Avatar billede nintoman Nybegynder
01. november 2004 - 20:50 Der er 5 kommentarer

Preload af billeder til dropdownmenu

Ja, I har sikkert hørt det før, men jeg kunne nu mægtigt godt bruge jeres hjælp alligevel.

mouse-over effekten i min dropdownmenu går lidt for langsom, da mine billeder først bliver hentet, når musen kører over dem. Jeg ved, at dette kan løses med et preload af de billeder der bruges i menuen. Jeg vil bare gerne vide, hvis nogen evt. kunne finde mig et godt prepload script: Gør preload-scriptet sådan, at billedet "usynligt" bliver hentet, og så kan man ellers bruge selve URL'en til billedet i mouse-over-effekten, eller skal man bruge det navn man tildeler billedet i preload-scriptet, for at få det til at opnå den ønskede effekt?

Her er menuen jeg gerne vil have til at loade hurtigere:

http://www.mejiora.frac.dk/designs/6/

På forhånd tak!
Avatar billede skovenborg Nybegynder
01. november 2004 - 22:32 #1
Et ret enkelt et:

var imgArr = new Array();
function preloadImage(url) {
    idx = imgArr.length;
    imgArr[idx] = new Image();
    imgArr[idx].src = url;
}

På den måde skal du bare skrive fx:
preloadImage("/sti/til/billede.png");
og det preloader. Skal altså skrives før menuen bliver lavet
Avatar billede skovenborg Nybegynder
01. november 2004 - 22:33 #2
Hvis du midlertidig har et array med en masse billed-urls, kan du kort skrive:
billedUrls = ["billede1.png","billede2.png","billede3.png"];
for (i=0;i<billedUrls.length;i++) {
      preloadImage(billedUrls[i]);
}
Avatar billede backside Nybegynder
01. november 2004 - 23:10 #3
Jeg kan se at din delay er sat til 0, prøv at ændre det til 1.
Har før oplevet at 0 ikke accepteres. Hvorfor, må du ikke spørge om.

Men nu tror jeg dog ikke at du får den til at loade som du vil, den er lidt tung i sig selv, uanset om du preloader eller ej.
Avatar billede skovenborg Nybegynder
01. november 2004 - 23:16 #4
backside >> Hvis han preloader billederne vil den jo ikke bruge ekstra tid efter at menuen er kommet frem til at hente billederne. Så det er bestemt ikke noget dårlig idé. Ganske vist kan menuen være meget stor og langsom at hente, men når den først er fremme er det trods alt dumt billederne pludselig bliver forsinkede.
Avatar billede backside Nybegynder
01. november 2004 - 23:20 #5
Helt enig, men tror bare ikke at den "springer" frem alligevel.
Men det er vel aldrig en dårlig ide at preloade billeder.