Avatar billede duckman Nybegynder
03. november 2004 - 21:03 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

MS Access: SQL state S1000 in SQLExecDirect

Hej, jeg forsøger at lave en insert på min Access database.
selve sætningen ser sådan ud:

INSERT INTO bets(kampID, serie, kamp, odds, indsats, vundet, afgjort) VALUES(8, 8,'AC Milan - Inter', '2,', 10, 'false', 'true')

Datatyperne er som følger:
kampID(PK) og serie = Tal, kamp = tekst, odds og indsats er Valuta, vundet & afgjort er booleans.

Jeg får følgende fejl i PHP:
Warning: odbc_exec() [function.odbc-exec]: SQL error: [Microsoft][ODBC Microsoft Access-driver] Handlingen skal bruge en opdaterbar forespørgsel., SQL state S1000 in SQLExecDirect in c:\Inetpub\wwwroot\odds.php on line 55
[Microsoft][ODBC Microsoft Access-driver] Handlingen skal bruge en opdaterbar forespørgsel.

Er der nogen der kan se problemet, eller i det mindste fortælle hvad en 'opdaterbar forespørgsel' er?
Avatar billede boris Mester
03. november 2004 - 21:19 #1
Er der ikke en fejl her? ...Inter', '2,', 10,...
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
03. november 2004 - 21:20 #2
Det plejer at være fordi din .mdb fil er skrivebeskyttet der hvor den ligger.
Avatar billede boris Mester
03. november 2004 - 21:23 #3
Det er længe siden at jeg har brugt SQL til Access, men er du sikker på, at valuta '2,' er OK?
Avatar billede duckman Nybegynder
03. november 2004 - 21:32 #4
boris, jeg har ændret det til:
INSERT INTO bets(kampID, serie, kamp, odds, indsats, vundet, afgjort) VALUES(8, 8,'AC Milan - Inter', '2,', '10', 'false', 'true')
Den samme fejl opstår stadig.
umiddelbart ser det ud til at '' er kun er nødvendigt når der er et komma i valutaen...men det er vist irrelevant i forhold til mit problem.

erikjacobsen, .mdb filen er ikke skrivebeskyttet, men kan det måske have noget at gøre  med nogle rettigheder i Access?
Jeg har lidt svært ved at finde rundt i det rettighedssystem.
Avatar billede -mundi- Nybegynder
03. november 2004 - 21:35 #5
det er som erikjacobsen skriver, manglende skriverettigheder til databasen.. På en windowsboks er det IUSR_MASKINNAVN som skal have "modify" rettigheder.
Avatar billede duckman Nybegynder
03. november 2004 - 21:46 #6
-mundi- du har jo ret, tusind tak!
Ligger du et svar?
Jeg undrer mig over at IIS ikke har de nødvendige rettigheder, men det gider jeg ikke tænke på ;)

Der var desuden en fejl mere, som først blev synlig da de korrekte rettigheder var tildelt.
Når man indsætter en boolean i Access, skal den have 1 eller 0 istedet for true/false.
Avatar billede -mundi- Nybegynder
03. november 2004 - 21:48 #7
Med mindre erik jacobsen vil have dem ? Lad os give ham lidt tid til at svare :-)
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
03. november 2004 - 21:53 #8
Nej tak, jeg samler slet ikke på point. Og det var jo heller ikke særligt præcist svaret.

En webserver plejer at køre som en særlig bruger, der så selvfølgelig
skal have passende rettigheder.