Avatar billede nielsbrinch Nybegynder
10. november 2004 - 09:55 Der er 26 kommentarer og
1 løsning

Tæl antal forekomster af noder med værdien "true"

Jeg har tre værdier, som kan være enten 'true' eller 'false'. I min xslt laver jeg en td som skal have et colspan, der svarer til antallet af gange der står 'true' i disse 3 værdier.

<showUniqueVisitors>
    <type>System.Boolean</type>
    <boolean>true</boolean>
</showUniqueVisitors>
<showSessions>
    <type>System.Boolean</type>
    <boolean>false</boolean>
</showSessions>
<showPageViews>
    <type>System.Boolean</type>
    <boolean>true</boolean>
</showPageViews>

I ovenstående eksempel ville jeg skulle have tallet '2' til at stå i mit colspan.

Hvordan tæller jeg rigtigst antallet af 'true' sammen og lægger dem i en variabel, så jeg kan bruge dem i min td?
Avatar billede atoft Nybegynder
10. november 2004 - 09:58 #1
Prøv med en <xsl:value-of="count(//boolean ='true')" />
Avatar billede atoft Nybegynder
10. november 2004 - 09:59 #2
og hvis det er en variabel
<xsl:variable name="tel" select="count(//boolean ='true')" />
Avatar billede nielsbrinch Nybegynder
10. november 2004 - 10:33 #3
Tak for det hurtige svar.

De tre noder, showUniqueVisitors, showSessions og showPageViews ligger i en stor xml-fil, med masser af værdier omkring sig, så der er risiko for at lige præcis den metode, giver forkerte resultater.

Kan du isolere det til de 3 noder?
Avatar billede atoft Nybegynder
10. november 2004 - 10:37 #4
prøv med en

<xsl:value-of="count(//showUniqueVisitors/boolean ='true') | ////showSessions/boolean ='true')/boolean ='true') |//showPageViews/boolean ='true')" />
Avatar billede atoft Nybegynder
10. november 2004 - 10:38 #5
Det smuttede med copy/paste

<xsl:value-of="count(//showUniqueVisitors/boolean ='true') | //showSessions/boolean ='true') | //showPageViews/boolean ='true')" />
Avatar billede nielsbrinch Nybegynder
10. november 2004 - 10:45 #6
Det ser helt rigtigt ud. Desværre æder parseren det ikke ...

Message: 'count(//showUniqueVisitors/boolean ='true') | //showSessions/boolean ='true') | //showPageViews/boolean ='true')' is an invalid XPath expression.

Min kode ser sådan ud:

<xsl:variable name="resultNumber" select="count(//showUniqueVisitors/boolean ='true') | //showSessions/boolean ='true') | //showPageViews/boolean ='true')" />

<td title="{.}" nowrap="nowrap" colspan="{$resultNumber}" class="xsltTableTitle" style="border-left: 1px solid #000000;">
Avatar billede nielsbrinch Nybegynder
10. november 2004 - 10:47 #7
og parseren fortæller det også lidt mere præcist:

Message: The argument to function 'count' in 'count(//showUniqueVisitors/boolean ='true') | //showSessions/boolean ='true') | //showPageViews/boolean ='true')' cannot be converted to nodeset.
Avatar billede nielsbrinch Nybegynder
10. november 2004 - 10:57 #8
Den siger det også hvis jeg bare bruger
<xsl:variable name="resultNumber" select="count(//boolean ='true')" />

men ikke hvis jeg slet ikke skriver linjen - så det ER altså den der er galt på den.
Avatar billede nielsbrinch Nybegynder
10. november 2004 - 11:12 #9
Efter at have fedtet lidt rundt med det, fandt jeg ud af at følgende virker:
count(//boolean[. = 'true'])
Avatar billede nielsbrinch Nybegynder
10. november 2004 - 11:15 #10
Så er det bare at hitte ud af hvordan jeg får den delt ud på de 3 isolerede noder.

Message: 'count(//showUniqueVisitors/boolean[. ='true']) | //showSessions/boolean[. = 'true']) | //showPageViews/boolean[. = 'true'])' is an invalid XPath expression.
Avatar billede atoft Nybegynder
10. november 2004 - 12:01 #11
dur dette ikke?

