Avatar billede Søren Bech Morsing Praktikant
02. november 2004 - 12:07 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

hvilken printer - skal kunne styre temperaturen der brændes med

Jeg har i dag en HP LJ8150 stort set fordi da den blev købt var den eneste HP printer vi kunne styre temperaturen den brænder toneren fast med.

Så nu er vi så på udkig efter en afløser som jeg går ud fra er HP LJ9150, men vi har basalt slet ikke brug for så stor en printer.

Er der nogle der har erfaring med mindre HP printere, og som ved man kan styre temperaturen, eller andre produkter?

Krav: A4
Temperatur: skal kunne indstilles, gerne pr. bakke (dermed også sagt gerne 2 bakker)
Avatar billede ole_madsen Ekspert
02. november 2004 - 15:36 #1
Jeg var slet ikke klar over man kunne styre temperaturen. Du mener ikke sværtningsgraden?

Hvilken driver bruger du i forvejen - PCL eller PostScript?

Og hvad hedder "temperaturstyringen" i driveren?
Avatar billede Søren Bech Morsing Praktikant
02. november 2004 - 16:12 #2
det er ikke driver, men menuen på printeren.
Det kan da godt være det ikke er temp. i grader man stiller, men man bestemmer om det er karton, kraftigt karton, tyndt papir m.v.

og så ved jeg ikke lige om tyndt papir = mindre temp. og omvendt.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
03. november 2004 - 22:00 #3
Der er helt klart forskel på temperaturen, forskellige medier brændes med.

Men det styres ikke bare i printeren, men også fra driveren, på lige vilkår med andre funktioner i printeren - og det har man gjort siden HP LaserJet II serien.

F.eks. transperanter ville smelte og blive deforme (evt. sætte sig på varmelegmet hvis den er helt gal), hvis de blev beprintet med samme temperatur som kopipapir.

Men det styrer man ikke ved selv at bestemme hvilken temperatur printeren skal printe med, men ved at fortælle printeren hvilket type medie man vil printe på. Så er printeren forudprogrammeret til at vide, hvilken temperatur der skal varmes med.

Som for alle andre funktioner (f.eks. opløsning, valg af papirbakke o.s.v.), kan det sættes både i printeren og i driveren. Og her gælder reglen, at driveren dominerer over printeren. Det nytter altså ikke spor at have sat printeren til at printe på transperanter, hvis ikke man også har fortalt driveren det. Står driveren stadig til "Plain paper", bliver der ikke taget højde for transperanter.

Printerens indstillinger var fra den gang man printede fra "dos" programmer, der kun skrev ren tekst ud. For at bestemme printjobbets egenskaber, var man nødt til at sætte det i printeren.

Visse "dos" programmer der krævede noget helt specielt hver gang, blev så forudprogrammeret med PCL koder, for at give fed skrift, vælge speciel papirbakke o.s.v. Der eksisterer PCL koder for det hele.

Man kan faktisk sige det populært på følgende måde, når der printes:

Printeren starter som udgangspunkt med de indstillinger, der er sat via dens kontrolpanel.
Herefter kommer printerdriverens indstillinger og lægger sig oven på. Skulle der være enkelte indstillinger der ikke er sat i driveren, bruges printerens default indstillinger.
Herefter sendes selve printerjobbet - og hvis der også er formatteringskoder i denne, overskriver de endnu engang både driverens og printerens indstillinger.

Det er bl.a. derfor et PDF dokument med sider i både landscape og portrait kommer korrekt ud.

Men den gode nyhed er så, at enhver printer kan det du ønsker. Du kan derfor roligt vælge printer ud fra dine andre behov.

Og da dit eneste andet krav er 2 papirbakker, gør det valget temmelig bredt. Det er vist fra 4.000,- kr´s klassen og opefter.

Hvis du skal have en der holder mange år, og som er rimelig økonomisk, kan du f.eks. vælge denne: http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=18312

Printer du under 1000 sider om ugen, kan du med fordel kigge på denne i stedet: http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=90868

Begge printere er med indbygget netkort - det gætter jeg på også er et krav?

Ellers kan de begge fås i en billigere grundmodel, der kan udbygges med ekstra papirbakker. Den lille kan dog kun have én ekstra papirbakke på, og har ingen mulighed for duplex modul. Det har den store.

Hvis du begynder at studere modellerne nærmere, finder du også en T630 serie. Forskellen på denne og 632/634 serien er, at de to sidstnævnte er hurtigere og kan håndtere en speciel tonerpatron der indeholder mere toner, og derfor er billigere pr. side, end 630´eren kan. Og det er det der gør den billigere i det lange løb, og grunden til at du skal vælge den, hvis du ligger over 1000 sider om måneden.

Men vend endelig tilbage hvis du har spørgsmål til ovenstående...
Avatar billede bjarnebit Nybegynder
04. november 2004 - 10:16 #4
Hej Ole

Hp 8150 har modsat mange andre printere den mulighed, at du selv bestemmer hvor meget karton skal brændes med.

F.eks. så har vi noget firmapapir på 120g, som samtidig er noget "ujævn" på overfladen. Dette betyder en HP printer, som 8100 ikke kan brænde toneren ordentligt, med karton eller andre indstillinger.
På 8150 kan vi fortælle printeren at "Karton" indstillingen skal brænde +1 gange hårdere end standard indstillingen (køre lidt langsommere igennem).

Dvs. 8150 er bygget til at kunne klarer langt højere krav en de indstillinger, som ligger standard i printerdriveren eller kontrolpanelet. Du kan ændre "karton" standarden til at brænde 3 niveauer højere.

Det kan også være nødvendigt at ændre brænde effekten ved papir typer, som ikke er standard. F.eks. klistermærker, hvor ikke kun vægten, tykkelsen, papirkvaliteten er en faktor. Men også coatingen, limen og 2 typer papirkvalitet, skal tages hensyn til (Øvre / nedre lag)

Jeg er enig når vi taler om standard papirtyper. Så kan man klarer meget igennem printerdriveren.

Bjarne
Avatar billede ole_madsen Ekspert
04. november 2004 - 10:31 #5
Okay - der skal også være plads til at jeg lærer noget :-)

Jeg har kun arbejdet til og med 8100´eren, og regnede med de var ens - og der har jeg i hvert fald aldrig set noget temperaturstyring...

Men hvis det er en mulighed der er kommet med 8150´eren, kan jeg så modsat garantere at jeg IKKE har set muligheden på mindre modeller. Her taler jeg om alle modeller, incl. HP til og med HP 4150 serien.

Men så prøv i stedet at tage kontakt til f.eks. TopNordic og forelæg dem problemet. De forhandler alle de store mærker, og vil ganske givet inden for kort tid kunne oplyse, om der er mindre modeller - f.eks. HP4300 serien, der understøtter det.
Avatar billede Søren Bech Morsing Praktikant
01. december 2004 - 20:42 #6
lukket