Avatar billede jtp Nybegynder
29. oktober 2004 - 09:39 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Dump indeholdende struktur samt datatype

Hej

Er der nogen, der kan svare på om det er muligt, udelukkende ved hjælp af SQL-sætninger, at foretage et dump af en MySQL-database i stil med den indbyggede funktion, der findes i phpmyadmin, hvor man får struktur og data med?

Hvis det er muligt, vil jeg sætte pris på et eksempel :o)

På forhånd tak.

-jtp-
Avatar billede majkat Nybegynder
29. oktober 2004 - 10:11 #1
Det er det ikke.

Du har ganske vist SHOW CREATE TABLE, men SQL har ingen funktioner til at tilgå f.eks. antallet af kolonner i en tabel eller til at lave analyse af kolonnenavne mv.

Måske i v. 5.0 når data dictionaries og Stored Procedures kommer på banen...
Avatar billede fsconsult.dk Nybegynder
29. oktober 2004 - 10:29 #2
skal det være SQL?  med MySQL følger mysqldump (som phpmyadmin benytter), men det skal køres fra shell ...
Avatar billede jtp Nybegynder
29. oktober 2004 - 10:34 #3
Det jeg gerne vil ende ud med, er et script (evt. til ASP eller PHP) indeholdende et SQL-kald, der returnerer struktur samt dataindholdet fra en given tabel i databasen.
Avatar billede majkat Nybegynder
29. oktober 2004 - 10:42 #4
Hvis du alligevel vil gøre det i PHP, hvorfor så ikke bare nole koden fra phpMyAdmin? Det er GPL svjv.
Avatar billede jtp Nybegynder
29. oktober 2004 - 11:04 #5
Jeg vil gerne lave en backupfunktion, hvor man kan lave et dump, men ønsker ikke at give brugeren adgang til phpmyadmin.
Avatar billede majkat Nybegynder
29. oktober 2004 - 11:23 #6
det er heller ikke hva' jeg siger:

Tag *den relevante kode* fra phpMyAdmin og integrér den ind i dit eget program.
Avatar billede jtp Nybegynder
29. oktober 2004 - 13:13 #7
Hvordan? Når man laver et dump i phpmyadmin får man naturligvis et output, indeholdende struktur og data (hvis man har valgt det). Det er i og for sig også fint nok, men outputtet vil jeg kunne danne via et script og den den synes jeg ikke fremgår af output'et fra phpmyadmin.

Taler vi forbi hinanden eller er det bare mig der er sløv i optrækket?
Avatar billede majkat Nybegynder
29. oktober 2004 - 13:40 #8
vi taler forbi hinanden.

Du taler om at bruge output fra phpMyAdmin.

Jeg siger: tag *koden* til phpMyAdmin. PHP koden. Source koden. Kildeteksten til phpMyAdmin. Filer der ender på .php når du downloader phpMyAdmin...

Flå de dele ud, du skal bruge til at lave din egen PHP eksport funktion, der giver dig struktur og data. Læg det ind i dit eget program. Modificer efter behov.

Dine brugerne har nu den funktionalitet du vil give dem, men uden nogen sinde at se phpMyAdmin.
Avatar billede Slettet bruger
29. oktober 2004 - 20:26 #9
NB! Hvis du gør det, skal du lige være opmærksom på, at hele dit system måske skal være GPL, for at du ikke kommer i konflikt med phpMyAdmins licens. Men kun måske. Det kommer an på, hvor tæt integreret i resten af dit system den backup-funktion bliver.
Avatar billede majkat Nybegynder
30. oktober 2004 - 00:21 #10
Kun hvis du har planer om at distribuere det. Ellers kan du gøre med det, som du har lyst - graden af integration er ligegyldig,

At bruge GPL kode kræver ikke at dit eget program er GPL indtil det øjeblik du giver det videre til andre. Så skal man til at sætte sig ind i tingene.
Avatar billede Slettet bruger
30. oktober 2004 - 00:41 #11
Ja, jeg glemte at nævne den detalje.

Faktisk mener jeg, at din kode skal være GPL, for at måtte integreres med kode fra phpMyAdmin, men da det er din kode, er det ganske tilladt at du også har den under en anden licens - og hvis du kan pille phpMyAdmin-koden ud igen inden distribution, således at der kun er din egen kode tilbage, så kan du vælge en anden licens igen. Det er måske ordkløveri, som ikke har nogen særlig betydning i praksis, men det er sådan jeg forstår GPLs virkning.
Avatar billede jtp Nybegynder
02. november 2004 - 11:03 #12
Har ikke lige haft tid til at følge op på denne.

Jeg tester de nærmeste par dage og vender tilbage.
Avatar billede jtp Nybegynder
16. februar 2005 - 19:34 #13
Ups, havde helt glemt denne.