Avatar billede m_bold Praktikant
28. oktober 2004 - 22:14 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Fejlfinding i PHP-site

Hejsa.

Jeg er ved at lave en gæstebog på mit website. Gæstebogen bliver gemt i en database, som jeg nemt kan læse fra, men jeg kan ikke skrive til den.

<form action="forum.php" method="post">
        <p><font color="#000000" size="1" face="Arial, Helvetica, sans-serif"><u><br>
          <font size="2">Navn<br>
          </font>
          <input type="text" name="navn" value="">
          </u></font></p>
        <p><font color="#000000" size="1" face="Arial, Helvetica, sans-serif"><u><font size="2">Besked</font><br>
          <textarea name="besked" cols="15" rows="3"></textarea>
          </u></font></p>
        <p align="center"> <font color="#000000" size="1" face="Arial, Helvetica, sans-serif"><u>
          <input type="submit" value="Send besked">
          </u></font></p>
      </form>
      <font color="#000000" size="1" face="Arial, Helvetica, sans-serif"><u>
      <?

mysql_connect ("localhost","boldsens_dk","PASSWORD");
mysql_select_db ("boldsens_dk");

mysql_query ("INSERT INTO gæstebog (id,navn,besked) VALUES ('','$navn','$besked')");

?>

Kan DU se fejlen?
Avatar billede jens99 Nybegynder
28. oktober 2004 - 22:17 #1
Lav denne fil:
forum.php
Og den ser sådan her ud:

<form action="forum_ok.php" method="post">
        <p><font color="#000000" size="1" face="Arial, Helvetica, sans-serif"><u><br>
          <font size="2">Navn<br>
          </font>
          <input type="text" name="navn" value="">
          </u></font></p>
        <p><font color="#000000" size="1" face="Arial, Helvetica, sans-serif"><u><font size="2">Besked</font><br>
          <textarea name="besked" cols="15" rows="3"></textarea>
          </u></font></p>
        <p align="center"> <font color="#000000" size="1" face="Arial, Helvetica, sans-serif"><u>
          <input type="submit" value="Send besked">
          </u></font></p>
      </form>
      <font color="#000000" size="1" face="Arial, Helvetica, sans-serif"><u>

Lav så en anden fil som hedder forum_ok.php
som ser sådan her ud:

      <?
$navn = $_REQUEST[navn];
$besked = $_REQUEST[besked];
$connect = mysql_connect ("localhost","boldsens_dk","PASSWORD");
mysql_select_db ("boldsens_dk");

mysql_query ("INSERT INTO gæstebog (navn, besked) VALUES ('$navn','$besked')");

?>
Avatar billede detox Nybegynder
28. oktober 2004 - 22:19 #2
Jeg vil lave den sådan:

<form action="forum.php" method="post">
        <p><font color="#000000" size="1" face="Arial, Helvetica, sans-serif"><u><br>
          <font size="2">Navn<br>
          </font>
          <input type="text" name="navn" value="">
          </u></font></p>
        <p><font color="#000000" size="1" face="Arial, Helvetica, sans-serif"><u><font size="2">Besked</font><br>
          <textarea name="besked" cols="15" rows="3"></textarea>
          </u></font></p>
        <p align="center"> <font color="#000000" size="1" face="Arial, Helvetica, sans-serif"><u>
          <input type="submit" name="submit" value="Send besked">
          </u></font></p>
      </form>
      <font color="#000000" size="1" face="Arial, Helvetica, sans-serif"><u>
      <?php
if (isset($_POST['submit'])) {
    $navn = $_POST['navn'];
    $besked = $_POST['besked'];
    mysql_connect ("localhost","boldsens_dk","PASSWORD");
    mysql_select_db ("boldsens_dk");
    mysql_query ("INSERT INTO gæstebog (navn,besked) VALUES ('$navn','$besked')");
}
?>
Avatar billede hmortensen Nybegynder
28. oktober 2004 - 22:26 #3
Udvidelse til detox's forslag:
<?php
if (isset($_POST['submit'])) {
    if (empty($_POST['navn']) OR empty($_POST['besked'])) {
        echo "Begge felter skal udfyldes!";
        exit;
    } else {
        mysql_connect ("localhost","boldsens_dk","PASSWORD");
        mysql_select_db ("boldsens_dk");
        mysql_query ("INSERT INTO gæstebog (navn,besked) VALUES ('".$_POST['navn']."','".$_POST['besked']."')");
    }
?>
Avatar billede m_bold Praktikant
28. oktober 2004 - 22:51 #4
udemærket. Jens99's svar gik lige i kassen i 1. forsøg. De andre kunne jeg ikke få til at virke. Måske min fejl. Ved det ikke, men jens får points.