<xsl:value-of="count(//showUniqueVisitors/boolean ='true' | //showSessions/boolean ='true' | //showPageViews/boolean ='true')" />
Avatar billede nielsbrinch Nybegynder
10. november 2004 - 12:30 #12
Nej, den dur slet ikke, da det er forkert syntaks. Men hvis jeg skriver den med en mere rigtig syntaks (hvor xpath'en er inde i en select) giver det stadig fejl:

<xsl:value-of select="count(//showUniqueVisitors/boolean ='true' | //showSessions/boolean ='true' | //showPageViews/boolean ='true')"/>
Avatar billede atoft Nybegynder
10. november 2004 - 14:09 #13
Ja der var en lille syntax fejl.

Men hvad er fejl meddelelsen?
Avatar billede atoft Nybegynder
10. november 2004 - 14:15 #14
Jeg har haft rod i mine parenteser. Dette her bør altså virke

<xsl:value-of="count(//showUniqueVisitors/boolean ='true' | //showSessions/boolean ='true' | //showPageViews/boolean ='true')" />
Avatar billede atoft Nybegynder
10. november 2004 - 14:20 #15
Hvis det ikke virker nu, vil jeg gerne se koden.
Avatar billede nielsbrinch Nybegynder
10. november 2004 - 14:21 #16
Den linje du skriver, vil parseren i XMLSpy slet ikke godkende, da selve nodesættet skal være i en "select" efter value-of.

Hvis jeg skriver følgende
<xsl:value-of select="count(//showUniqueVisitors/boolean ='true' | //showSessions/boolean ='true' | //showPageViews/boolean ='true')" />

kommer den med følgende fejlbesked:

Message: The expression passed to this method should result in a NodeSet.
Avatar billede atoft Nybegynder
10. november 2004 - 14:28 #17
Ups er blevet lidt rusten.
<xsl:value-of select="count(//showUniqueVisitors[boolean ='true'] | //showSessions[boolean ='true'] | //showPageViews[boolean ='true']" />
Avatar billede nielsbrinch Nybegynder
10. november 2004 - 14:28 #18
Metoden der omtales er count() og det den ikke mener giver et NodeSet er
//showUniqueVisitors/boolean ='true' | //showSessions/boolean ='true' | //showPageViews/boolean ='true'
Avatar billede nielsbrinch Nybegynder
10. november 2004 - 14:30 #19
Ok, jeg har indsat den seneste linje. Og her er den nye fejl:

Message: 'count(//showUniqueVisitors[boolean ='true'] | //showSessions[boolean ='true'] | //showPageViews[boolean ='true']' has an invalid token.
Avatar billede atoft Nybegynder
10. november 2004 - 14:33 #20
Avatar billede nielsbrinch Nybegynder
10. november 2004 - 14:36 #21
Ja, det ser ud som om du har givet mig det helt rigtige ...
Avatar billede nielsbrinch Nybegynder
10. november 2004 - 14:38 #22
Nej ...

Man kan tilsyneladende kun lave | mellem to værdier - hvis jeg bruger følgende virker det:

count(//showUniqueVisitors[boolean ='true'] | //showSessions[boolean ='true'])

(men så mangler jeg den tredje værdi)
Avatar billede nielsbrinch Nybegynder
10. november 2004 - 14:40 #23
Følgende ser ud til at være løsningen...

<xsl:value-of select="count(//showUniqueVisitors[boolean ='true']) + count(//showPageViews[boolean ='true']) + count(//showSessions[boolean ='true'])" />
Avatar billede atoft Nybegynder
10. november 2004 - 14:45 #24
jeg troede at man kunne blive ved med |

så må det jo blive

<xsl:value-of select="count(//*[name() = 'showUniqueVisitors' or name()= 'showSessions' or name()='showPageViews']/[boolean ='true'] />

måske kan //* laves om til /* det afhænger af det samlede xml documents struktur. Det ville nemlig være noget billigere.
Avatar billede atoft Nybegynder
10. november 2004 - 14:47 #25
Ingen tvivl om at din løsninger er billigere (læs: hurtigere)
Avatar billede nielsbrinch Nybegynder
10. november 2004 - 14:47 #26
Mange tak for din tid.
Avatar billede atoft Nybegynder
10. november 2004 - 14:47 #27
Det var så lidt.