Avatar billede uap Nybegynder
02. november 2004 - 20:27 Der er 1 kommentar og
1 løsning

Endnu en matematikopgave - geometri

Hej,

Er der nogen der kan hjælpe mig med følgende:

Trekant ABC.
/AB/ = 149
/AC/ = 318
Vinkel A = 47,1 grader.

Jeg har regnet /BH/ (som er højden) til at være 109,1488919
/AH/ har jeg fået til 101,4274095
Og vinkel C til 30,3 grader.

Det jeg har problemer med er at beregne /BC/ - Jeg ved ikke om noget af det jeg har regnet indtil nu måske er forkert, og at det er derfor jeg ikke kan få det til at gå op, når jeg regner efter.
Avatar billede pbruce Nybegynder
03. november 2004 - 01:46 #1
har du facitliste til at tjekke imod?
jeg har nogle lidt andre tal end dig. Jeg går ud fra, at punktet H er højden tegnet fra B ned til, og vinkelret på, linien AC. Min lommeregner er løbet tør for batt. så tallene er lidt afrundende, så der er evt nogle småfejl på 2-3 decimal.

Siderne er navngivet som sædvanlig, dvs siden modsat punktet A hedder a.

Længden |BH| = c * sin(A) = 149 * sin(47,1) = 109,15 (sinusrelation i retvinklet trekant)

Længden |AH| = c * cos(A) = 149 * cos(47,1) = 101,43 (cosrel. for retv. trek.)

Længden |HC| = 318 - 101,43 = 216,57

Siden a (|BC|) = sqrt(|BH|^2 + |HC|^2) = 242,65 (vha pythagoras)

Vinklen C = arctan(|BH|/|HC|) = 26,74 (vha tan rel. for retv trek)

Denne kan løses vha cos eller sin relation også da alle sider i trekant er kendt

Vinklen C = arcsin(109,15/242,65) = 26,73

Som sagt, jeg har afrundingsfejl, ellers passer det.

Lille hjælp: sqrt er kvadratrod, arctan er det der normalt i gymnasiet kaldes tan^-1, arcsin er det der i gym kaldes sin^-1
Avatar billede uap Nybegynder
03. november 2004 - 06:24 #2
Ja, vi havde da i hvert fald de to første ens.
Men nu må jeg aflevere det jeg har lavet, og så kigger jeg lige på det igen når jeg kommer hjem fra skole.

Tak for hjælpen :-)