Avatar billede jms_nork Nybegynder
09. november 2004 - 12:59 Der er 2 kommentarer

Danske tegn i terminal (mac osx)

Jeg kan ikke skrive danske tegn (æøå) i terminalen (mac osx) og desuden brokker min restrospect(backup program) sig over filnavne med æøå. Hvad gør jeg ved det ?
Avatar billede tued Nybegynder
22. november 2004 - 08:40 #1
Har du valgt dansk som hovedsprog ???
Hvis den er sat til engelsk eller noget andet kan det godt give problemmer.
Det kan gøres under System instillinger/internaltional.
Avatar billede sd8220 Seniormester
28. januar 2006 - 10:56 #2
Hejsa
Det kan også være nødvendigt at ændre terminalens encoding.
Og benytte ls -w for at få de danske tegn vist. Der er også forskel på de forskellige shells behandling af danske tegn - jeg er (var) igang med en anden trår her på eksperten: http://www.eksperten.dk/spm/673204
/Seb