Avatar billede netraider Nybegynder
07. november 2004 - 11:48 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Efter noget tids oppetid suger serveren ram som en svamp.

Jeg har en debian server kørende med apache og mysqld.
Når den lige er startet bruger den mellem 60 og 80 mb ram. Men når den har kørt et døgn eller lign. så bruger den 170-180. Er der nogen grund til dette?

Hvis jeg bruger top ser listen over programmer der bruger rammen ikke ændret ud. Et par apache daemons til 1.6/1.7 hver..og et par mysqld's til 2.1 hver. Men sådan så det ud både når den lige er startet..og når den har kørt lidt. Hvad kan det skyldes?
Avatar billede bjornicle Nybegynder
07. november 2004 - 12:11 #1
prov istedet for top at skrive "free", dette skulle give et mere reelt billede af hvor meget ram der er brugt.
Et eksempel fra en server her er:
Mem:  3089968K av, 3064228K used,  25740K free,  21208K shrd,  343824K buff

Her viser top at stort set alt ram er brugt, men hvis jeg istedet bruger free:

            total      used      free    shared    buffers    cached
Mem:      3089968    3064268      25700      21208    343840    2346452
-/+ buffers/cache:    373976    2715992
Swap:      1048536      33732    1014804

Saa er der masser af ram tilbage i "free" kolonnen (du skal kigge under -/+ buffers)

Dette er saa vidt jeg ved fordi at programmerne "reservere" rammen, men hvis et andet program skal bruge noget af dette ram, bliver det frigjort igen.
Avatar billede netraider Nybegynder
07. november 2004 - 12:34 #2
Arh nice. -/+ buffers cache viser også masser af fri ram. Virker underligt det er sådan, meeen tak for hjælpen..smid et svar så får du pointene.

Var lige ved at tro der var en major memory leak et eller andet sted :)
Avatar billede bjornicle Nybegynder
07. november 2004 - 12:35 #3
jeg boksede ogsaa med dette "problem" i lang tid foer jeg fandt ud af hvordan det hang sammen :)
Avatar billede netraider Nybegynder
07. november 2004 - 12:40 #4
Sådanner
Avatar billede langbein Nybegynder
07. november 2004 - 13:46 #5
Det at Linux tilsynelatende "bogfører" som brugt minne som ikke er brugt, det er vist bare en måte å få tingene til å kjøre mer effektivt på. Dersom en instans av et program eller en prosess bruger et minneområde og den så stenges ned, så ligger minneområdet klart for å vente på at den kommer opp igjen. Ved behov så frigjøres minnet til andre ting. På denne måten så har Linux mer minne fritt til overs enn det man kan få inntrykk av.
Avatar billede Slettet bruger
07. november 2004 - 14:20 #6
Og hele fidusen er, at der er ingen grund til at lade RAM være ubenyttet, når det kan benyttes til at gøre afvikling af programmer hurtigere. Hvis der for eksempel er to personer, der med kort mellemrum skal have den samme side fra din webserver, så vil Apache kunne svare meget hurtigere ved nummer 2, fordi den ikke skal læse fra disk, da det hele ligger i RAM.