depths du swap'er til i forvejen, bliver det slettet. En måde at undgå dette kan være at bruge getNextHighestDepth(), der finder den øverste frie depth

mvh

Robert
Avatar billede flashlearner Nybegynder
11. november 2004 - 09:57 #4
Er nybegynder, så du må lige hjælpe: Præcis hvor skal

mit_mc.swapDepths(_root.getNextHighestDepth());

sættes ind? Hvad er det linien helt præcist gør?
Avatar billede rohaje Nybegynder
11. november 2004 - 10:04 #5
koden kan sættes på en knap eller i tidslinien eller i en function.

mit_mc er instance name for det movieClippet du vil flytte øverst

swapDepths flytter movieClippets depth.

_root.getNextHighestDepth() finder den øverste frie depth i hoved-tidslinien.

en knap kunne have følgende kode:

on (release) {
_root.mit_mc.swapDepths(_root.getNextHighestDepth());
}

eller i en keyframe i en tidslinie

_root.mit_mc.swapDepths(_root.getNextHighestDepth());
Avatar billede rohaje Nybegynder
11. november 2004 - 10:06 #6
ellers må du fortælle lidt mere om hvad du konkret skal bruge det til :)
Avatar billede rohaje Nybegynder
11. november 2004 - 10:09 #7
getNextHighestDepth(), virker vist kun mx 2004, ved ikke hvilken version du bruger
Avatar billede flashlearner Nybegynder
11. november 2004 - 10:26 #8
Problemet er helt præcist, at jeg har hentet en menu på Flashkit på flg. link

http://www.flashkit.com/movies/Interfaces/Menus/hierarch-Falcao-8032/index.php

Den har jeg så smidt ind i min egen flashfil, og det er så her, jeg har problemer med at lægge noget oven på den. Ideen er at placere en kasse ovenpå og gøre den gennemsigtig, så det ser ud som om menuen fader ind. Men det virker som om menuen yvinger sig selv øverst???
Avatar billede rohaje Nybegynder
11. november 2004 - 10:47 #9
klik på movieClippet der skal ligge ovenpå

og paste den her kode i action panelet:

onClipEvent (load) {
    this.swapDepths(1000);
    function fadeing() {
        _alpha += (0-_alpha)/4;
        if (Math.round(_alpha) == 0) {
            onEnterFrame = false;
            _visible = false;
        }
    onEnterFrame = fadeing;
}
Avatar billede rohaje Nybegynder
11. november 2004 - 10:52 #10
Det grafik du lægger på "manuelt" i keyframes, vil have depths værdier der er under 0. Når du duplikere bruger man som regel depths over 0, for ikke at slette noget af det eksisterende.
Avatar billede flashlearner Nybegynder
11. november 2004 - 11:00 #11
Perfekt. Stor tak - sender du det lige som et svar.
Avatar billede rohaje Nybegynder
11. november 2004 - 11:03 #12
et svar :)