Avatar billede bearhugx Nybegynder
30. oktober 2004 - 01:15 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Tilgå filer på Windows-maskine på LAN fra bærbar med SUSE

Hej eksperter...

Jeg har to computere - en stationær - kører WinXP pro og en bærbar - kører SUSE 9.1 Personal...

Den bærbare har ip-adressen 192.168.1.2 og er på trådløst netværk - den stationære har 192.168.1.100 og er forbundet via UTP kabel fra den trådløse router....

Windows maskinen kører sit (indtil nu) eget one-man show via arbejdsgruppen ARBEJDSGRUPPE.. Derudover er der "deling" på mit ene drev -- der er altså oprettet et SHARE som hedder DOCS ... Denne deling er blevet mulig fordi jeg har installeret servicen "Microsoft fil og print-deling"

------

Jeg kan pinge de to maskiner fra hinanden - så der er hul igennem ...
De kan også begge to gå på internettet....
Men jeg kan ikke få den bærbare til at tilgå nogle filer (min dokument-mappe) på XP maskinen...

Jeg har været inde via YaST under SAMBA client - og taste ARBEJDSGRUPPE i feltet Membership og derefter sagt OK... Men jeg kan stadig ikke tilgå mit share...

er der nogen som kan give en god (og virkende) howto- hvordan man sætter en winXP og en Suse 9.1 op, således at man kan tilgå filer fra XP maskinen...

hvis yderligere oplysninger ønskes, så tøv ikke med at spørge...

/Søren
Avatar billede Slettet bruger
30. oktober 2004 - 10:00 #1
Ja men der er da flere muligheder, den letteste er at downloade og installere SPC http://winscp.sourceforge.net/eng/
Du kunne jo også forsøge at få Samba til at køre, følg vejledningen på http://home.worldonline.dk/helgec/samba.html og det kører med garanti, du skal disable "firewall" på XP når du bruger Samba
Avatar billede Slettet bruger
30. oktober 2004 - 10:08 #2
Ovenstående var et svar
Avatar billede bearhugx Nybegynder
30. oktober 2004 - 11:05 #3
Men ved WinSCP -- skal jeg da ikke sidde ved Windows maskinen og overføre  dem til den bærbare ... meningen var at jeg "fra linux-maskinen*" kunne hente filer over fra windows maskinen...

Med hensyn til din samba-side, så kigger jeg på den senere - har ikke lige tid nu...
Avatar billede Slettet bruger
30. oktober 2004 - 12:16 #4
Ja men hvis det er den vej du ønsker skal du da bare fortsat sætte Samba op og så bruge det ikon på skrivebordet der hedder "Lokalt Netværk" eller noget i den stil, hvis du ikke har det ikon kan du åbne Konqeror og i adresselinien skriver du
smb://(navnet på workgroup) så får du alle computere der er i den pågældende gruppe listet
Avatar billede Slettet bruger
03. november 2004 - 10:27 #5
Har du fået det til at køre ??
Avatar billede bearhugx Nybegynder
08. november 2004 - 13:59 #6
Hej HelgeC -- har lidt travlt indtil på tirsdag (9. nov. - Release dag for Firefox 1.0) - har prøvet lidt og sjusse med det, men har ikke kunne få det til at virke

jeg vender lige tilbage til dig, når mine deadlines er passeret...

/Søren
Avatar billede Slettet bruger
08. november 2004 - 14:27 #7
Det skulle gerne virke ved dig  jeg kørte i forvejen kun med SuSE 9.0 så det var den udtalte mig ud fra jeg har i mellemtiden installeret SuSE 9.1 og den kører upåklageligt i netværk med Suse 8.1 / 9.0 / Win98 /WinXP
Avatar billede Slettet bruger
27. november 2004 - 14:33 #8
Har du stadig ikke fået det til at virke eller finder du det bare dybt frustrerende at skal af med point ??
Avatar billede bearhugx Nybegynder
27. november 2004 - 17:43 #9
Undskyld Helge

Men arbejde først med Firefox og dernæst på universitetet er bare kommet oven i hinanden...

Min status er nu følgende  :
- Har skiftet til SuSE9.2 pro (kan anbefales for folk med bærbare...)
- Kan med smbmount mounte via IP-adresse, således at jeg kan hente filer fra Windows maskinen... Dette kan dog kun gøres når jeg er root

Jeg fandt en artikel på nettet, som vist at man kunne gøre det via :
  smbmount //{IP-ADRESSE}/c$ /mnt/winc -o username="account" password="account-PW"

men jeg bliver dog promptet til at indtaste password en gang til ... Ville være glad for en non-interactive måde at gøre dette på....

Problemet med den nuværende virkemåde er dog at windows-filerne er READ-ONLY så hvis jeg vil rette på dem, så skal jeg kopiere dem lokalt ned på den bærbare, rette dem, og så sende dem via e-mail, som jeg så tømmer oppe på den stationære....

Helge >> Jeg kan kigge på din side i morgen og så give dig svar tilbage, om jeg kan bruge det...

(og nej - jeg er ikke bange for at dele points ud - men deler af princip kun points ud, hvis et givent svar har været med til at løse problemet)

/Søren
Avatar billede Slettet bruger
27. november 2004 - 21:00 #10
Jeg vil gi dig ret i at SuSE 9.2 er ganske rar på en bærbar men netop med hensyn til Samba vil jeg nu mene at den har en fejl selv efter ar SuSE er kommet med en rettelse det kan ganske enkelt ikke køre så det ville jeg ikke bruge meget tid på i dit sted. Med suSE 9.1 tog det også adskillige måneder før de fik lavet rettelserne
Avatar billede bearhugx Nybegynder
28. november 2004 - 00:23 #11
Ok .. jeg har desværre ikke fulgt så meget med i forskellene fra Samba på 9.1 til på 9.2 - men for mit vedkommende er det bedre med en bærbar som kan køre ca. 4½ time i stedet for max 3 - og som endelig kan skue op og ned for processor-klokkefrekvensen, med en strømbesparelse til følge...
Avatar billede Slettet bruger
28. november 2004 - 08:58 #12
Jamen jeg kan fuldstændig følge dig, desværre har SuSE i lighed med de andre Linux distroer den kedelige vane at så snart de har fået en version opdateret til i store træk at køre acceptabelt i henhold til det de stillede i udsigt da den blev lanceret, ja så udgiver de en ny og igen med masser af fejl. Jeg har alle versionerne fra 6.4 og hver gang er det samme problem, rigtig surt
God søndag
Avatar billede bearhugx Nybegynder
08. januar 2005 - 00:23 #13
Jeg lukker hermed -- har fået det nogenlunde op at køre -- i hvert fald godt nok til mit behov..

Jeg takker meget for din assistance og beklager, at jeg har været så sen til at melde ud...

/Søren