Hvilken modstand skal jeg bruge for at nedsætte spændingen..
Hey..
Dette indlæg passer nok ikke her, men satser på en eller anden ved noget om det alligevel..
Ser i, vores bil har en overspænding på lygtesystemet. Hvor der cirka 3 volt for meget. har målt dem til 14.5 volt. hvor de oprindeligt skal være 12.5 volt. Så skal jeg have sat en modstand i..
Men hvilken modstand jeg skal anvende.. Skal i bruge flere data som ampere og watt forbrug.?
Hvis det f.eks er til forlygterne som normalt er på 55 watt pr. stk ser regnestykket sådan ud: 2 x 55 watt / 12 volt = 9,2 Ampere.
Derfor bliver modstanden: 3 volt nedsættelse af spændingen / 9,2 Ampere = 0,33 Ohm
Og modstanden skal kunne holde til: 9,2 Ampere x 3 volt = 28 watt. Så den skal nok være på 50 watt for at kunne komme af med varmen også om sommeren. -SCB
scb - Jeg sætter en modstand på hver pærer.. Da det dette problem også er gældende for langt lys og posionslys.. Faktisk det hele.. Så du skal bare regne på en pærer altså 1*55 watt
Jamen så er det: 3 volt nedsættelse af spændingen / 4,6 Ampere = 0,66 Ohm
Og modstanden skal kunne holde til: 4,6 Ampere x 3 volt = 14 watt. Så den skal nok være på 25 watt for at kunne komme af med varmen også om sommeren.
Så du skal have en modstand på ca. 0,66 ohm og 25 watt. Spørgsmålet er om en biludstyrsbutik har noget der er mere egnet, til fastspænding i en bil. -SCB
Halløj Scotch. Det er ikke den måde du skal løse problemet på.
Hvis du måler 14,5V ude ved lygterne (husk de skal være tændte mens du måler) .. så er der et eller andet helt galt .. sandsynligvis generatoren!
Prøv at måle over batteriet når den har kørt lidt 14,4V er absolut maks. der må måles. Du kan meget nemt risikere at batteriet eksplodere, med den overspænding.
Spændingen i en bils elsystem er ikke 12,5V men et sted mellem 9,5 og 14,4V
Der er faktisk nogle bilmodeller der kører med forhøjet batterispænding, hvilket bevirker at levetiden på pærene forringes meget. Og så anbefales det at isætte en faldmodstand.
Normalt er ladespændingen for en 12 volts akku 14,4 volt, så der er bestemt ingen fare for at den eksploderer. -SCB
Positionslys plejer kun at være på få watt, så 0,49 ohm lyder forkert. Det samme med bremselys, som iøvrigt ikke lyser særlig tit, så det er ikke strengt nødvendigt med modstand på disse. -SCB
Du har byttet rundt på effekten for bremse og baglys. Men: 5 watt / 12 volt = 0,4 Amp 3 volt tab / 0,4 amp = 7,5 ohm og efekten 0,4 amp x 3 volt = 1,2 watt så 5 watt er passende. -SCB
skimmede lige tråden og tænkte at jeg da lige vil poste ohm's lov.... også lige så meget for evt. andre som bruger denne tråd til at hjælpe sig selv.... But here it goes:
U = volt R = modstand I = ampere
Man kan så bruge følgende trekant/formel til at udregne de forskellige værdier:
u = r * 1 /\ / \ / u \ /------\ / R | I \ ----------
Ikke lige den mest perfekte trekant, men det går vel ;)
14,5-12,5=2V. Ikke 3V! Har du målt spændingen helt ude ved lygterne, (når varmeblæser kører, alt lys er tændt, også bremselys og antidugruden?) eller har du målt spændingen på akkumulatoren? Jeg tror ikke, der er noget galt med spændingen på bilen. I så fald er den rigtigste løsning at få repareret/justeret ladespændingen.
Normalt har man en ladespænding på 13,8 til 14.4 V på en bil. Mange gang er fordi man køber pære af en dårlig kavlitet så heller give lidt mere for dem og de holder.
Dette problem er også hos mange andre japanske modeller. Vi snakker om en Mazda 626 fra 2002. Og kender nogen som også har denne model. Og alt det nødvendige lys er tændt er spændingen stadig på 14.5 Og jeg vil helst have spændingen ned på 11.5 - 12 volt. Og 14.5 volt på en forpærer er ikke normalt. Eller kan det godt være, men så er levetiden på pærerne ikke særlig længe i hvert fald. Eller også er der bedre køling til pærerne i ´din bil.. Det er jo også kun nogle modeller dette problem er gældende. Og jeg vil bare gerne vide hvilken modstand som jeg skal bruge til de 6 pærer. Da jeg ikke helt har styr på det med modstande.
Spændingen vil altid være i størrelsesordenen op til 14,V da ladespændingen skal ligge i intervallet over 12 v - at sætte en modstand i for at nedsætte spændingen vil være helt forkert. Kontroller evt. om ladereguleringen er defekt.
Jeg har en meget bedre løsning kontakt din lokale bildillen forhandler, de har pærer der kan tåle op til 20v og holder i laaaaaang tid! Husk at skifte parvis!
hvis en generator giver 14 ,6 v til pære som er påtrykt 12 v 55w vil jeg mene at man skal have en modstand på 120 på ca ohm da jeg siger 2,6 v x 2,6v divideret med p som er 55 watt eller hvad tager jeg fejl
Synes godt om
Ny brugerNybegynder
Din løsning...
Tilladte BB-code-tags: [b]fed[/b] [i]kursiv[/i] [u]understreget[/u] Web- og emailadresser omdannes automatisk til links. Der sættes "nofollow" på alle links.