Avatar billede emiljensen Nybegynder
08. november 2004 - 12:21 Der er 2 kommentarer

Giro-kort hvad kræver det at udsende dem

Hej er ved at lave en hjemmeside hvor der skal være bruger betaling. Udover de normale betalingsmuligheder med betaling over nettet vil jeg gerne kunne gøre det muligt for mine bruger at betale med giro-kort. Men hvordan gør man det rent fysiks. kan i ikke forklare det detaljeret. Jeg regner med at det forgår på denne måde men er ikke sikker

1. første får jeg et cvr nummer
2. Når en brugere bestiller en vare bliver det registreret i en  database
3. Derefter udskriver jeg et giro-kort (med et unikt betalingsnummer så jeg kan se når kunden har betalt) på min printer

spørgsmål 2: Men hvad siger loven omkring udsendelse af giro-kort. skal man være oprettet som firma og have et firma bank konto nummer ?

Spørgsmål 3: hvad koster det at udsende et giro-kort. både for mig og for kunden. Og hvad koster det at blive registreret til at kunne udsende giro-kort

spørgsmål 4: Findes der andre papir agtige indbetalingskort som kan indbetale ligesom et girokort (dvs på posthuse og ligne)
Avatar billede jes_petersen2 Nybegynder
08. november 2004 - 12:25 #1
Den nemmeste løsning er at gå ned og snakke med din bank - altså den bank, hvor du har din firmakonto. De vil kunne hjælpe dig. De vil sikkert foreslå dig at bruge FI-kort (Fælles Indbetalingskort), som er det mest anvendte betalingskort i Danmark. Din bank vil så kunne lave et antal skabeloner til dig, enten gratis eller måske for ca. 50 øre stykket, som du så kan tage med hjem. Du skal så bruge et økonomisystem, f.eks. C5 (hvis du ikke har et, kan du få et gratis på http://www.summasummarum.dk), hvor du både kan holde styr på dine finanser, samtidig med at du kan oprette templates til at udskrive dine indbetalingskort på.
Det koster ikke noget at sende et FI-kort ud (bortset fra et frimærke), men det koster typisk et gebyr for kunden at betale et girokort.
Hvis det er en Internet-forretning, du kører, kan jeg kun anbefale dig at give kunderne mulighed for at betale med plastikkort - det er laangt hurtigere og nemmere, og sparer dig for en bunke administration.
Avatar billede dunderfjert Nybegynder
08. november 2004 - 18:15 #2
Du kan også blot gå til en trykker der laver "blanke" faktura papir.
Det er et A4 ark hvor der hænger et fortrykt girokort ved i bunden, der er fortløbende nummeret med FI kode og ID-nummer som optræder på din konto så du kan "hvem" der har betalt.

Men som Jes siger .. undgå for giro kort det bærer en hulens besvær med sig i form af folk der ikke er vil betale. (Har selv virksomhed)

Forud betaling er sagen .. specielt for internet firmaer .. da portoen derved bliver mindre når du ikke skal lægge opkrævnings gebyr til.

Husk: har du en kunde der ikke betaler skal du stadig svare skat og moms af de penge du ikke modtog!!!
Senere kan du anmode om en modregning fra T&S men det kræver en del burokrati, bla. bevis på at pengene faktisk er tabt.