Avatar billede iubgr Nybegynder
03. november 2004 - 09:10 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Kvartil formel

Vi har en database som består af 2 kolonner. I kolonne A har vi 3 variable (eks. A, B, C). I kolonne B har vi en række værdier (eks. 100, 200, 300).

For hver af vores variable ønsker vi at beregne øvre kvartil.

Kan dette beregnes via en sum.hvis formel som indeholder kvartils formlen?

Mvh

Bo
Avatar billede sjap Praktikant
03. november 2004 - 18:57 #1
Der findes så vidt jeg ved ikke nogen funktion, som du kan bruge direkte, men du kan eventuelt gøre det således:

C1: A
D1: B
E1: C
C2: =HVIS($A2=C$1;$B2;"")

Formlen fra C2 kan kopieres til D2 og E2 og lige så langt ned i regnearket, som der er rækker med data.

Herefter kan du så blot bruge fraktil-funktionen på de tre kolonner :

=KVARTIL(C2:C102;3)
=KVARTIL(D2:D102;3)
=KVARTIL(E2:E102;3)
Avatar billede bak Seniormester
03. november 2004 - 21:13 #2
En arrayformel kan også klare det
=KVARTIL(HVIS(A2:A100="A"; B2:B100; ""); 3)

Afslut indtastning med ctrl-shift-enter istedet for bare enter, således at formler får tuborgklammer omkring {}
Avatar billede sjap Praktikant
03. november 2004 - 21:56 #3
bak > Se det var jo en frygtelig snu løsning. Jeg forsøgte, men tænkte ikke lige på den måde. Smart :0)
Avatar billede bak Seniormester
03. november 2004 - 22:14 #4
Faktisk gik løsningen ikke op for mig, før jeg så din. (det med de blanke celler) :-)
Avatar billede sjap Praktikant
03. november 2004 - 23:12 #5
;D
Avatar billede iubgr Nybegynder
04. november 2004 - 09:17 #6
Hvordan kan jeg lære noget om de der array-formeler - findes der noget litteratur?

Nå, tak for den fantatiske formel!!!!

Hvem skal have points?
Avatar billede sjap Praktikant
04. november 2004 - 18:39 #7
Det ser ud som om du har brugt array-formlen, og så er det selvfølgelig bak, der skal have pointene.
Avatar billede bak Seniormester
04. november 2004 - 20:02 #8
Jeg vil gerne dele med sjap, da jeg genbrugte hans ide :-)
Avatar billede sjap Praktikant
04. november 2004 - 20:05 #9
Nææææh, jeg synes nu min indsats er for lille. Hæld du bare pointene over i baks kop - han mangler vist lidt ;D
Avatar billede bak Seniormester
04. november 2004 - 20:18 #10
Årh ja, hvis det skal stå mål min min kaffeindtagelse, så har jeg da behov :-)))