Avatar billede jpv Nybegynder
01. november 2004 - 08:35 Der er 21 kommentarer og
1 løsning

Hvad skal jeg vælge til .NET

Jeg kender noget til asp men kunne godt tænke mig at lærer asp.net Hvilken sprog er der mest fremtid i og hvad er forskellen. Er der forskel i brugervenligheden?
Avatar billede ladyhawke Novice
01. november 2004 - 08:37 #1
Du bør nok vælge c# til det, det er det sprog Microsoft lægger flest ressourcer i og det er ikke så vanskeligt at lære...
Avatar billede jpv Nybegynder
01. november 2004 - 08:41 #2
Hvilke programmer bruges til C#, og hvordan udtales C#
Avatar billede guidmaster Nybegynder
01. november 2004 - 08:51 #3
ladyhawke> Hvorfra ved du at MS lægger flest kræfter i C#??? Dette er nemlig ikke sandt !
Både VB og C# er lige vigtige for MS og derfor arbejder de meget seriøst med begge sprog - eks. er der er nogle ting i VB du ikke kan (endnu) i C# og omvendt.

jpv> Hvilken baggrund kommer du fra? Hvis du har kodet meget javascript og/eller C/C++/Java  vil du finde C# nemmest og mest brugervenligt. Hvis du derimod har brugt meget VBScript og VB 1/2/3/4/5/6 vil du helt klart finde VB.NET nemmest at gå til.
Avatar billede michael_stim Ekspert
01. november 2004 - 08:54 #4
Jeg ville nu også satse på C# (C-sharp), da man ser i jobannoncerne at det er det der efterlyses.
jpv>>Programmer der er programmeret i C# kan väre alt lige fra webapplikationer til mobilapplikationer.
Avatar billede jpv Nybegynder
01. november 2004 - 09:02 #5
Skal jeg forstå det sådan at når jeg kender til ASP vil VB.NET være lettest for mig at gå til, men der er flere muligheder i C#

Til guidemaster hvad kan man i C# som man ikke kan i VB.NET og omvendt
Avatar billede ladyhawke Novice
01. november 2004 - 09:46 #6
hmmmm, der er stadig mange der arbejder med VB (og derfor foretrækker VB.NET), men hvis man ikke kender nogle af delene ville jeg stadig vælge C#. Dels er der meget fokus på C# i erhvervslivet, men også hos Microsoft, selvom guidmaster nok ikke er enig. Har fornylig deltaget i et seminar med Anders Hejsberg (en at nøglepersonerne i .NEt udviklingen), hvor han ikke lagde skjul på at man gerne vil have så mange som muligt til at arbejde med C#.

Jeg ved ikke hvor store forskellene er på nuværende tidspunkt (mellem VB.NET/C#), men han nævnte primært at man kunne lave edit/continue i VB.NET og ikke i C#. Ved så ikke hvor vigtigt det er. Det kommer måske også i C#, så det er en smagssag.

C# udtales som michael_stim skriver i parentesen.
Avatar billede jpv Nybegynder
01. november 2004 - 11:05 #7
Tak for alle indlæg:-)
Avatar billede burningice Nybegynder
01. november 2004 - 17:45 #8
E&C kommer i VS.Net 2005
Avatar billede ladyhawke Novice
01. november 2004 - 18:46 #9
synes jeg også at have set, så meget desto mere grund til at bruge C# ;o)
Avatar billede burningice Nybegynder
01. november 2004 - 19:15 #10
eneste fordel lige nu og her er da vist at C# understøtter pointere via unsafe. ellers er der vist ikke så meget.
Avatar billede guidmaster Nybegynder
01. november 2004 - 19:38 #11
Med E&C i C# mon ikke man så efterhånden kan kalde C# for VB med tuborg klammer :)

I bund og grund handler det ikke om C# vs. VB(eller andre .NET sprog) men om at lære de funktionaliteter som frameworket stiller tilrådighed. Hvis man så bruger VS.NET som udviklingsværktøj, så stiller dette nogle funktionaliteter tilrådighed som ikke er ens i alle sprog. Eks. har man i vs 2002/3 en baggrundscompiler som retter op på ens taste fejl mens man skriver og i VS 2005 vil man have refactorering i større grad i C# end i VB - dette har ikke noget med sproget at gøre, men mere hvilke funktioner MS har valgt at implementere i VS.
Avatar billede burningice Nybegynder
01. november 2004 - 20:04 #12
for ikke at nævne XML-dokumentation ;) det har godt nok været genstand for mange heftige diskussioner gennem tidens løb.

