Avatar billede krukken Juniormester
03. november 2004 - 21:23 Der er 34 kommentarer og
3 løsninger

Start program ved opstart af computer

Hej,

Jeg har et program som som ønsker skal startes når jeg starter min Red Hat 9.0 maskine - hvordan gør man det?

Jeg har fundet dette som starter mysql automatisk - er det noget in den stil? (Mit program hedder test)

#cp mysql.server /etc/init.d/mysql
#cd /etc/rc3.d
#ln -s ../init.d/mysql S85mysql
#ln -s ../init.d/mysql K85mysql
#cd /etc/rc5.d
#ln -s ../init.d/mysql S85mysql
#ln -s ../init.d/mysql K85mysql
#cd ../init.d
#chmod 755 mysql
Avatar billede Slettet bruger
03. november 2004 - 21:39 #1
Jeg er SuSE mand så jeg kan ikke huske det 100 % men jeg mener du har en fil der hedder /etc/boot.local hvis det er tilfældet skriver du præcis det samme der som du skulle skrive i din terminal for at starte programmet
Avatar billede krukken Juniormester
03. november 2004 - 22:01 #2
Jeg har ingen vil der hedder boot.local.
Avatar billede kasper.h Nybegynder
03. november 2004 - 22:25 #3
/etc/rc.local eller muligvis /etc/rc.d/rc.local
Avatar billede Slettet bruger
03. november 2004 - 22:26 #4
Det var lige præcis det
Avatar billede kasper.h Nybegynder
03. november 2004 - 22:33 #5
:)
Avatar billede logos Nybegynder
03. november 2004 - 22:37 #6
I /etc/init.d/ kan du lægge de scripts som du gerne vil have eksekveret i et bestemt runlevel.

mysql.server er bare et script som modtager parametrene stop|start i dit eksempel.
så hvis du vil have samme funktionalitet som du beskriver i dit eksempel må du lave et script der modtager start|stop|.... parametre.

navngivningen i dit symbolske link S85 K85 er en indforståethed der gør at alt der starter med stort S bliver eksekveret med parametren "start" når du går ind i runlevel (3 i dit tilfælde). links der starter med stort K eksekverer scriptet med parametren "stop" når du forlader et runlevel.

Mere iformation fås i bøgerne "Friheden til ....." på http://www.sslug.dk/

Dit ummiddelbare problem ville jeg løse ved at indsætte en linje i bunden filen /etc/rc3.d/S99local

/sti/til/dit/program/test

det vil starte dit program pr. automatik ved en opstart af linux i runlevel 3 (text-mode).

/logos
Avatar billede mrmox2 Nybegynder
03. november 2004 - 23:57 #7
og hvis det er brugerspecifikt kan du lægge det i din .bashrc
Avatar billede krukken Juniormester
08. november 2004 - 10:49 #8
Jamen hvis man gør det på denne måde får man jo aldrig lov til at logge ind selv. Kan man starte det i baggrunden på en eller anden måde?
Avatar billede mrmox2 Nybegynder
08. november 2004 - 11:11 #9
enten lægge det ind i rc.local som ovenfor nævnt, eller lave et script så det kan håndteres som en service
Avatar billede mrmox2 Nybegynder
08. november 2004 - 11:13 #10
her kan du se hvordan jeg fik tomcat til at starte som en service:
http://www.spaceprogram.com/knowledge/tomcat_init_d.html
men du kan også bare gøre det som logos skriver i  bunden af sit svar
Avatar billede krukken Juniormester
08. november 2004 - 11:13 #11
Det ligger i rc.local nu - og jeg får aldrig lov til at logge ind i den grafiske brugerflade.

