Avatar billede fcs Novice
05. november 2004 - 12:44 Der er 19 kommentarer og
1 løsning

Finde optimalt punkt

Hejsa.

Hvordan får jeg Excel til at løse følgende:

Jeg har faste omkostninger for f.eks. 50000
Variable omkostnigner er 1000 kr. pr. deltager
Prisen pr. deltager er 6000

Det er kun lønsomt for mig at levere produktet hvis overskuddet er større end de samlede omkostninger + 10%

Sådan som jeg forstår det svarer det til:

(50000+(A*1000))*0,1<6000*A

Hvordan laver jeg en simpel formel der løser dette og resulterer i at give værdien A??

Hygge

FCS
Avatar billede x-lars Novice
05. november 2004 - 12:49 #1
Kender du Excels Problemløser (Solver i den engelske version)?
Avatar billede fcs Novice
05. november 2004 - 12:51 #2
Nej, det gør jeg ikke, men jeg har hørt om den og regnede med at den måske kunne bruges. Dog aner jeg ikke hvordan jeg griber det an ;o)
Avatar billede overchord Nybegynder
05. november 2004 - 12:54 #3
Hvis antal deltgaere ligger i A1

= if((50000+(A1*1000)) > 0.9*(6000*A1), "Ikke Loensomt! Der skal flere deltagere til!" , "Overskud: " & ((A1*6000) - (50000+(A1*1000)))
Avatar billede martin_g Nybegynder
05. november 2004 - 12:56 #4
Det er da vist matematik...

6000 A > 1,1 * (50.000 + 1000 A)
ensbetydende med
6000 A > 55.000 + 1.100 A
ensbetydende med
4900 A > 55.000
ensbetydende med
A > 55.000 / 4.900
A > 11,22

Excel er smart, men matematik er nok...
Avatar billede x-lars Novice
05. november 2004 - 12:57 #5
Vælg Funktioner > Problemløser. Hvis den ikke er dér, skal du lige installere den via Funktioner > Tilføjelsesprogrammer (muligvis skal du bruge din installations-cd).

Herefter skriver du dit deltagerantal i A1, første betingelse ((50000 + (A1*1000))*0,1 som en formel i A2 og anden del i A3.

Det som Problemløser gør, er den vælger forskellige værdier i A1, indtil de to andre formler når et bestemt forhold til hinanden, som du har defineret i opsætningen.
Avatar billede fcs Novice
05. november 2004 - 12:57 #6
Overchord>> Ja, den er jeg med på, men jeg vil have den til at regne ud hvilket deltagerantal der minimum skal være for at det er lønsomt, dvs. at den skal give mig det tal du har liggende i A1 i dit eksempel
Avatar billede fcs Novice
05. november 2004 - 12:58 #7
Martin>> Ja, det ved jeg godt, men de tal jeg skrev, er tal der ændrer sig løbende og derfor har jeg ikke tid/lyst til at regne det ud hver gang.

X-lars>>Det prøver jeg lige
Avatar billede martin_g Nybegynder
05. november 2004 - 13:02 #8
Du kan jo bare sætte tingene ind i celler, og så er den kritiske værdi:

A > %-sats x faste omkostninger / (salgspris - variable omk)

Forstår ikke hvad du vil have Excel til at bidrage med...
Avatar billede overchord Nybegynder
05. november 2004 - 13:07 #9
fcs - ok det nemmeste ville nok vaere at smide et i en funktion som kan bruges i cellerne efter den er pastet ind i Visual basic editoren

Function Deltagere(Omkost as Double,  DeltKost as Double, DeltBetaling as Double)

Deltagere = (1.1*Omokst)/(DeltBetaling - (1.1*Deltkost))

end
Avatar billede fcs Novice
05. november 2004 - 13:08 #10
X-lars>> Nu har jeg lagt det ind i cellerne. Hvad gør jeg derfra når jeg har åbnet solver?

Martin>> De tal jeg har oplyst ændrer sig alle sammen, det var blot et eksempel jeg satte op. Derfor har jeg brug for Excel.

Den ligning du har skrevet 13:02:36 duer heller ikke, da de 10% skal tages af de samlede omkostninger (både faste og variable).
Avatar billede fcs Novice
05. november 2004 - 13:09 #11
Overchord>> Var det kinesisk du skrev??? (LOL) Det var noget over mit niveau i Excel - jeg skal næsten have det på nybegynderniveau ;o)
Avatar billede fcs Novice
05. november 2004 - 13:10 #12
Og de variable omkostninger skal stadig være en del af de samlede omkostninger som der tages 10% af
Avatar billede fcs Novice
05. november 2004 - 13:13 #13
Ah, nu fik jeg Solver til at løse den. Super. Hvordan sørger jeg så for at den automatisk genberegner værdien når de andre faktorer ændrer sig?
Avatar billede fcs Novice
05. november 2004 - 13:27 #14
Kan man evt. lave en knap der får solver til at køre beregningen igen uden at man skal åbne solver?
Avatar billede fcs Novice
05. november 2004 - 14:10 #15
OK, det var heller ikke en del af det oprindelige spørgsmål. X-lars, kom med et svar så du kan få point.
Avatar billede fcs Novice
05. november 2004 - 14:13 #16
Jeg har oprettet mit nye spørgsmål som et separat spørgsmål, da det er mest fair: http://www.eksperten.dk/spm/558296
Avatar billede x-lars Novice
05. november 2004 - 14:38 #17
Automatisk genberegning - det kan man ikke, desværre. Solver er beregnet på, at man ændrer indstillinger eller formlerne i de underliggende celler og derefter kører Solver - som er et selvstændigt program - igen.

Derfor kan man heller ikke lave en knap, der automatisk kører Solver i baggrunden. Igen desværre. Du skal have den åben og taste dine målceller. Til gengæld bevares de jo fra kørsel til kørsel, så længe du ikke har haft Excel lukket ned.
Avatar billede x-lars Novice
05. november 2004 - 14:39 #18
Alt for langsom på knapperne, det må være alderen! /-(

Her kommer et svar.
Avatar billede fcs Novice
05. november 2004 - 14:40 #19
Takker for hjælpen, det var super ;o)
Avatar billede fcs Novice
08. november 2004 - 08:08 #20
For øvrigt var det muligt at løse det uden Solver og så den genberegner hele tiden: http://www.eksperten.dk/spm/558296