Avatar billede inerd Nybegynder
03. november 2004 - 20:05 Der er 18 kommentarer og
1 løsning

Hvor blev strømmen af?

Jeg har en opstilling hvor et 5V, 20mA signal "tænder" for en NPN Darlington transistor (max 0,5W), som så igen "tænder" for en anden NPN (max 40W), som driver en 7V elektro motor.

Da begge transistorer kører over batteri, har jeg indsat en 10K ohm modstand mellem batt+ og den lille transistor, men selvom der går godt 5V gennem motoren er der ikke nok strøm til at få den til at rotere. Jeg har så skiftet motoren ud med en LED og denne lyser kun ganske svagt, så jeg gætter på der ikke løber mange mA gennem den store transistor.

Er der nogen der kan se hvad jeg gør galt?

Jeg har lagt et diagram på http://www.inerd.dk/stuff/motodrive.gif
Avatar billede jakob_gb Nybegynder
03. november 2004 - 20:11 #1
Prøv at brug en anden stik-kontakt
Avatar billede webmasterdk Praktikant
03. november 2004 - 20:13 #2
Har du et multimeter?
Har du målt de forskellige steder om der er den spænding der skal være?
Avatar billede lemon Nybegynder
03. november 2004 - 20:36 #3
Spændingen ser fin ud hele vejen igennem - Ligger på mellem 5.5 og 4.5 volt. Jeg har været så letsindig at lodde hele skidtet sammen, så der er svært at komme til at måle ampere :/

Har også prøvet at lave en bug over modstanden, hvilket ikke gav det store resultat, så den røg af igen. Kan det evt. passe at transistorer sluger så meget strøm?
Avatar billede and_ Nybegynder
03. november 2004 - 20:39 #4
10k ohm er jo en ekstrem stor modstand... Sikker på at det ikke skulle være en 1k modstand? eller mindre endnu...

Nu kender jeg ikke lige amperen, men du får vel ikke mere end 0.5 volt ud at sætte en så stor en modstand på. Jeg mener at man plejer at bruge en 1k eller 10k (sorry kan ikke huske det præcist... Det er ved at være en del år siden jeg lavede mine egne print) for at få en lysdiode til at kunne klare 12V

Men brug ohms lov i dine udregninger (u = i * r)
u = volt
i = ampere
r = modstand

Og så skift lige modstanden til 1k istedet for ;)

jeg svarer ikke mere idag, da jeg ikke er hjemme ved maskinen...
Avatar billede lemon Nybegynder
03. november 2004 - 20:52 #5
Jo sorry, jeg må ha målt mens lusen var på over modstanden. Der går 0.39V over modstanden. Den "store" transistor får et signal på 1.2V og giver et output til dioden på 5.5V (den får sin strøm udenom modstanden). Jeg har i mellemtiden "fjernet" ensretter dioderne og nu virker det. Det var åbenbart dem der fik min output amp til at ligne en joke. . o O (???)
Avatar billede webmasterdk Praktikant
03. november 2004 - 20:54 #6
inerd = lemon?!
Avatar billede dunderfjert Nybegynder
03. november 2004 - 21:40 #7
Jeg forstår ikke hvad de dioder mellem hver transistor skal gøre af gavn(?)
BE strækningen er i sig selv en diode med 0,6V over sig så du ender blot op med at  have 4*0,6V - 7V til motoren.
Strømmen der trækker motoren går reelt gennem dioderne og BE stræk. Du skal have en modstand skudt ind i basis et af stederne.
I stedet bør du nok have en friløbs diode over motoren der virker som en generator når opstillingen afbryder .. indtil den står stille. Det vil din transistor i længden ikke fryde sig over i ret lang tid.
Iøvrigt vil du nok snart opdage at den store af transistorerne bliver varm afh. af belastning på motoren.
Der afsættes en betragtelig energi i den da sådan en bipolar transistor altid har en forholdsvis stor spænding over sig * med strømmen = effekt = varme.
Brug i stedet en P-FET (i dette tilfælde) det er den rigtige komponent til sådan en opstilling. Derved behøver du heller ikke transistor nr.2 i denne darlington opstilling du har her.
Avatar billede wolfborn Nybegynder
03. november 2004 - 22:17 #8
du kunne også bruge en effektmodstand, og et relæ istedet for. Så du sender et signal ind på relæet som åbner for forsyningen igennem en modstand ned til selve motoren. Bare en ide :)
Avatar billede inerd Nybegynder
03. november 2004 - 22:49 #9
webmasterdk >> Jeg låner Lemons computer.