Jeg kan sagtens få startes programmet. Jeg har prøver at sætte et '&' bagved for at starte det i bagbrunden - men det virker ikke, så bliver programmet bare afsluttet.
Avatar billede krukken Juniormester
08. november 2004 - 11:30 #12
Hvis kommandoen ligges i /etc/rc3.d/S99local
har de samme virkning som hvis det ligger i /etc/rc.local - jeg kommer aldrig til den grafiske brugergrænseflade.
Avatar billede mrmox2 Nybegynder
08. november 2004 - 11:35 #13
hvad står der som initdefault i din /etc/inittab 3 eller 5
Avatar billede krukken Juniormester
08. november 2004 - 11:37 #14
Øhh - hvad for en fætter?
Avatar billede mrmox2 Nybegynder
08. november 2004 - 11:37 #15
alle tingene i init.d er services så vidt jeg husker
hvis du vil tilføje det som logos foreslår skal du bare bruge /sti/til/dit/program/test som han skriver, ikke alt muligt start|stop og service og såån
Avatar billede mrmox2 Nybegynder
08. november 2004 - 11:38 #16
gå ud i konsollen og skriv
cat /etc/inittab
hvad er sat som initdefault
Avatar billede mrmox2 Nybegynder
08. november 2004 - 11:39 #17
hvad er det for et program og hvad laver det?
Avatar billede krukken Juniormester
08. november 2004 - 11:43 #18
Der opsamler nogle data - og indsætter dem i en database. Desuden laver det noget statistik over de data som er opsamlet.
Avatar billede krukken Juniormester
08. november 2004 - 11:43 #19
#
# inittab      This file describes how the INIT process should set up
#              the system in a certain run-level.
#
# Author:      Miquel van Smoorenburg, <miquels@drinkel.nl.mugnet.org>
#              Modified for RHS Linux by Marc Ewing and Donnie Barnes
#

# Default runlevel. The runlevels used by RHS are:
#  0 - halt (Do NOT set initdefault to this)
#  1 - Single user mode
#  2 - Multiuser, without NFS (The same as 3, if you do not have networking)
#  3 - Full multiuser mode
#  4 - unused
#  5 - X11
#  6 - reboot (Do NOT set initdefault to this)
#
id:5:initdefault:

# System initialization.
si::sysinit:/etc/rc.d/rc.sysinit

l0:0:wait:/etc/rc.d/rc 0
l1:1:wait:/etc/rc.d/rc 1
l2:2:wait:/etc/rc.d/rc 2
l3:3:wait:/etc/rc.d/rc 3
l4:4:wait:/etc/rc.d/rc 4
l5:5:wait:/etc/rc.d/rc 5
l6:6:wait:/etc/rc.d/rc 6

# Trap CTRL-ALT-DELETE
ca::ctrlaltdel:/sbin/shutdown -t3 -r now

# When our UPS tells us power has failed, assume we have a few minutes
# of power left.  Schedule a shutdown for 2 minutes from now.
# This does, of course, assume you have powerd installed and your
# UPS connected and working correctly.
pf::powerfail:/sbin/shutdown -f -h +2 "Power Failure; System Shutting Down"

# If power was restored before the shutdown kicked in, cancel it.
pr:12345:powerokwait:/sbin/shutdown -c "Power Restored; Shutdown Cancelled"

# Run gettys in standard runlevels
1:2345:respawn:/sbin/mingetty tty1
2:2345:respawn:/sbin/mingetty tty2
3:2345:respawn:/sbin/mingetty tty3
4:2345:respawn:/sbin/mingetty tty4
5:2345:respawn:/sbin/mingetty tty5
6:2345:respawn:/sbin/mingetty tty6

