Avatar billede dc Nybegynder
08. november 2004 - 15:21 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Resultat af sum af x-antal celler i en række men det er bogstaver

Jeg har et sheet hvor der er en nogle celler som indeholder enten et tal eller et bogstav. Jeg ønsker at lave en opsummering af det mest forkomne bogstav eller tal og yderligere hvis der er et F skal det altid være F. Kan man det?
Avatar billede b_hansen Novice
08. november 2004 - 15:28 #1
Nu er opgaveformuleringen ikke helt klar, men en optælling af antallet af forekomster kan klares med funktionen =TÆL.HVIS(område;værdi)
Avatar billede dc Nybegynder
08. november 2004 - 15:46 #2
Jeg kan ikke få det til at virke :(
Avatar billede b_hansen Novice
08. november 2004 - 15:57 #3
Hvis tallene er registreret som tekst (ligesom bogstaverne *S*), skal der anførselstegn omkring værdiangivelsen. Et eksempel: TÆL.HVIS(A1:A4;"a")
Denne formel tæller alle forekomster af A (både store og små) i området A1:A4
Avatar billede bak Seniormester
08. november 2004 - 18:26 #4
denne formel chekker om cellerne indeholder F.
Hvis de gør returneres F.
Hvis ikke findes det bogstav eller tal, der ofterst forekommer.
Formlen er en array-formel og indtastning skal afsluttes med ctrl-shift-enter istedet for bare enter.
Den skal så få tuborgklammer omkring {}
i Eksemplet chekkes B1:K1

=HVIS(ELLER(B1:K1="F");"F";TEGN(HYPPIGST(KODE(B1:K1))))
Avatar billede bak Seniormester
08. november 2004 - 18:29 #5
I en celle ved siden af kan du lave optællingen (hvis du har ovennævte formel i fx O1)
=TÆL.HVIS(B1:K1; O1)
Avatar billede b_hansen Novice
09. november 2004 - 07:43 #6
det anede mig jo nok, at der skulle en bak løsning til for at besvare spørgsmålet fuldstædningt *SS*
Avatar billede dc Nybegynder
09. november 2004 - 08:28 #7
Okay, det vil jeg prøve, men det er en engelsk version jeg bruger, så hvad hedder kommandoerne på engelsk? Tak.
Avatar billede bak Seniormester
09. november 2004 - 08:49 #8
=IF(OR(B1:K1="F");"F";CHAR(MODE(CODE(B1:K1))))

og

=COUNTIF(B1:K1; O1)
Avatar billede dc Nybegynder
09. november 2004 - 09:14 #9
Kom venligst med et svar så I kan få jeres point :o)
Avatar billede b_hansen Novice
09. november 2004 - 09:21 #10
giv pointene til bak. Han kom med den fulde løsning ....... som sædvanlig ;-)
Avatar billede dc Nybegynder
09. november 2004 - 10:29 #11
OK...
BAK -> kom med et svar og få dine velfortjente point.
Avatar billede bak Seniormester
09. november 2004 - 10:57 #12
ok :-)