Avatar billede zigne Nybegynder
06. november 2004 - 00:49 Der er 2 kommentarer

omkring retvinklede surface Maya

Jeg har uden held prøvet at lave retvinklede volumer i Maya der ikke er polylines! Hvordan laver jeg et lukket volumen (retvinklet) i maya??
Avatar billede ni Nybegynder
19. september 2005 - 18:14 #1
hvis du f.eks. mener en kasse som ligner en poly cube paa en prik, men bare ikke er polygoner (polylines..det er der vist ikke ngoet der hedder) kan du lave den i NURBS. create > NURBS primitives > cube saa faar du en 6 sidet cube du kan groupe CTRL + G

hvorfor maa det i oevrigt ikke vaere polygoner?

Du kan ogsaa bruge en CV curve (create > CV curve tool i linear mode til at lave lofts eller extrudes fra og saa outputte til NURBS, men du vil jo aldrig kunne faa et totalt retvinklet objekt med nurbs da det er splines. du kan simulere det ved at smide flere control points ind paa din curve saa det ligner et retvinklet hjoerne fra den afstand du renderer. det samme kan du goere med subdivision surfaces, translate dine CVs med move tool saa de er komprimerede nok omkring hjoernet til at det ligner et haardt hjoerne.

men eller naar du vil lave retvinklet geometri er polygoner det eneste fornuftige..
Avatar billede ni Nybegynder
19. september 2005 - 18:16 #2
maaske er det du soeger i virkeligheden bare: create > polygonal primitives > cube, det er en lukket volume, men ikke en solid. maya er en zero depth surface engine.