Avatar billede zigne Nybegynder
05. november 2004 - 07:24 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

hvorfor virker snap ikke?

hej
Jeg er helt ny på eksperten og til Flash, så bær over med mig!

Jeg er ved at lave en mask og vil connecte til en motion path/guide. Jeg ved, at man skal lave et guide lag hvor man tegner en linie. Så laver jeg mit mask lag, hvor jeg laver en cirkel som jeg konverterer til graphic symbol. Så sætter jeg den på enden af linien i første keyframe, anden ende i 50'ne keyframe. herimellem laverjeg motion tween... men den hænger ikke fast til guiden, det er lissom den ikke snapper, selvom guide snap er slået til og jeg har sat toleransen højt op. Meget mystisk. Noget der kender svaret??
Det er mx, iøvrigt.
Avatar billede _k Nybegynder
05. november 2004 - 10:20 #1
Det er ikke fordi du bytter om på mask og guide lagene? VIL du virkelig maske en guide, eller behøver du overhovedet masken? (man behøver ikke noget maske-lag for at lave en guide)

Hvis du VIL maske en guide, kan du ikke gøre det på en tidslinje. Så skal du lave din guide inde i et mc, som du så igen kan placere under din maske. Eller, hvis det er selve masken du vil guide, bruge dit mc med guiden indeni som mc i maskelaget.

Håber ikke det var helt sort snak...... ellers spørg løs.
Avatar billede zigne Nybegynder
06. november 2004 - 22:40 #2
undskyld jeg er lidt lang tid om at komentere tilbage -sidder i LA.

Jeg forsøger ikke at maske en guide. Egentligt er det bare det med at få et objekt til at følge en guide, der kikser, selvom jeg ikke kan se hvad jeg gør galt. Det er ligesom jeg kan mærke snappet ikke virker. Jeg har lavet en cirkel, konverteret til graphic symbol,lavet en linie i et guide lag...key'et i begge ender, og motiontween'et, men den følger ikke guiden... hvad kan jeg have gjort galt mon?
Avatar billede _k Nybegynder
08. november 2004 - 10:48 #3
...kunne da godt blive lidt misundelig på din lokation ;o)

Er din "snap to objects"-knap (den lille hesteskomagnet på top-baren) trykket ned? Det skal den helst være når du vil snappe.
Ellers plejer det også at være nok, at zoome ind, og få placeret mc'ets lille kryds præcis der hvor din linje starter og slutter.
Det er også vigtigt at laget med dit mc vitterligt ligger under og er connected til stregen der repræsenterer din motion guide. Laget skal se ud som om det er rykket en smule til højre.
Avatar billede zigne Nybegynder
03. december 2004 - 12:43 #4
hej K

Jeg har stadig problemet med laget... men det du skrev med at det skal være lidt til højre hjalp... nu kan jeg nemlig se at mit mask-lag ikke vil være 'dependent' af guide-laget.. jeg kan få et almindeligt symbol på et lag til at følge guiden, men kan ikke vælge at laget skal være en mask...Hvorfor ikke?? Det må da kunne ladesig gøre.

Hvis du synes det har været træls at vente på kommentar tilbage, beklager jeg, og giver  gerne pointene som en lille julegave..
Avatar billede _k Nybegynder
04. december 2004 - 13:29 #5
Kan godt li' julegaver, men det er lidt federe at få point man rent faktisk har gjort sig fortjent til, så vent bare med at øse ud til dit problem er løst.

Lyder som om du stadigvæk vil maske et guide layer, og det kan man ikke! Et mask og et guide lag kan kun have et niveau, hvilket betyder at man ikke kan smide dem ind under hinanden, eller vælge at et lag skal være begge dele.
I stedet skal du lave din guide inde i et movieclip. Lav et nyt mc, hop ind i det, og lav din guide dér. Når du så hopper ud af mc'et igen, kan du lave en maske på det.
Og JA, det kan godt virke frustrerende i starten, at du så ikke i hovedtidslijnen kan se hvordan filmen kommer til at se ud når den spiller. Du bliver nødt til at ramme ctrl-return og se hvad der sker.
Avatar billede zigne Nybegynder
06. december 2004 - 04:02 #6
Perfekt, det var lige præcist det jeg gerne ville!
Det skal nemlig se ud som om masken er en lygte der finder frem til noget.. hvis det giver mening!

Du har ærligt fortjent pointene nu!
:)
Avatar billede _k Nybegynder
06. december 2004 - 13:16 #7
...det giver mægtig meget mening, jeg har nemlig selv lige lavet noget lignende - bare hvor masken var interaktiv ;o)
Avatar billede _k Nybegynder
06. december 2004 - 16:35 #8
Mange tak :o)