Avatar billede krosser Nybegynder
09. november 2004 - 10:20 Der er 5 kommentarer og
2 løsninger

antal af samme værdi talt op

Hej

Jeg har en kolonne med en masse forskellige talværdier.
Jeg kunne godt tænke mig at man kunne lave en smart funktion som
fortæller mig hvormange gange de enkelte værdier går igen ned igennem kollonnen.

Hvordan gør jeg det ?
Avatar billede b_hansen Novice
09. november 2004 - 10:23 #1
Du skal bruge tæl.hvis() funktionen.

Eksempel: =TÆL.HVIS(A1:A10;1)

Denne tæller alle celler, der har talværdien 1 i området A1 til A10. Hvis der i stedet skal tælles på en tekst, skal der anførselstegn omkring søgeværdien, altså: =TÆL.HVIS(A1:A10;"1")
A
Avatar billede krosser Nybegynder
09. november 2004 - 10:30 #2
Så langt er jeg osse kommet, problemet er at jeg har 7000 poster og jeg ville gerne undgå at selv skulle skrive en fast værdi en.

Altså således at den selv tæller de enkelte antal af værdier sammen og evt. giver mig resultatet ud fra første gang den møder en ny talværdi
Avatar billede b_hansen Novice
09. november 2004 - 10:39 #3
nu findes der givetvis en bedre løsning, men den nemme løsning kunne være at lave en ny kolonne med tæl.hvis(). Den skal i såfald se sådan ud:
=TÆL.HVIS(A$1:A$10;A1)

Den tæller antallet af celler, der har værdien i A1. Denne formel kopierer du så ned gennem dit datasæt i en ny kolonne. På den måde får du en optælling på alle forekomster.
Men husk at sætte dollartegnene i dataområdet!! Ellers ændrer det sig hver gang du kopierer formlen nedad.
Avatar billede krosser Nybegynder
09. november 2004 - 10:47 #4
hej

ok

tak for dine svar, jeg venter lige en times tid for at se om andre har et bud :-) ellers er der points på vej
Avatar billede miko67 Nybegynder
09. november 2004 - 12:16 #5
Ok, her er en lidt besværlig løsning men den giver et "pænt" resultat:
1. sorter kolonne A
2. B1-B7000 skal indeholde formlen: =HVIS(A1=A2;"";A1)
3. copy B1-B7000 og "paste special" ind igen som værdi!
4. nu kan du sortere kolonne B
5. Brug krosser's formel med =TÆL.HVIS(A$1:A$7000;B1)
6. Resultat: en overskuelig række med en sammentælling af hver værdi.
Avatar billede krosser Nybegynder
09. november 2004 - 13:01 #6
Ok tak til jer begge jeg prøver det.

Håber det er ok at jeg deler pointsne mellem jer
Avatar billede miko67 Nybegynder
09. november 2004 - 14:45 #7
det er bare perfekt :)