Dunder >> Jeg har hørt eller læst mig til, at det kunne skade den IC som styrer den første transistor, når motoren slår til/fra. Ved faktisk ikke om det har noget på sig, men jeg ville hellere være sikker. Dioderne er imellemtiden blevet fjernet.

Mht. P-FET - koster de ikke 5-6 gange så meget? (40-60 kr. stk.)

wolfborn >> Har du et link til sådan en opstilling?
Avatar billede inerd Nybegynder
03. november 2004 - 23:01 #10
Jeg har i øvrigt opdateret diagrammmet så det passer på nuværende opstilling.
Avatar billede dunderfjert Nybegynder
04. november 2004 - 16:04 #11
Det er netop derfor du skal have en diode over motoren .. friløbs diode hedder det.

Når man har en opstilling powered af et batteri sætter man ikke modstande ind for at "brænde effekt af".
Relæer trækker stor (spole) strøm for at gå "on", og er blot derfor helt håbløse til sådan en opstilling.

Skal du have en digital udgang til at trække motoren on duer opstilling ikke med mindre det da er en open collector udgang du står med.

Jeg er elektronikteknikker og arbejder med effekt elektronik til dagligt, de FET'er vi bruger køber vi til 2 - 8kr/stk. men det er jo i 1 - 2000 stk. ad gangen.
Avatar billede inerd Nybegynder
04. november 2004 - 16:37 #12
Mja ok, fandt en IRF9520 P-FET TRANSISTOR 100V/6.8A til 7 kr/stk, men kan den "åbne" på et 5V 20mA signal?
Avatar billede inerd Nybegynder
04. november 2004 - 16:39 #13
Og forresten. Friløbs dioden - er det fra collector til emittor eller har jeg misforstået det? Og skal den også bruges ved en P-FET ?

Jeg sætter gerne point til max hvis du kyler lidt viden ind i mit hoved, for jeg elsker at lege med ICere, men vil gerne kunne sætte motorer m.v. til.
Avatar billede inerd Nybegynder
04. november 2004 - 16:39 #14
(og elsker billige komponenter)

;o)
Avatar billede inerd Nybegynder
04. november 2004 - 16:43 #15
Accepteret svar: jakob_gb
Point: 30,00

Det var da egentligt dumt... :(
Avatar billede wolfborn Nybegynder
04. november 2004 - 16:56 #16
jeg havde ikke lige set at det skulle drives af et batteri... se bort fra min ide så... Jeg tror dunderfjert har fat i noget med at spole strømmen er rimelig stor når man trækker et relæ.
Avatar billede dunderfjert Nybegynder
04. november 2004 - 17:29 #17
En FET har ikke Collector, basis og Emitter .. men Drain gate og Source. Spændingen der styrer lægges over gate og source. Der går ingen strøm .. eller ihvertfald uhyre lidt.

Der er flere FET typer, N eller P indikerer hvilken vej strømmen går gennem den. Du skal have downloaded databladet. Det lyder til at være en fra International Rectifier prøv at søge på www.irf.com efter den FET du har kig på.

Vigtige parametre er sådan noget Ugs der siger noget om sændingen der skal til for at åbne den.
On-resistance der siger noget om den modstand den udviser i on-stilling.
Modstanden sætter du op mod den max. strøm du kan forvente motoren trækker, regn så ud hvor stor effekt der afsættes i den .. kan den tåle det ? - måske køle plade.

5V/20mA det lugter lidt af uC .. hvis så får du også muligheden for at hastigheds regulere motoren.
Avatar billede inerd Nybegynder
04. november 2004 - 18:08 #18
Weee tror fame jeg har fattet lidt af det ;)

http://www.eksperten.dk/spm/557996
Avatar billede inerd Nybegynder
04. november 2004 - 18:08 #19
uC... må det vel være med 50mHz