Avatar billede windmaker Nybegynder
30. oktober 2004 - 18:01 Der er 7 kommentarer

Et par simple spørgsmål

Jeg har et par småting i mit tidsbestillingssystem som ikke virker håber nogen kan se fejlen i koden.
1:
<?php
header("Location: http://www.4test.frak.dk/booking.php?by=".$by."&dato=".$.dato.);
?>
Hvad er commandoen for at sætte dato og by til en værdi ?
Selvfølgelig inden jeg kalder link. F.eks:
$dato = 11/05
$by = odense

2: Den giver en fejlmelding men jeg kan ikke se den, og ved submit er det muligt at gøre sådan at den sætter $booked til en værdi i DB ?
Er lidt i tvivl om SELECT SQl sætningen nogen der kan bekræfte eller ?

//booking.php
<table>
  <tr>
    <td bgcolor="#C0C0C0">Navn:</td>
    <td bgcolor="#C0C0C0">Telefon:</td>
    <td bgcolor="#C0C0C0">E-Mail:</td>
    <td bgcolor="#C0C0C0">Post-nr:</td>
    <td bgcolor="#C0C0C0">Inviteret af:</td>
  </tr>
<?php
$by = $_GET['by'];
$dato = $_GET['dato']
$db = mysql_connect("localhost","4test","s2e350");
mysql_select_db ("4test");
$result = mysql_query("SELECT * FROM scanning WHERE (((scanning.by)="$by") AND ((scanning.dato)="$dato")) );
while ($row = mysql_fetch_assoc($result)) {
$navn=$row['navn'];
$telefon=$row['telefon'];
$email=$row['email'];
$postnr=$row['postnr'];
$inviteret=$row['inviteret'];
$booked=$row['booked'];
if($booked == "booked") {
      print "<tr><td>".$navn."</td><td>".$telefon."</td><td>BOOKED !</td></tr>";
} else { print "<tr><td>".$sted."</td><td>".$tid."</td><td>";
      print "<form action=\"book.php?sted=".$sted."&tid=".$tid."\" method=\"post\">";
      print "Dit navn:<input type=\"text\" name=\"navn\" size=\"50\"><br>";
            print "Dit Tlf nr:<input type=\"text\" name=\"telefon\" size=\"50\"><br>";
      print "Din email:<input type=\"text\" name=\"email\" size=\"50\"><br>";
            print "Dit postnr:<input type=\"text\" name=\"postnr\" size=\"50\"><br>";
            print "Inviteret af:<input type=\"text\" name=\"inviteret\" size=\"50\"><br>";
      print "<input type=\"submit\" value=\"booked\"></td></tr>";
  }
?>
</table>

Håber nogen kan hjælpe På forhånd tak :)
Avatar billede windmaker Nybegynder
30. oktober 2004 - 18:02 #1
Ja glemte helt at sige er lidt i tvivl om at insert de værdier med den valgte form i DB nogen der har en nem løsning på den ?
:)
Avatar billede jakoba Nybegynder
30. oktober 2004 - 18:41 #2
Det er faktisk så simpelt spm du skriver det. Men der er et par ting der kan gå galt med:

    $dato = 11/05
    $by = odense

1) ALLE php sætninger skal afsluttes med et semikolon tegn.

    $dato = 11/05;
    $by = odense;

2) når du skriver er strengværdi skal der stå anførselstegen onkring:

    $dato = "11/05";
    $by = "odense";

3) og endelig er der en hel del bogstaver der kan lave rav i den når man prøver at skrive dem i en urlparameter. fx er '/' sådan et tegn, det bruges jo også i internetadressen til at adskille mappe og filnavne. Så strengene skal URL-enkodes for at kunne sende den slags tegn med:

    $dato = "11/05";
    $dato = urlencode( $dato );      // sørg for at specialtegn bliver kodet
    $by = "odense";
    $by = urlencode( $by );          // sørg for at specialtegn bliver kodet (§1§)

§1§  Egentlig er det ikke nødvendigt at urlencode "odense" for der er ingen specialle teg i den streng. men jeg gør det alligevel ALTID for en sikkerheds skyld. det skader ikke.

  læs mere her om url enkoding: http://dk.php.net/manual/en/function.urlencode.php

mvh JakobA
Avatar billede pallotto Nybegynder
30. oktober 2004 - 19:12 #3
$result = mysql_query("SELECT * FROM scanning WHERE (((scanning.by)="$by") AND ((scanning.dato)="$dato")) );

ved ikke helt hvad det er du vil med den kode. men jeg har da et bud,

$result = mysql_query("SELECT * FROM scanning WHERE by='$by' AND dato='$dato' );

hvad siger den, til den?
Avatar billede windmaker Nybegynder
30. oktober 2004 - 22:15 #4
Det jeg vil med koden er at vælge alt fra den tabel der hedder scanning og hvor det osse passer på by og dato som er med fra det link :)
F.eks. i siden før vælger man en dato og tid, og her blir så vist alle tider som passer på byen og tiden
Avatar billede Slettet bruger
31. oktober 2004 - 06:26 #5
Pas på med at bruge ordet by som feltnavn i en database, for det er et reserveret ord. Det bruges til ORDER BY og GROUP BY.
Avatar billede bojo Nybegynder
31. oktober 2004 - 08:05 #6
Der er to . for meget her

1:
<?php
header("Location: http://www.4test.frak.dk/booking.php?by=".$by."&dato=".$.dato.);
?>

ret til

&dato=".$dato
Avatar billede windmaker Nybegynder
02. november 2004 - 01:04 #7
ok takker, skal jeg ikke accepte den :)