# Run xdm in runlevel 5
x:5:respawn:/etc/X11/prefdm -nodaemon
Avatar billede mrmox2 Nybegynder
08. november 2004 - 11:48 #20
ok, det ser ud som om det er programmet der er problemet. du kan komme til textlogin så vidt jeg kan læse ud af det du skriver, men runlevel 5 som er sat til default kan den ikke klare. det må være fordi programmet laver noget der ikk er meningen. det kan man også se deraf at & ikke virker.
derfor skal der muligvis kigges specifitk på programmet og ikke på de andre ting vi har nævnt ~ bare et gæt
Avatar billede mrmox2 Nybegynder
08. november 2004 - 11:49 #21
er det iøvrigt et script eller et program?
Avatar billede krukken Juniormester
08. november 2004 - 11:50 #22
Det er et program
Avatar billede krukken Juniormester
08. november 2004 - 11:52 #23
Øhh - programmet laver ikke noget som ikke er meningen. Men det afsluttet(forhåbentligt) aldrig.
Avatar billede mrmox2 Nybegynder
08. november 2004 - 11:52 #24
det lyder som om det staller eller bare arbejder, kan det passe?
Avatar billede mrmox2 Nybegynder
08. november 2004 - 11:52 #25
okok, dvs at det kører under det hele?
Avatar billede krukken Juniormester
08. november 2004 - 11:53 #26
Ja - det er jeg derfor det skal ligge i baggrunden.
Avatar billede mrmox2 Nybegynder
08. november 2004 - 11:54 #27
vil du ud med hvad det er for et program?  - link til hjemmeside eller såån
vi er ved at være ude hvor jeg ikke kan bunde
Avatar billede mrmox2 Nybegynder
08. november 2004 - 11:55 #28
for når & ikke virker når du starter det, lægger det beslag på nogle ting som gør at du ikke kan få resten op og køre
Avatar billede krukken Juniormester
08. november 2004 - 11:58 #29
Jamen det bruger mysql - og det er faktisk det eneste. Jeg har dog ikke prøvet at sættes & bagefter det i filen /etc/rc3.d/S99local.

Nej, det er ingen hjemmeside - programmet er et jeg selv har lavet. Og jeg ved at der fungere fint. Jeg har netop siddet og test hvert lille funktion, samtlige klasser og hele programmet. Det er vist så godt som perfekt.
Avatar billede mrmox2 Nybegynder
08. november 2004 - 12:01 #30
jamn & virker jo heller ikke hvis du starter fra konsollen vel? så afsluttes programmet.
det kan være en af de andre kan gennemskue det her, jeg kan ikke se for mig hvad dit program laver. jeg arbejder kun med scripts og services, og kan ikke få det her til at passe ind i mine kasser
Avatar billede krukken Juniormester
08. november 2004 - 12:10 #31
Hvis jeg starter programmet fra konsollen virker det fint. Det har stået og kørt uafbrudt i tre uger før jeg genstartede idag.
Avatar billede mrmox2 Nybegynder
08. november 2004 - 12:11 #32
hvordan startede du det for 3 uger siden - hvilken kommando brugte du
Avatar billede krukken Juniormester
08. november 2004 - 12:12 #33
./program
<ctrl> xc
bg
Avatar billede mrmox2 Nybegynder
08. november 2004 - 12:16 #34
og det virker ikke nu?
Avatar billede mrmox2 Nybegynder
08. november 2004 - 12:25 #35
du starter det fra emacs ik? det burde nok ikke have nogen betydning
hvis vi nu siger du har lagt dit program i /usr/local, har du så skrevet
/usr/local/program i /etc/rc3.d/S99local
Avatar billede krukken Juniormester
08. november 2004 - 13:28 #36
Jo - det virker stadigvæk utrolig fint. Men jeg vil ikke starte det manuelt efter computeren startes. Jeg vil gerne have at det starter af sig selv i baggrund. Det  vil sige at hvis computeren genstartes så skal jeg ikke tænke på at skulle starte det fordi det ligger bare i baggunden og kører, ligesom httpd og mysqld(Som jeg også har skrevet i mit spørgsmål)
Avatar billede mrmox2 Nybegynder
08. november 2004 - 13:30 #37
når noget kommer op og køre som deamon er det jo bare et program der er pakket godt ind i et script.
da det er muligt at starte programmet fra konsollen (emacs) bør det også kunne køres fra rc.local
hvilken kommando bruger du der, jvf mit indlæg 12:25:46