Avatar billede windswept Nybegynder
10. marts 2001 - 20:16 Der er 24 kommentarer

iframe - haster

Hvordan gøres en iframe gennemsigtig og hvordan giver man den en farve?
Avatar billede parazite Nybegynder
10. marts 2001 - 20:19 #1
Begge dele skal du definere i src-filen. I den kan du så skrive:
<body bgcolor=\"#FF9900\">, hvorefter den bliver orange.
Avatar billede parazite Nybegynder
10. marts 2001 - 20:22 #2
For at gøre den \"gennemsigtig\" giver du den bare samme farve som selv siden den er inkluderet på.
Avatar billede swasper Nybegynder
10. marts 2001 - 20:27 #3
Okay dette gøres på denne måde, men det virker kun i Internet Explorer 5.5.

På den side hvor IFRAME\'en skal være indsætte du den sædvanlige IFRAME-tag, altså <IFRAME...>

Et sted inde i tag-en skirver du ALLOWTRANSPARENCY=TRUE, eksempel:

<IFRAME WIDTH=200 HEIGHT=200 ALLOWTRANSPARENCY=TRUE SRC=\"indhold.html\"></IFRAME>

I kilde-filen som i dette tilfælde hedder indhold.html skal du i BODY\'en sætte baggrundsfarven til TRANSPARENT, det gøres sådan:

<BODY BGCOLOR=\"TRANSPARENT\">

og vupti så virker det, du kan se et eksempel her: www.zektor3.dk/transp.html

Avatar billede parazite Nybegynder
10. marts 2001 - 20:35 #4
Erhm... hvorfor ikke bare bruge bgcolor=\"#FFFFFF\", der virker i alle browsere?
Avatar billede ezzuk Nybegynder
10. marts 2001 - 20:37 #5
hvis du mener kanterne, så er det bare

border=\"0\"
Avatar billede swasper Nybegynder
10. marts 2001 - 20:37 #6
fordi han spurgte efter hvordan man gjorde en iframe gennemsigtig, og det er også noget smarte hvis du har et billede som baggrund.
Avatar billede parazite Nybegynder
10. marts 2001 - 20:39 #7
Aaah... har ikke lige vænnet mig til, at jeg stadig kun har IE 5.0 installeret. ;o)
Avatar billede windswept Nybegynder
10. marts 2001 - 20:41 #8
Jeg kan ikke farve iframe som parazite siger at jeg skal gør
Avatar billede windswept Nybegynder
10. marts 2001 - 20:43 #9
Koden ser sådan ud:

<iframe name=menuFrame body bgcolor=\"#FF9900\" frameborder=\"no\" scrolling=\"no\" style=\"position:absolute; left:250; top:180; height:380; width:660\">
Avatar billede parazite Nybegynder
10. marts 2001 - 20:46 #10
windswept : Det skal skrives i den fil du henviser til som .src-fil. Hvor er den forøvrigt? *G*
Avatar billede swasper Nybegynder
10. marts 2001 - 20:48 #11
windswept >> du skal også sætte bgcolor til #FF9900 i kilde filen, hvilket du ikke har angivet.

Din IFRAME kunne istedet se sådan ud:

<iframe src=\"indhold.html\" name=menuFrame body bgcolor=\"#FF9900\" frameborder=\"no\" scrolling=\"no\" style=\"position:absolute; left:250; top:180; height:380; width:660\">

Avatar billede parazite Nybegynder
10. marts 2001 - 20:48 #12
windswept : Du mangler at henvise til en fil, som skal hentes ind i din iframe.
<iframe name=menuFrame body bgcolor=\"#FF9900\" frameborder=\"no\" scrolling=\"no\" style=\"position:absolute; left:250; top:180; height:380; width:660\">

Skal være:

<iframe name=menuFrame src=\"menufil.htm\" frameborder=\"no\" scrolling=\"no\" style=\"position:absolute; left:250; top:180; height:380; width:660\">
Og du skal så i menufil.htm indsætte <body bgcolor=\"#FF9900\">
Avatar billede parazite Nybegynder
10. marts 2001 - 20:49 #13
Hvorfor bruger du egentlig iframe? Du ved godt, at den ikke virker i netscape 4.0, ikke?
Avatar billede skg Nybegynder
11. marts 2001 - 01:25 #14
er der stadig mange der bruger NS 4 ?
Avatar billede parazite Nybegynder
11. marts 2001 - 22:11 #15
Der er PÆNT mange, ja.
Avatar billede ezzuk Nybegynder
11. marts 2001 - 22:16 #16
men det stinker jo.....hvorfor opdaterer de ikk til 6.0. eller kan man ikke det?
Avatar billede parazite Nybegynder
11. marts 2001 - 22:34 #17
ezzuk : Erhm... personligt kører jeg stadig IE 5.0 - gider bare ikke opdatere noget, der virker fint! ;o)
Avatar billede skg Nybegynder
11. marts 2001 - 23:37 #18
Ezzuk: man kan ikke opdatere en Netscape browser. Det har man aldrig kunnet. Det er jo ikke ligesom MS der dagligt sender en patch ud til deres produkter.

Parazite: er du sikker - HAR de fleste ikke skiftet til NS 6 ? Jeg mener, NS4 er jo totalt ekstremt dårlig i forhold til NS3 f.eks.
Avatar billede parazite Nybegynder
11. marts 2001 - 23:40 #19
http://www.thecounter.com/stats/2001/January/browser.html << Godt nok lidt gammel, men tror ikke meget er ændret. Sært nok at NS 6 ikke er med på den - mon ikke de går ind under Netscape comp.?
Avatar billede skg Nybegynder
11. marts 2001 - 23:43 #20
tal fra .DK tak ....
Avatar billede parazite Nybegynder
11. marts 2001 - 23:54 #21
Hvorfor? DK er ikke såååååå langt fra hele verden. Derudover, regner du kun med besøgende fra DK?
Avatar billede skg Nybegynder
11. marts 2001 - 23:57 #22
well, jeg går og sysler lidt med nogle projecter, hvis målgruppe er danmark, og det kunne da være meget rat at se hvor mange danskere jeg giver fingeren fordi jeg ikke gider tænke på deres gamle browser fra 1996 - vi skriver sgu da 2k+1 i vores kalender i dag
Avatar billede parazite Nybegynder
12. marts 2001 - 00:01 #23
Kan godt være deres browser er gammel, men der er INGEN grund til at skide på 10% af brugerne. Samtidig skider du sikkert også på macbrugere o.l., og så bliver det VIRKELIG sjovt.
Avatar billede warpgiga Nybegynder
03. maj 2001 - 17:21 #24
argh.. Gennemsigtige iframes.. hvad ender denne webrevolution med!!! føj... ;]