Avatar billede anhansen Nybegynder
03. november 2004 - 09:11 Der er 17 kommentarer og
6 løsninger

Integration af Mac og Win

Hej

Er der nogle herinde der her erfaringer med at koble Mac OS X maskiner op mod win 2000 server?

Er det noget der skaber mange problemer - eller kan det køre lige så smertefrit som med win-win når det først er sat op?

Håber der er nogle der har lidt kommentarer.
Avatar billede aeblenet Nybegynder
03. november 2004 - 09:15 #1
Det kører perfekt. Helt vildt perfekt endda.
-dog går serveren totalt kold, hvis funktionen "Søg" benyttes fra Mac'en på serverens filer.

Man skal jo så bare sørge for at have en fornuftig mappe/fil-inddeling, så der ikke er nogen tvivl om hvor de filer der skal deles ligger.

Hvis Jeres ADMIN oven i købet har styr på sin serveropsætning, kan han dele og gøre som det passer ham.
-f.eks kan der tildeles adgang KUN til de filer der skal ses fra en af Mac'erne.

PS: jeg kender et bette firma der lever af den slags:
www.aeblenet.dk (mig selv)
Avatar billede Spotgun Seniormester
03. november 2004 - 09:16 #2
OS9 var lidt tricky at få til at køre, men OSX kører ganske fint, og jeg har ikke oplevet nogle væsentlige problemer med det.

Det er ikke engang nødvendigt at ha' Mac File Sharing installeret på serveren længere - medmindre der er nogle specielle programmer på mac'en der kræver det. Jeg har oplevet et enkelt program til udskydning af dokumenter til et trykkeri, der kun kunne køre via et mac-share, men ellers har jeg ikke set de store problemer ved at køre OSX op mod en Win2000/2003 server.
Avatar billede anhansen Nybegynder
03. november 2004 - 09:19 #3
Ups... Manglede måske lidt.. Det jeg mente var ikke fildeling...

Det vi skal bruge er at få macbrugerstyring integreret med vores active Directory på vores win2k server.
Det vil sige at få flyttet brugeradministrationen på mac over til centralt hold istedet for nu hvor det ligger på hver sin maskine.
Avatar billede aeblenet Nybegynder
03. november 2004 - 09:24 #4
Det kræver en Macserver at dele programmerne.
-f.eks en af Macerne, som så skal være tændt og logget på serveren.

Man kunne så gennem serverens IP-adresse logge på Mac'en.
-dette fungerer dog bedst med en MacOS X Server, som også kan benyttes som en almindelig arbejdsstation.
Avatar billede anhansen Nybegynder
03. november 2004 - 09:36 #5
Jeg skal ikke dele programmerne...

Det er primært login og så måske at deres user mappe bliver gemt på serveren. Jeg sidder lige med et 50 siders paper der forklarer hvordan det kan sættes op.

Jeg ville bare gerne høre andre om hvordan det kører. Bare en "street test" af om det er værd at give sig i kast med.
Avatar billede aeblenet Nybegynder
03. november 2004 - 09:52 #6
Det er forfærdeligt fedt at give sig i kast med.
-kast bare løs.

HUSK: ingen "Søg"ninger er tilladt fra Mac direkte i serverens mappehiraki.
Avatar billede anhansen Nybegynder
03. november 2004 - 09:57 #7
Det du mener er hvis jeg i "finder" søger efter filer på en server - skulle den så gå ned?
Det tror jeg ikke vi har oplevet - eller er det andet sted du snakker om?
Avatar billede aeblenet Nybegynder
03. november 2004 - 10:04 #8
Prøv jer bare frem, men hvis der er for mange brugere tilkoblet og allerede en stor belastning på f.eks båndbredden, kan Mac'en godt finde på at "presse på" for at få forbindelse til den stillede opgave.

Så fungerer kun en genstart af serveren.
-det er der ikke mange virksomheder der har tid/råd til . . .

Bare et godt tip!
Avatar billede anhansen Nybegynder
03. november 2004 - 10:08 #9
ok... Det skal jeg huske..

Det ser ud til at det integering kan fungere via ldap bare..

Du har ikke prøvet at sætte det op selv?
Avatar billede Spotgun Seniormester
03. november 2004 - 10:08 #10
Jeg har også oplevet at søgninger fra mac på en pc-server kan give en stor nedsættelse af performance for serveren. Dog mest ved OS9, OSX er lidt bedre til at håndtere søgninger uden at sluge alle serverens ressourcer.
Avatar billede aeblenet Nybegynder
03. november 2004 - 10:12 #11
Ikke fra en 2k
-men det skulle vist ikke være det store problem.
Avatar billede anhansen Nybegynder
03. november 2004 - 10:14 #12
Fandt lige ud af at det med ldap hvis kun er nødvendigt for Jaguar - Panther har vist et indbygget AD plugin jeg lige er ved at læse om.
Hvis det er så nemt som det ser ud til - så skal det da laves..
Avatar billede anhansen Nybegynder
03. november 2004 - 10:14 #13
Vi har kun OS X panther maskiner - og win2k maskiner på winsiden.

Så de gamle os9 problemer er irrelevante i den her sammenhæng.. :-)
Avatar billede anhansen Nybegynder
03. november 2004 - 10:34 #14
At bruge AD plugin'et var de ihvertfald helt ligetil ser det ud til.

Men hvordan jeg så lige får en boks op hvor de kan logge ind - det er spørgsmålet.

Er der nogle der ved det?
Avatar billede aeblenet Nybegynder
03. november 2004 - 10:40 #15
-blank!
Avatar billede anhansen Nybegynder
03. november 2004 - 11:11 #16
Nu ser det ud til at virke... Hvis det bare var det... Så var det næsten for nemt...

En lille bitte smule mere arbejde end på win - men ikke mere end 5 min. Og det ser ud til at virke.

Kan ihvertfald logge på min winkonto - så skal jeg bare tjekke at alt virker og er som det skal være.. Vildt.. Og at det selvfølgelig ikke ødelægger min win konto på win siden... :-)
Avatar billede anhansen Nybegynder
03. november 2004 - 11:18 #17
Er lidt i tvivl om hvorvidt den gemmer "profilen" centralt - så at hvis jeg logger ind på en anden mac - så er den der også der...

Men det må lidt test vise... hehe :-)
Avatar billede anhansen Nybegynder
03. november 2004 - 11:58 #18
Jeg lukker den her tråd og opretter en lidt mere specifik til de sidste tweaks jeg sidder med.
Tak for snakken begge to... :-)
I får lidt points selv i ikke direkte hjalp til løsningen.. hehe :-)
Avatar billede anhansen Nybegynder
03. november 2004 - 11:59 #19
Væsrgo
Avatar billede Spotgun Seniormester
09. februar 2005 - 15:18 #20
Var det muligt at få et link til det du læste omkring OSX og AD-plugin'et? Har nemlig en kollega der lige har spurgt om præcist det samme som du var ved at sætte op :)
Avatar billede anhansen Nybegynder
09. februar 2005 - 15:26 #21
det var straks værre...

Har lige prøvet at kigge i det jeg skrev ud.
Jeg tror den ene er denne : http://www.macwindows.com/AD.html
Den anden er denne : http://www.macdevcenter.com/pub/a/mac/2003/12/09/active_directory.html

Den sidste er en rimelig ligetil walkthrough.
Avatar billede Spotgun Seniormester
09. februar 2005 - 15:36 #22
Tak for det :)
Avatar billede anhansen Nybegynder
09. februar 2005 - 15:49 #23
ingen problem... ;-)