Avatar billede nintoman Nybegynder
01. november 2004 - 13:40 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Problemer med "position: absolute;"

Kan det være rigtigt, at selvom jeg bruger "position: absolute;" til at definere hvor på siden en div boks skal være, kan placeringen variere alt efter hvor i mit html dokument <div>-taget er placeret? For det har jeg nemlig oplevet, selvom jeg angav samme værdier i "position: absolute;" i begge tilfælde. :S

Hvis nogen kender til problemstillingen, vil jeg meget gerne vide om man bare skal forholde sig til den som den er, eller om der er en løsning.

På forhånd tak!
Avatar billede Cars10 Praktikant
01. november 2004 - 13:45 #1
Kan det være at din <div> ikke virker? prøv at slet position: absolute; og se om det giver nogen forskel
Avatar billede fennec Nybegynder
01. november 2004 - 13:47 #2
Hvis du ikke har angivet en left:XXpx; og top:XXpx; værdi bliver div'en placeret der hvor den er i koden.
Avatar billede nintoman Nybegynder
01. november 2004 - 13:51 #3
Ja, men det har jeg netop. Min div ser nogenlunde sådan ud i begge tilfælde:

#navn {
  position: absolute;
  left: 50%;
  top: 20px;
  width: 200px;
  height: 100px;
  margin-left: -100px;
}

+ nogle ekstra ting som baggrundsfarve og border... Selvom de bliver defineret akkurat ens i css-dokumentet, har de forskellig postition på siden, der afgøres af hvor de er på html dokumentet. Dvs. hvis jeg bytter rundt på de to DIVs i html-dokumentet, ville de også bytte rundt på siden... :S
Avatar billede notes2c Nybegynder
01. november 2004 - 14:00 #4
Hvis du prøver at lave absolute position inden i et element som allerede er placeret absolute, så vil den absolute placering være i forhold til dette element.
Avatar billede roenving Novice
01. november 2004 - 15:49 #5
Eller hvis du bruger position:relative; !-)
Avatar billede nintoman Nybegynder
01. november 2004 - 16:18 #6
Okay, tak for hjælpen! Tror jeg fatter det nu så:P