Det er rigtigt, og Microsoft siger også selv, at de arbejder på, at gøre forskellene så små at det eneste man som c#-udvikler skal lære for at kode vb.Net, og omvendt, er syntaksen.
Avatar billede skwat Praktikant
03. november 2004 - 12:38 #13
e&c er ikke en sprog afhængig ting, men en IDE tind
Avatar billede burningice Nybegynder
03. november 2004 - 13:59 #14
skwat>> det er da rigtigt... ligesom XML-commenting til C# også er en IDE-ting. Men, med fare for at starte en IDE-religionskrig, så vil jeg sige at Visual Studio er programMET man bruger hvis man skal udvikle større ting, så når VS sætter nogler brgrænsninger i mulighederne i f.eks. C#, så er det nærliggende at drage den parrallel at manglen ligger i selve sproget, og ikke i IDE'et.
Avatar billede guidmaster Nybegynder
03. november 2004 - 22:55 #15
Faldt lige over disse ret sjove sammenligninger:
Top 10 reasons VB.NET is better than C#: http://www.vbrad.com/pf.asp?p=source/src_top_10_vb.htm
Top 10 reasons C# is better than VB.NET: http://www.vbrad.com/pf.asp?p=source/src_top_10_cs.htm
Avatar billede jpv Nybegynder
03. november 2004 - 23:22 #16
Rart at kunne se det fra begge sider. Tjener C# programmører mere end VB?
Avatar billede guidmaster Nybegynder
03. november 2004 - 23:25 #17
I USA er det pt sådan. Jeg ved ikke hvordan det er i DK - mit håb er at vi lidt klogere herhjemme og derfor ikke belønner folk der kan afslutte en sætning med;
Avatar billede arne_v Ekspert
03. november 2004 - 23:35 #18
Jeg har skrevet lidt ikke om løn men om udbredelse her:
  http://www.eksperten.dk/artikler/251
Avatar billede burningice Nybegynder
03. november 2004 - 23:52 #19
arne_v>> ang. din artikkel... er Lisp ikke det næst ældste sprog? Du nævner Cobol som det næstældste, næst efter Fortran - som rigtig nok er det ældste, et år ældre end Lisp. Lisp er fra 1958, opfundet af John McCarty til primært at udvikle AI.
Avatar billede arne_v Ekspert
04. november 2004 - 09:09 #20
Det kan godt være.

Jeg kender ikke så meget til LISP.

Jeg checker og retter artiklen.
Avatar billede burningice Nybegynder
04. november 2004 - 13:48 #21
Sidder for tiden og læser AI - A Modern Approuch, og det bliver det tilfældigvis nævnt i, det var såmænd kun lige derfor :)
Avatar billede sherlock Nybegynder
05. november 2004 - 20:41 #22
JPV: Prøv at lave et mindre program i både VB og C#.
Hvis du har det som jeg, så ved du godt med digselv, hvilket sprog du bedst kan lide.
Mht. til forskellene i de to sprog, så er de baseret på hvad de 2 teams der laver VB og C# har lyst til at fokusere på med den begrænsede tid der nu engang er til rådighed. Jeg har ladet mig fortælle, at VB.folkene brænder mest for RAD-delen, der vil altså være flere hjælpeværktøjer i VS til VB nd til C#.
C#-teamet til gengæld vælger at lægge mest energi i selve sproget og flere muligheder for kodeoptimering og genbrug.
Personligt, læser hef C#, som var det rigsdansk og VB som en slem dialekt af nordsvensk, men du skal finde de sprog med flest +'er for dig.